عربستان با تاکید بر اینکه پیش‌نویس قطعنامه هلند و کانادا را «هرگز نمی‌پذیرد»، خواهان حمایت گسترده از تحقیقات صورت گرفته توسط مقامات داخلی در یمن شد.

عربستان به صورت ضمنی تهدید کرد علیه کشورهایی که از قطعنامه‌ سازمان ملل درمورد انجام تحقیقات بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در جنگ یمن حمایت کنند، تدابیر اقتصادی اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی در پیامی اعلام کرد، تصویب پیش‌نویس هلند و کانادا در شورای حقوق بشر می‌تواند تاثیر منفی بر روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه با عربستان بگذارد.

عربستان با تاکید بر اینکه پیش‌نویس قطعنامه هلند و کانادا را «هرگز نمی‌پذیرد»، خواهان حمایت گسترده از تحقیقات صورت گرفته توسط مقامات داخلی در یمن شد. 

این در حالی است که سازمان ملل تحقیقات داخلی در یمن را فاقد اعتبار می‌داند.

در همین راستا، جان فیشر، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در ژنو، که از متن این پیام ارسال‌شده از سوی ریاض به چندین کشور مطلع شده است، تهدیدهای عربستان  را «أسفناک» توصیف کرد.

وی تصریح کرد، اهانت بار است که عربستان تلاش می‌کند با تهدید به تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه کشورها، آنها را از حمایت از این تحقیقات بین‌المللی که می‌تواند به نقض حقوق بشر پایان دهد، بازدارد.

وی با بیان اینکه وقت آن رسیده است که جامعه بین‌المللی بگوید "دیگر کافی است" تصریح کرد، نیروهای ائتلاف عربی در جریان حمله نظامی علیه یمن، بیمارستان‌ها، بازارها، منازل و مراسم‌های خاکسپاری را بمباران کرده‌اند.

زید رعد الحسین، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل بارها در شورای حقوق بشر برای آغاز تحقیقات مستقل درخصوص جنایات انسانی در یمن فشارهایی را اعمال کرده است.

ائتلاف عربی تحت امر عربستان از ماه مارس ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرده است. اما ریاض که متهم به بمباران اهداف غیرنظامی در یمن از جمله بازارها و بیمارستان‌ها است، تاکنون موفق شده است مانع از انجام تحقیقات بین‌المللی در این خصوص شود.

همچنان شورای حقوق بشر سازمان ملل که نشست خود را روز جمعه به پایان می‌رساند، درباره روند انجام تحقیقات درباره یمن دچار اختلاف و دودستگی است.

اعضای این شورا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی هلند و کانادا را بررسی می‌کنند. این پیشنویس خواهان تشکیل کمیته تحقیقات بین‌المللی مورد حمایت سازمان ملل است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.