کلانتری در مراسم تودیع و معارفه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به بررسی‌های بودجه‌ای که داشتم، تنها انگیزه برای خدمت و کار در حوزه محیط زیست، عشق و علاقه است.

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از توان نظارتی دانشگاه‌ها گفت: محیط زیست سالم حق مسلم مردم است و برای تامین این حق مسلم باید توان نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست را تقویت کنیم.

عیسی کلانتری در مراسم تودیع و معارفه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به بررسی‌های بودجه‌ای که داشتم، تنها انگیزه برای خدمت و کار در حوزه محیط زیست، عشق و علاقه است. به همین دلیل تعداد نهادهای مدنی و سمن‌های حوزه محیط زیست که در سراسر کشور فعال هستند از سمن‌های دیگر حوزه‌ها حتی سیاسی بیشتر است.

وی با اشاره به جلسات خود و مدیران ستادی و استانی اظهار کرد: غیر از استضعاف سازمان محیط زیست، ۲۸ نفر از ۳۱ مدیر استانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل آن‌ها چیست، گفتند سازمان حفاظت محیط زیست و عدم تفویض اختیار به استان‌ها نخستین مشکل آنهاست. به همین دلیل مدیران استانی از این پس با اختیار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در استان‌ها مدیریت و فعالیت می‌کنند زیرا اگر مدیرکل استانی ما نتواند با اختیارات خود یک مکاتبه ساده هم انجام دهد باید استعفا دهد.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به عدم تناسب پرداخت در ستاد و استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست کرد و گفت: سازمان به عمد یا سهو، عقب نگه داشته شده است و قاعدتا باید از این حالت بیرون بیاید و به همین منظور صحبت‌هایی با رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و خزانه داشتم. با توجه به اینکه مبنای بودجه سال آینده کاهش پنج درصدی بودجه جاری است، می‌توان امیدوار بود که مشکلات سازمان تا حدودی مرتفع شود.

کلانتری درباره مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، گفت: تجریشی از جمله نیروهایی است که در جمهوری اسلامی کم داریم. کسی که به خاطر تعهد به پروژه احیای دریاچه ارومیه از ریاست دانشگاه صنعتی شریف صرفنظر کرد.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری تعهد رئیس دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام بررسی‌ها برای این اقدام ظرف شش ماه، خاطرنشان کرد: وقتی به عنوان رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه انتخاب شدم، بررسی‌های بسیاری انجام دادم که کار را به چه کسی بدهم چون من متخصص امر نبودم. به همین دلیل کار را با محوریت دانشگاه شریف و تجریشی و همکاری دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، ارومیه و امیرکبیر  جلو بردیم. نهایتا در شش ماه با بیش از ۶۵۰ کارشناس و متخصص که ۷۰ نفر آن‌ها از کشورهای خارجی بودند به اجماع رسیدیم و برنامه احیای دریاچه تدوین شد.

وی افزود: در حال حاضر برای احیای این دریاچه مشکلی نیست و فقط باید بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی آن که ۴۰ برابر بودجه سازمان حفاظت محیط زیست است و تا الان حدود دو هزار میلیارد آن پرداخت شده، به طور کامل تامین و تخصیص شود. محیط زیست نباید به گونه‌ای رفتار کند که در نگاه دولت، مجلس و مردم به عنوان مانعی برای توسعه و اشتغال باشد بلکه باید با نگاه توسعه متوازن هم توسعه و اشتغال و هم حفظ محیط زیست را تامین کرد.

کلانتری مروری هم بر سوابق فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود در سایر حوزه ها داشت و گفت: در زمان وزارت جهاد کشاورزی در ۸۰ کارگاه فرمولاسیون سم، ۸۰ ناظر دائمی داشتیم و اگر ناظر دائم سازمان حفظ نباتات نبود، کارخانه باید تعطیل می شد البته تمام مسئولیت سم تولیدی هم بر عهده ناظر تولید بود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست هم می‌توان از همین شیوه نظارتی برای پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های خودروسازی استفاده کرد و البته این کار به دلیل ضعف کارشناسی و بودجه‌ای سازمان باید با بهره‌گیری از توان دانشگاه‌ها صورت پذیرد. محیط زیست سالم حق مسلم مردم است و برای تامین این حق مسلم باید توان نظارتی سازمان را تقویت کنیم.

وی در پایان با اشاره به انتصاب سعید متصدی به سمت مشاور فنی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: همه باید کمک کنید تا به حفظ محیط زیست در کنار توسعه اشتغال و اقتصاد دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.