وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اضافه شدن 5 شخص و 2 موسسه ایرانی به فهرست تحریمی‌های این کشور خبر داد.

به گزارش جماران؛ همانطور که رسانه‌های آمریکایی خبر داده بودند، دولت ترامپ در روزی که انتظار می‌رود تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کند، تحریم‌های جدیدی علیه ایرانیان وضع کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اضافه شدن 5 شخص و 2 موسسه ایرانی به فهرست تحریمی‌های این کشور خبر داد.

آقایان احمد فتحی، حمید فیروزی، امید غفارنیا، سینا کیسار، نادر سعیدی و امین شکوهی 5 فردی هستند که امروز وارد فهرست تحریمی‌های آمریکا شدند. 

شرکت‌های ایرانی ITSec (امن پردازش خوارزمی) و مهندسی سدید کاران صبا هم در کنار افراد فوق‌الذکر، به اتهام حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا، تحریم شده‌اند.

در متن این بیانیه، «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته: «زارت خزانه‌داری به اقدامات قاطع برای مقابله با تحریکات ایران، شامل حمایت از نیروی قدس سپاه و افراط‌گرایان تروریست، خشونت‌ها در سوریه و حملات سایبری با هدف ثبات‌زدایی از سیستم مالی ایالات متحده، ادامه خواهد داد.»

وی افزوده: «این تحریم‌ها، یک شرکت ایرانی که از برنامه موشک‌های بالستیک سپاه پشتیبانی می‌کند، خطوط هوایی که از انتقال نیرو و سلاح به سوریه حمایت می‌کنند و هکرهایی که به نهادهای مالی آمریکا حمله سایبری می‌کنند، را هدف قرار داده است.»

در تحریم‌های امشب نام 3 فرد و 6 شرکت خارجی از جمله 2 شرکت هواپیمایی اوکراینی هم دیده می‌شود که جرمشان، همکاری با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

«دونالد ترامپ» علاوه بر این تعلیق تحریم‌های ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای «برجام» را نیز تمدید کرده است.

تمدید تعلیق تحریم‌های برجامی ایران که هر چهار ماه یک بار صورت می‌گیرد، بر اساس تائیدیه‌ای است که ترامپ دو ماه پیش در مورد پایبندی ایران به برجام صادر کرد. 

تحریم‌هایی که تعلیق شده‌اند تحریم‌های مندرج در بند 1245 لایحه بودجه دفاعی آمریکا سال 2012 هستند. این قانون بانک‌های کشورهای خریدار اصلی نفت ایران را تهدید می‌کند در صورت عدم کاهش خرید نفت خام ایران با تحریم مواجه خواهند شد.

در این قانون تصریح شده که این تحریم‌ها را حداکثر به مدت 120 روز می‌توان تعلیق کرد. تعلیق قبلی آن روز 17 ماه مه صورت گرفت. 

اقدام دولت ترامپ روز پنجشنبه در حالی انجام شد که کاخ سفید اعلام کرده در جستجوی راه‌هایی برای اعلام عدم پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای در گزارشی است که قرار است ماه اکتبر تقدیم کنگره شود.

دولت آمریکا با این اقدام احتمالی در تقابل مستقیم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت که در هشت گزارش از زمان اجرایی شدن برجام همواره پایبندی ایران به آن را اعلام کرده است.

ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از برجام به عنوان یکی از بدترین توافق‌های به دست آمده از راه مذاکره یاد کرد و وعده ابطال آن پس از ورود به کاخ سفید را داد. 

دولت ترامپ، علی‌رغم این، در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای اعلام کرده که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است. 

ترامپ هنگام ارائه گزارش ماه آوریل اعلام کرد به دولتش دستور انجام یک بررسی بین‌سازمانی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران را داده است. سیاست آتی ترامپ در قبال برجام، بخشی از این بررسی بین‌سازمانی خواهد بود. این بررسی هنوز به پایان نرسیده و نتایج آن مشخص نیستند. 

در حال تکمیل ...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.