الیزابت روزنبرگ گفت: پایبندی اجبارآمیز برخی از کشورها و شرکت‌ها، شرط لازم و کافی برای اجرای کامل تحریم‌ها به شمار نمی‌رود و حتی ممکن است چنین به نظر برسد که این تحریم‌ها، ابزار سیاسی کارآمدی به شمار نمی‌آیند.

 

 

«اگر آمریکا بخواهد بدون حمایت اروپا، چین و روسیه و همراهی ناخواسته بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی انرژی بار دیگر تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کند، نمی‌تواند سیل جریانات نفتی که در سال ۲۰۱۵ به بازار روانه شده بود را متوقف سازد».

به گزارش جماران؛ اینها بخشی از اظهارات الیزابت روزنبرگ، مدیر اقتصاد انرژی و برنامه‌های امنیتی مرکز New American Security و مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکاست که در مصاحبه با نشریه پلاتس عنوان کرده است.

وی گفت: پایبندی اجبارآمیز برخی از کشورها و شرکت‌ها، شرط لازم و کافی برای اجرای کامل تحریم‌ها به شمار نمی‌رود و حتی ممکن است چنین به نظر برسد که این تحریم‌ها، ابزار سیاسی کارآمدی به شمار نمی‌آیند، از این رو فرصت‌های بیشماری برای بسیاری از افراد سودجو در عرصه تجارت فراهم خواهد شد تا راهی برای دورزدن این تحریم‌ها و انجام فعالیت‌های تجاریشان به روال گذشته بیابند.

روزنبرگ در ادامه سخنانش افزود: ایده اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران از زمانی شدت گرفت که دونالد ترامپ تصمیم گرفت پایبندی ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ را قبل از ضرب‌الاجل کنگره در ۱۵ اکتبر تایید نکند.

ترامپ دوبار با بی‌میلی این توافق را تمدید کرده و طی روزهای گذشته مکرر اعلام کرده است که دوباره چنین کاری را انجام نخواهد داد.

به گفته روزنبرگ، احتمالا اعضای کابینه در این فکر هستند که این رفتار ترامپ می‌تواند اروپا، چین و روسیه را وادار به مذاکره دوباره بر روی مفاد توافق هسته ای ساخته و به ایران اعلام کنند یا دوباره باید توافق مورد بازبینی قرار گیرد یا از برجام خارج خواهند شد. اگر توافق جدید عملی نشود، کابینه ترامپ یا کنگره بلافاصله تحریم‌ها را اعمال خواهد کرد.

اما مخالفت آمریکا با توافق هسته‌ای، باعث اضمحلال اهرم نفوذ اقتصادی آمریکا خواهد شد، به‌ویژه در زمانی که این کشور برای اهداف مهم و استراتژیک خود از جمله مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، نیاز مبرمی به خریداران مهم نفت خام ایران از جمله چین دارد.

در عین حال، جای هیچ شک و تردیدی نیست که علیرغم تهدیدات آمریکا، تجارت نفت خام ایران همچنان ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد روزنبرگ، با وجود شگردهای خلاقانه تجارت و شرکت‌ها و مراکز معتبر تجاری که با دقت و هوشمندی در اقصی نقاط جهان مستقر شده و هر لحظه درپی ازمیان برداشتن موانع سر راه فعالیت‌های تجاریشان هستند، تردیدی نیست که تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌ها بدون همراهی مشتریان مهم نفت ایران، کاری سخت و دشوار خواهد بود.

البته نباید از نظر دور داشت که بسیاری از شرکت‌ها هم به این تحریم‌ها پایبند خواهند بود. اما باید توجه داشته باشند که اجرای سناریوی پرافت و خیز آمریکا ممکن است بهایی گزاف برای آنها دربر داشته باشد، زیرا باید تلاش کنند راهی برای دادوستد با ایران، خواه قانونی یا غیرقانونی، بیابند.

در این میان، شرکت‌هایی که می‌خواهند سرمایه گذاریهای هنگفتی در بخش انرژی ایران انجام دهند، از شرایط دشوارتری برخوردار هستند، اما کسی که علاقمند است بتواند سهمی در این کشور سرشار از منابع عظیم انرژی داشته باشد، باید پذیرای مخاطراتش هم باشد. و پیروز میدان کسی است که با تفکری هوشمندانه و محتاطانه بتواند فارغ از هیاهوی تحریم‌های آمریکا، روابط تجاریش با ایران را ادامه دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 755604
  • منبع: انرژی امروز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.