روحانی در ایام معرفی وزرای کابینه تنها نام ١٧ وزیر را به مجلس معرفی کرد که وزیر علوم در میان آنها نبود. این اقدام رییس‌جمهور البته با انصراف وزیر پیشنهادی در لحظه آخر همراه بود اما همین موضوع باعث شد از همان ابتدای کار رای اعتماد به وزرا، روحانی بارها از سوی نمایندگان در قالب تذکر و اخطار مورد سوال قرار گیرد.

به گزارش جماران؛ با شروع مهرماه و بیدار شدن مجلس از خواب تعطیلات تابستانی اختلافی میان بهارستان‌نشین‌ها و دولت درخصوص عدم معرفی وزرای باقی‌مانده مطرح می‌شود؛ اختلافی که با بیان انتقاد و گلایه‌هایی از جانب نمایندگان مجلس نسبت به رییس‌جمهور درباره تاخیر برای معرفی وزرای باقی‌مانده بیان می‌شود.

روحانی در ایام معرفی وزرای کابینه تنها نام ١٧ وزیر را به مجلس معرفی کرد که وزیر علوم در میان آنها نبود. این اقدام رییس‌جمهور البته با انصراف وزیر پیشنهادی در لحظه آخر همراه بود اما همین موضوع باعث شد از همان ابتدای کار رای اعتماد به وزرا، روحانی بارها از سوی نمایندگان در قالب تذکر و اخطار مورد سوال قرار گیرد. اکنون نیز بعد از شروع کار پاییزی مجلس، نمایندگان در قالب تذکر انتقادهایی را به روحانی برای عدم معرفی وزیر علوم و نیرو مطرح کردند فارغ از آنکه بهارستان‌نشین‌ها و حتی نایب‌رییس مجلس نسبت به اینکه قانون اساسی به رییس‌جمهور اختیار داده که تا سه ماه وزارتخانه‌های بدون وزیر را با سرپرست اداره کند، بی‌توجه بودند و صرفا توجه‌شان به ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس متمرکز شده است اما نکته مهم در این‌باره این است که آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌تواند بر رییس‌جمهور تکلیفی تعیین کند. طبق اصل 135 قانون اساسی هر وزارتخانه‌ای به هر دلیلی وزیر نداشته باشد رییس‌جمهور می‌تواند برای آن سرپرست معرفی کند و سقف مدت آن سه ماه است. پس روحانی برای وزارتخانه‌های علوم و نیرو براساس اختیارات ناشی از قانون اساسی هنوز مهلت دارد. البته دانشگاه به‌عنوان یک دستگاه تولید فکر و دستگاهی که مخاطبان آن بخش اعظمی از جوانان و نخبگان کشور هستند، نباید بلاتکلیف بماند و قطعا سرپرست نمی‌تواند اقدامی عملی داشته باشد اما طبق قانون اساسی از اینکه تاکنون وزارتخانه‌ها با سرپرست اداره شده‌اند تخلفی صورت نگرفته است. این در حالی است که برخی نمایندگان معتقدند قانون سه ماه برای معرفی وزرا وجود ندارد و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس رییس‌جمهور موظف است حداکثر دو هفته پس از مراسم تحلیف تمامی وزرا را معرفی کند‌. با توجه به گفته این نمایندگان نیاز است ماده 204 آیین‌نامه مجلس و همچنین اصل 315 قانون اساسی بازبینی و بررسی شود. طبق ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس رییس‌جمهور، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا بعد از استعفا یا سقوط دولت، کتبا اسامی هیات وزیران را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس می‏‌کند و رییس مجلس نیز مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی‏ نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر کند. 

رییس‌جمهور تخلفی درخصوص معرفی نکردن وزیر علوم نداشته 

مهرداد بائوج لاهوتی، نایب‌رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در پاسخ به سوال درخصوص اینکه آیا معرفی نکردن وزرای باقی‌مانده از جانب رییس‌جمهور تخلف محسوب می‌شود، گفت: رییس‌جمهور سه ماه فرصت دارد تا وزرای باقی مانده را معرفی کند و قانون این اجازه را داده تا رییس‌جمهور از حداکثر فرصت سه ماهه خود برای معرفی وزیر علوم استفاده کند‌. لاهوتی تصریح کرد: دولت درخصوص معرفی گزینه نهایی به جمع‌بندی نرسیده است پس ما نمایندگان نباید سرعت عمل را فدای کیفیت کنیم. وی تاکید کرد: باتوجه به قانون اساسی رییس‌جمهور سه ماه فرصت دارد اما خود آقای روحانی نیز دلش نمی‌خواست از همه زمان قانونی خود استفاده کند چراکه ایشان از فرصت دو هفته‌ اولی خود برای معرفی وزرا نیز استفاده نکرد و زودتر وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد چراکه می‌خواست کابینه هرچه سریع‌تر شکل بگیرد‌. لاهوتی ادامه داد: بعضی دوستان ما می‌گویند که رییس‌جمهور می‌خواهد لجبازی کند و وزرای باقی‌مانده را دیرتر معرفی کند اما این لجبازی نیست بلکه ایشان کسی را انتخاب کرده بود اما آن فرد روز آخر در مرحله اول معرفی انصراف داد و الان نیز آقای رییس‌جمهور روی فرد دیگری مطالعاتی انجام داده تا به زودی به مجلس معرفی کند. وی گفت: آقای رییس‌جمهور سه ماه فرصت دارد. اگر زودتر بتواند معرفی کند خیلی هم خوب است چون وزارتخانه علوم به دلیل اهمیتی که دارد، زودتر از بلاتکلیفی خارج می‌شود اما اگر معرفی هم نکرد، مانعی وجود ندارد. نایب‌رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد: رییس‌جمهور تخلفی درخصوص معرفی نکردن وزیر علوم نداشته است.

فرصت قانونی روحانی برای معرفی وزیر علوم تمام نشده

شهباز حسن‌پوربیگلری، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد: تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و در جلسه روز یکشنبه معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت که هر چه زودتر وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی می‌شود‌. وی تصریح کرد: معرفی نکردن وزیر علوم از جانب رییس‌جمهور تخلف نبوده و ایشان فرصت قانونی‌شان تمام نشده است. درخصوص وزیر نیرو هم باید تاکید کنم که آقای بیطرف از مجلس رای اعتماد نگرفت و لازم است رییس‌جمهور فرصت کافی برای جایگزین آن داشته باشد. البته هر دو وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود و مشکلی در روال کاری نیست. وی تاکید کرد: بهتر است آقای روحانی با فراکسیون‌ها و نمایندگان مجلس درخصوص معرفی وزرای باقی‌مانده مشورت کند و وزرا نیز تعامل‌شان با مجلس بیشتر باشد تا نمایندگان مجبور نباشند با تذکر و سوال، وزرا را مجبور به پاسخگویی کنند.

وقت رییس‌جمهور برای معرفی وزیر علوم تمام شد

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص علت اختلاف مجلس و دولت برای معرفی نکردن وزرای باقی‌مانده، گفت: رییس‌جمهور و هیات دولت موظف هستند در فرصت زمانی‌ای که مقرر شده همه وزرا را معرفی کنند. آقای رییس‌جمهور وزیر نیرو را معرفی کردند اما آقای بیطرف رای نیاورد و می‌تواند سرپرست جایش را پرکند ضمن اینکه قانون نیز همین را تاکید می‌کند. وی ادامه داد: تاکنون آقای روحانی وزیر علوم را معرفی نکرده، ایشان موظف بود هرچه سریع‌‌تر این معرفی را انجام می‌داد لذا اختلاف نیز همین است. مرجع قانونگذاری مجلس است و معاونت قوانین مجلس نیز باید در رابطه با این قضایا اعلام نظر کند اما نظر معاونت قوانین و مجلس این است که ریاست محترم جمهور باید در وقت معین وزیر علوم را معرفی می‌کرد‌. میرزاده گفت: وقت آقای رییس‌جمهور برای معرفی وزیر علوم تمام شده و بحث فرصت سه‌ماهه که در قانون اساسی نیز آمده، به وزرایی برمی‌گردد که یا استعفا دادند یا عزل شده‌اند یا از مجلس رای اعتماد نگرفته‌اند‌. 

طبق ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس باید گفت هیچ عبارت تکلیفی برای رییس‌جمهور در رابطه با معرفی دو هفته‌ای وزرا مطرح نشده بلکه فقط یک شیوه و روش مطرح است، پس رییس‌جمهور موظف به رعایت آن نیست اما طبق قانون اساسی رییس‌جمهور مکلف به معرفی وزرا در زمان سه ماه شده است‌. پس نگاه نمایندگان و نایب‌رییس مجلس درخصوص تخلف صورت گرفته اشتباه است و هنوز فرصت روحانی برای معرفی وزرایش تمام نشده است. به نظر می‌رسد اصول قانون اساسی در این باره صراحتا تکلیف را برای رییس‌جمهور تعیین کرده است و آیین‌نامه داخلی مجلس فقط رییس مجلس را مکلف کرده که در اولین فرصت معرفی‌نامه وزیران را اعلام کند. بهتر است رییس مجلس و حتی شورای نگهبان ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل 135 قانون اساسی را مورد تفسیر قرار دهند تا وضعیت مشخص شود و رییس‌جمهور از جانب نایب‌رییس مجلس درخصوص معرفی وزرای باقی‌مانده متخلف شناخته نشود چراکه این موضوع با اصل قانون اساسی همخوانی و هماهنگی ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 752887
  • منبع: جهان‌صنعت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.