بسیاری از نخبگان، فرهیختگان و سیاستمداران آمریکایی ترامپ را مایه شرمساری آمریکا توصیف کرده‌اند.

به گزارش جماران؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیری که اعضای مجلس خبرگان با ایشان داشتند، با اشاره به سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غیرواقعی ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، این سخنان را ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی دانستند و افزودند: سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، برای ملت آمریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان آمریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس‌جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند.

ایشان در بیانات خود به شرمندگی نخبگان و فرهیختگان آمریکایی از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نیز اشاره کردند.

این گزارش به برخی اظهارات نخبگان، فرهیختگان و سیاستمداران آمریکایی اشاره دارد که ترامپ را مایه شرمساری آمریکا توصیف کرده‌اند.

ترامپ امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد

جان مک‌کین از سـناتـورهای جمهوریــخواه از نخستین کسانی بود که با نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری مخالف بود و می‌گفت:‌ حرف‌های ترامپ از روی بی‌اطلاعی است و امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد. مک‌کین در دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز مخالفتش را با برخی مواضع او اعلام کرده است. او بتازگی مخالفتش را با طرح جدید ترامپ برای لغو و برچیدن طرح بهداشت و سلامت موسوم به اوباماکر اعلام کرده است.

آمریکا شرکت ترامپ نیست

برنی سندرز، سناتور دمــوکرات و از نامزدهــای دموکـــرات‌ها در انتخابات 2016 نیز بارها از تکروی ترامپ انتقاد کرده است. او در توئیتی نوشته بود: ما یک دموکراسی هستیم نه نمایش یکنفره؛ ما شرکت (تجاری) دیگری برای ترامپ نیستیم. اظهارات این سناتور آمریکایی به تصمیم‌های دونالد ترامپ در دو هفته اول تصدی ریاست جمهوری بویژه در ارتباط با ممنوعیت مهاجرت شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا اشاره دارد که با واکنش‌ها و انتقادهای شدید داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

عروسک‌گردان ترامپ کیست؟

مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین آمریکا چند ماه پیش اعلام کرده بود استیو بنن، مشاور عالی [پیشین رئیس‌جمهور] آمریکا پشت تصمیم‌های کلیدی و جنجال برانگیز ساکنان جدید کاخ‌سفید است و بنن را عروسک گردان کاخ سفید خوانده بود. آلبرایت با تاکید بر این‌که بنن یکی از دردسرساز ترین چهره‌های تیم ترامپ است، پیوستن وی به شورای امنیت ملی آمریکا را محکوم کرده بود. گفتنی است ترامپ، بنن را از شورای امنیت ملی آمریکا کنار گذاشت و ماه گذشته نیز او را از سمت‌های استراتژیست ارشد کاخ سفید و مشاور ارشد رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برکنار کرد.

حقیقت را بگو

جیمی کارتر از روسای جمهور پیشین آمریکا نیز بتازگی با انتقاد از مسیری که آمریکا در دوره ریاست ‌جمهوری ترامپ پیش گرفته، عنوان کرده است ارجحیت پول در سیاست، یک کشور را از دموکراسی به الیگارشی سوق می‌دهد.

سی و نهمین رئیس‌جمهور آمریکا ترامپ را مخاطب قرار داده و گفته است: صلح‌طلب باش، حقوق بشر را ارتقا بده و حقیقت را بگو.

هیلاری کلینتون: سخنان ترامپ تاریک و خطرناک بود

هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ، بتازگی سخنان ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را مورد انتقاد شدید قرار داد و درباره نابودی کامل کره‌شمالی و «مرد موشکی» خطاب کردن رهبر این کشور از سوی ترامپ گفت: فکر می‌کنم لحن سخنان ترامپ تاریک و خطرناک بود و این پیامی نبود که باید رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین کشور دنیا ارائه می‌داد.

چه کسی آمریکا را دست انداخته است؟

هر آنچه جان کری در چهار سال دوران تصدی‌اش بر وزارت خارجه آمریکا بافته است، حالا ترامپ یکی یکی رشته می‌کند. او در انتقاد از رئیس‌جمهور آمریکا به علت اعلام خروج واشنگتن از توافق پاریس، گفته که او در بحث تغییرات آب و هوایی اصلا نمی‌داند درباره چه حرف می‌زند. او همچنین گفته بود: می‌خواهم از ترامپ سوال کنم که آیا فکر می‌کند رئیس‌جمهور چین، فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان نمی‌دانند که درباره چه چیزی صحبت می‌کنند؟ آیا ترامپ فکر می‌کند آنها آمریکا را دست انداخته‌اند؟

توهین کردن را کنار بگذارید

جب بوش، نامزد ناکام انتخابات 2016 که بارها در مبارزات درون‌حزبی با ترامپ درگیری‌های لفظی شدیدی داشت، درباره رفتار ترامپ می‌گوید:‌ اکنون توانایی افراد با این ملاک که چطور دیگران را مورد اهانت قرار می‌دهند، مورد سنجش قرار می‌گیرد. بوش که حتی در مناظره‌های نامزدهای جمهوریخواه به ترامپ گفته بود که «تو نمی‌توانی با اهانت مسیرت را برای ریاست جمهوری هموار کنی» حالا خطاب به اعضای حزب جمهوریخواه عنوان کرده است: باید اهانت کنار گذاشته شود، زیرا ما هرگز با این روش قادر به حل مشکلات نخواهیم بود.

ترامپ بی ثبات و ناکارآمد است

باب کورکر، رئیس‌جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گوید: فکر می‌کنم ما به تغییراتی بنیادین نیاز داریم. رئیس‌جمهور هنوز نتوانسته ثبات و کارآمدی لازم را برای موفقیت نشان دهد و ما و آمریکا به رئیس‌جمهوری موفق نیاز داریم.

اعتقاد به برتری نژاد سفید، منزجرکننده است

پــل رایــان، رئیــس مجلس نمایندگان آمریکا از جمهوریخواهان درباره اتفاقات شارلوتزویل گفت: باید صریحا بگویم اعتقاد به برتری نژاد سفید، منزجرکننده است. تعصبی که خلاف تمام ارزش‌های کشور ماست. مماشات در این زمینه خلاف اصول اخلاقی است.

عادتی که آمریکا را به دردسر انداخته است

سناتور جان کورنین، معتقد است رئیس‌جمهور آمریکا با این ‏عادت توییت کردنش، خود و آمریکا را به دردسر انداخته است.‏ این سناتور جمهوریخواه همچنین تیم رئیس‌جمهوری آمریکا را پراکنده توصیف کرده و از بلاتکلیفی وضع دولت در وزارتخانه‌هایی مانند امور خارجه و دفاع انتقاد کرده است.

ترامپ بیمار روانی

جان دی. گارتنر، روان‌شـــــناس آمریکایی: ترامپ به‌طرز خطرناکی بیماری روانی دارد و از نظر رفتاری نمی‌تواند رئیس‌جمهور باشد. به گفته او، ترامپ نشانه‌های خودشیفتگی بدخیم دارد؛ ترکیبی از خودشیفتگی، اختلال شخصیت ضداجتماعی، تجاوزگری و سادیسم. دکتر جولی فاترل، روان‌شناس بالینی: خودشیفتگی یکی از معمول‌ترین اختلالات روانی ترامپ است.

«خودشیفتگی موجب اختلال در دیدن واقعیت خود می‌شود، درنتیجه نمی‌تواند از منطق برای متقاعد کردن شخص استفاده کند». دن مک آدامز، استاد روان‌شناسی و مدیر مرکز مطالعات زیستی دانشگاه نورث‌وسترن: ترامپ فرد برون‌گرای افراطی، پر جنب و جوش، پرانرژی و بی‌قرار، سلطه‌جو، پاداش‌خواه، پرخاشجو، ریسک‌پذیر و خودشیفته است. شخصیت دوست داشتنی‌ ندارد و در عین حال می‌خواهد مرکز توجه و کنترل‌کننده همه امور باشد. بعضی از این خصایص چه بسا به تقلب و بی‌صداقتی در رفتار ختم شوند. آماری که این محقق ذکر می‌کند نشان می‌دهد فقط 2درصد ادعاهای ترامپ درست است، 7درصد دیگر بیشتر درست است تا نادرست، 15 درصد نیمه درست، 15درصد دیگر بیشتر نادرست و 42درصد کاملا نادرست است.

رویکرد غیرمسئولانه

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، هر چند سعی کرده کمتر از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انتقاد کند، اما سیاست‌های نادرست ترامپ سبب شده تا سکوتش را بشکند. او در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای لغو قانون داکا عنوان کرد: این یک تصمیم بی رحمانه از جانب کاخ سفید است که رویای کودکان مهاجر را بر باد می‌دهد و برای بقیه ما نیز رویای آمریکا را تضعیف می‌کند. لغو این فرمان اجرایی، کاملا اشتباه است. این یک سیاست بد است که هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه مشکلات جدیدی را نیز به وجود می‌آورد. ترامپ به جای یافتن راه حلی مناسب برای اصلاح قوانین مهاجرت، رویکردی غیرمسئولانه در پیش می‌گیرد.

آمریکا تحت حکومت ترامپ با مشکلات فراوانی مواجه است

ال گور، معاون بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا می‌گوید: جهان می‌داند آمریکا تحت حکومت ترامپ با مشکلات فراوانی مواجه است. جهانیان نیز مانند مردم آمریکا سعی دارند ریاست‌جمهوری ترامپ و اشتباهات او را درک کنند. تصمیم او برای خروج از معاهده آب و هوایی، موجب یکپارچه شدن کشورهای مختلف جهان در برابر بحران تغییرات آب و هوایی شده است و این یکی از نشانه‌های منزوی شدن آمریکا در جهان است.

غم انگیزترین دوران رهبری آمریکا

ویلیام اومن بیمن، مردم شناس آمریکایی و رئیس بخش مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا، ترامپ را رئیس ‌جمهوری ضعیف و بی اراده می‌خواند که اقدام‌های کورکورانه اش به افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه خاورمیانه منجر خواهد شد. وی در نامه‌ای خطاب به ترامپ به صحبت‌های او در عربستان واکنش نشان داده و نوشته است: حملات به ایران در نطق عمومی در عربستان از طرفی باج نیم‌بند و بی‌ارزشی به میزبانان سعودی‌اش بود و از طرفی پیش زمینه خطرناکی برای سیاست‌های خاورمیانه‌ای آینده بنا گذاشت. بیمن در این نامه حضور ترامپ در عرصه تصمیم‌گیری‌های کشورش را غم انگیزترین دوران رهبری آمریکا خوانده است.

به اصطلاح رئیس‌جمهور

مایکل مور، مستندساز شناخته شده آمریکایی که در بیان مخالفت با رئیـس‌جمهـور آمریکا گوی سبقت را از دیگر هنرمندان آمریکایی ربوده، دونالد ترامپ را به اصطلاح رئیس‌جمهور خطاب کرده است. او در توییتر خود نوشت: ممنونم به اصطلاح رئیس‌جمهور ترامپ! دو هفته بود نمی‌دانستم تو را چگونه خطاب کنم و توییت تو این سرنخ را به من داد. اشاره این مستندساز آمریکایی به توییت ترامپ است که نوشته بود عقاید این به اصطلاح قاضی که مانع اجرای قانون می‌شود، احمقانه است و بر آن غلبه خواهد کرد.

پادشاه دیوانه

استفان والت، استاد دانشگاه هاروارد و تحلیلگر ارشد آمریکایی درباره ترامپ می‌گوید: تقریبا به این باور دارم که ترامپ هرگز این شغل (ریاست جمهوری) را نمی‌خواسته و از بردنش شگفت‌زده شده و حالا در تلاش است برای انصراف یا خلع شدن از مقامش راهی بیابد. او قطعا دارد این‌گونه رفتار می‌کند. والت همچنین با انتقاد شدید از مواضع متغیر رئیس‌جمهور آمریکا در قبال کره شمالی، او را پادشاه دیوانه می‌خواند و می‌افزاید: «آیا پادشاه دیوانه (ترامپ) می‌داند که رفتار دمدمی مزاج و تحریک آمیزش، متحدان آمریکا را بیشتر از دشمنانش مضطرب می‌کند؟ موضوع ترسناک آن است که شاید اصلا برای او مهم نیست.»

آمریکا بدشانسی آورد

جورج کلونی‌ از بازیگران مشهور هالیــوود، در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از منتقدان ترامپ بود. او در همان زمان با انتقاد از مواضع ترامپ علیه مسلمانان، مهاجران و زنان گفته بود:‌ ما از مسلمانان، مهاجران و زنان نمی‌ترسیم.

ترامپ نخواهد توانست با ترس کاذبی که در حال ایجاد کردن آن میان مردم آمریکاست، رای آنان را به دست آورد. او چند ماه بعد از پیروزی ترامپ در اظهارنظری گفت:‌ آمریکا کمی بدشانس است که ترامپ را به عنوان رئیس‌جمهور خود دارد. فکر نمی‌کنم او انتخاب درستی بوده باشد. ‌ما باید امیدوار باشیم که او همه چیز را از بین نبرد.»

‌ قلبم شکست

مریل استریپ، بازیگر آمریکایی که تاکنون سه بار برنده جایزه اسکار شده در مراسمی به ترامپ به‌دلیل تقلید و تمسخر خبرنگار معلول روزنامه نیویورک تایمز تاخت و گفت: «فردی که روی مهم‌ترین صندلی این کشور نشسته، ادای یک خبرنگار معلول را درمی‌آورد و او را مورد تمسخر قرار می‌دهد. زمانی که این صحنه را دیدم قلبم شکست و هنوز نمی‌توانم آن را از ذهنم بیرون کنم، زیرا چیزی که می‌دیدم در فیلم نبود و در واقعیت اتفاق می‌افتاد». به باور او، رفتار ترامپ به قلدری وجهه قانونی بخشیده است و این رفتار می‌تواند به زندگی روزمره مردم نیز سرایت کند.

موج تازه ملی‌گرایی با نقاب پوپولیسم

آنجلینا جولی، دیگر بازیگر معروف سینمای هالیوود و نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهندگان نیز با انتقاد به فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر تعلیق اجازه ورود پناهجویان و صدور ویزا برای هفت کشور اغلب مسلمان‌نشین، موج تازه ملی‌گرایی با نقاب پوپولیسم و سیاست‌های ترس و نفرت از دیگران را تقبیح کرده و به کنایه گفته است: «برخی سیاستمداران بر پایه رد کردن سازمان‌ها و توافقات بین‌المللی به قدرت رسیده‌اند.»

ترامپ، متوهم است

برایان کرانستون بازیگر، نویسنده و کــارگــردان آمریکایــی هم ترامپ را شبیه شخصیت‌های تراژیک شکسپیر خوانده و گفته بود: او به‌دلیل تراژدی موجود در روحش کمیک است. او متوهم و بشدت دچار خودشیفتگی است. در آینده در کلاس‌های درس مدرسه‌های آمریکا این دوره انتخابات تدریس خواهد شد،‌ کتاب‌ها نوشته خواهد شد و فیلم‌های زیادی به‌دلیل همه رفتارهای غیرطبیعی که ترامپ از خود نشان داد، ساخته خواهد شد.

نگرانی برای آینده آمریکا

برد پیت دیگر بازیگر مشهور هالیوود است که پس از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از معاهده آب و هوایی پاریس با حضور غافلگیرکننده‌اش در یک برنامه کمدی تلویزیونی در نقش یک کارشناس آب و هوا به انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه محیط‌زیست پرداخت. به گفته او، پس از خروج آمریکا از این تعهد بین‌المللی هیچ آینده‌ای برای آمریکا متصور نیست، چرا که آب و هوای داغ و سوزان سراسر آمریکا را فرا خواهد گرفت.

می‌خواهم با مشت توی صورت ترامپ بکوبم

رابرت دنیرو پیش از انتخابات در یک ویدئو، با انتقاد شدید از مواضع ترامپ گفته بود:‌ «دلم می‌خواهد با مشت توی صورتش بکوبم». دنیرو ترامپ را یک انسان فریبکار توصیف کرده و گفته بود: او آرتیست ابلهی است که نمی‌فهمد از چه حرف می‌زند. کارش را درست انجام نمی‌دهد و هیچ چیز برایش اهمیت ندارد.

او فکر می‌کند جامعه را به بازی گرفته و مالیاتش را نمی‌پردازد». رابرت دنیرو که از زمان روی کار آمدن ترامپ از آمریکا عصبانی است، در یک سخنرانی گفت: از وقتی ترامپ و دار و دسته‌اش کاخ سفید را اشغال کرده‌اند، آمریکا وارد یک چرخه رو به انحطاط شده است.

دوران بدنامی

لئوناردو دی‌کاپریو به تندی بر مواضع ترامپ درباره وضعیت تغییرات آب و هوایی تاخته است. او پیش از پیروزی ترامپ عنوان کرده بود: ما نباید نامزدی داشته باشیم که به علوم جدید باور ندارد و با چنین تفکراتی بخواهد کشور ما را هدایت کند». دی کاپریو که چند ماه پیش با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته،‌ بتازگی درباره جزئیات این دیدار گفته است: به او گفتم از دولتش در تاریخ با بدنامی یاد خواهد شد. به باور او، بعدها به این مقطع از زمان نگاه و از این دولت به دلیل این که هیچ واکنشی به گرمای آب و هوا نشان نداده به بدی یاد خواهد شد.

جوزف نای: ترامپ فاجعه‌ای برای قدرت نرم آمریکاست

جوزف نای، نظریه پرداز قدرت نرم در توییتی درباره ترامپ نوشته: «ترامپ برای قدرت نرم آمریکا فاجعه بوده است. او هدیه‌ای برای داعش است.» نای در واکنش به فرمان رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا نیز در توییتر نوشت: «باید از کانادا یاد بگیریم. ایالات متحده هم زمانی این‌طور بود.»

ترامپ تخریب‌گر دموکراسی آمریکاست

نوام چامسکی، اندیشمند آمریکایی در کوران انتخابات آمریکا، ترامپ را خطری برای حقوق بشر و محیط زیست خوانده بود که پیروزی‏اش در انتخابات بشر را در مشکلات بسیار عمیقی فرو خواهد برد. او آن زمان گفته بود:‌ با انتخاب او شما با مشکلاتی مواجه خواهید شد که در 200 هزار سال تاریخ بشریت هرگز سابقه نداشته است. چامسکی که اکنون، رئیس‌جمهور کشورش را بدون هرگونه ایدئولوژی می‌خواند، عقیده دارد: ترامپ فردی مخرب برای دموکراسی آمریکاست که یکی از سیاست‌های نادرستش مدرنیزه کردن انبارهای سلاح‌های اتمی آمریکا و مواضعش درباره تغییرات جوی جهان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی آنجلینا جولی انتخابات آمریکا باراک اوباما بیل کلینتون پناهندگان پوپولیسم جان کری جان مک کین حقوق بشر دموکراسی رهبر معظم انقلاب سازمان ملل کاخ سفید نخبگان نژادپرستی هالیوود هیلاری کلینتون ترامپ دونالد ترامپ برد پیت پناهجویان مریل استریپ دیوار ترامپ ضد ترامپ مایکل مور برنی سندرز فرمان ترامپ رابرت دنیرو مادلین آلبرایت اوباماکر لئوناردو دی کاپریو سفر ترامپ به عربستان فرمان ترامپ علیه مسلمانان توئیتر ترامپ گرمای زمین جمهوری خواهان ترامپ و کره شمالی جنگ کره شمالی و آمریکا توئیت های ترامپ ال گور شارلوتز‌ویل ترامپ و نژادپرستی جنجال های ترامپ تسلیحات اتمی تسلیحات اتمی آمریکا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جیمی کارتر شکست هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا حواشی سخنرانی ترامپ در سازمان ملل سخنرانی ترامپ در سازمان ملل محدودیت سفر به آمریکا اعتراض به ترامپ هیلاری کلینتون و ترامپ جب بوش ترامپ نژادپرست خروج آمریکا از معاهده آب و هوایی جورج کلونی‌ برایان کرانستون معاهده آب و هوایی پاریس رابرت دنیرو و ترامپ قدرت نرم نوام چامسکی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.