همان‌طور که رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان تاکید کردند، یکی از راهکارهای موجود برای مقابله کشورهای اسلامی با اقدامات دولت میانمار، کاهش سطح روابط اقتصادی خود با این کشور است.

به گزارش جماران؛ رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج فقه خود در روز سه‌شنبه، ضمن انتقاد از بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق‌بشر در قبال فجایع میانمار، بر لزوم ورود و اقدام عملی دولت‌های اسلامی برای توقف این جنایات تاکید کردند؛ اقدامات عملی که می‌تواند گستره‌ای وسیع اعم از فشارهای سیاسی، اقتصادی و تجاری را شامل شود.

بر این اساس، طبیعی است که با توجه به انفعال کشورهای اسلامی و سکوت مجامع جهانی، اگر قرار باشد اتفاقی در این زمینه بیفتد جمهوری اسلامی ایران باید پرچمدار حرکت در این مسیر باشد. البته دولت و وزارت امور‌خارجه از ابتدای دور جدید جنایات علیه مسلمانان در میانمار، رایزنی‌هایی را آغاز کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نامه‌نگاری‌ وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان ملل و رایزنی‌های رئیس‌جمهور کشورمان با روسای برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد. همچنین وزارت امور خارجه اعلام کرده در اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین کشورمان در تایلند در همین زمینه، تلاش‌های بین‌المللی را یکی از اقدامات مورد نیاز برای متوقف کردن جنایات دولت میانمار می‌داند و معتقد است: در بعد بین‌المللی باید از سازمان ملل خواست این موضوع را در شورای امنیت مطرح کند و علیه دولت میانمار به عنوان اقداماتی که علیه امنیت، صلح منطقه‌ای و حقوق بشر انجام می‌دهد قطعنامه‌ای تصویب شود.

سفیر سابق ایران در تایلند معتقد است کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که بعد از سازمان ملل بیشترین عضو را دارد، باید تحرکی در مقابله با اقدامات دولت میانمار انجام دهند و طی تماسی با دولت میانمار یا اعزام فرستاده به آن دولت، وظایف خود را در جهت جلوگیری از تداوم جنایت علیه مسلمانان به عمل آورد.

هادی شوشتری، رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: در حوزه سازمان ملل و همچنین سازمان همکاری‌های اسلامی با توجه به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی است که از وزرای خارجه کشورهای اسلامی، در سطح وزیران در این مورد صحبت‌هایی داشته باشند،چون شاهد بودیم در سطح سران کشورهای اسلامی در شهر آستانه موضعگیری‌هایی صورت گرفت.

شوشتری تاکید کرد: در حوزه سازمان ملل مخصوصا شورای حقوق بشر و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با توجه به گستردگی جنایات، باید این موارد به عنوان جنایت علیه بشریت پیگیری شود.

اقدامات دستگاه قضا و مجلس

قوه قضاییه هم در این زمینه بیکار ننشسته و محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور از انجام برخی مکاتبات با دادستان‌های کشورهای اسلامی و دعوت از آنان برای اقدام حقوقی مناسب در این خصوص خبر داده است. به گزارش ایسنا، مجلسی‌ها نیز دیروز با دعوت از مقامات وزارت امور خارجه، نشستی در کمیسیون امنیت ملی برگزار کرده و در این جلسه 12 بند به عنوان پیشنهادهای عملی به شرح زیر تصویب شد:

1ـ اعزام هیاتی از کمیسیون به منطقه و میانمار

2ـ کمک بشردوستانه مجلس و نمایندگان به مسلمانان میانمار

3ـ نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به همتایان خود در مجالس کشورهای اسلامی

4ـ گفت‌وگوی تلفنی رئیس مجلس با روسای مجالس کشورهای اسلامی

5ـ درخواست تشکیل جلسه ویژه وزرای امور خارجه کشورهای عضو همکاری اسلامی و بررسی موضوع

6ـ درخواست از صلیب سرخ جهانی برای کمک‌رسانی در میانمار و بنگلادش

7ـ ورود هلال‌احمر و کمک به مسلمانان میانمار و درخواست کمک از دیگر سازمان‌های هلال‌احمر در کشورهای اسلامی

8ـ تماس با کشورهای چین و روسیه برای حمایت از مسلمانان

9ـ صدور بیانیه حقوق بشری کمیته حقوق بشر کمیسیون در محکومیت موضوع و پیگیری حقوقی مساله

10ـ مذاکره با کشورهای همسایه میانمار و طرح خطر رشد افراطی‌گری به دنبال فشارها و اقدامات جنایت‌آمیز علیه مسلمانان میانمار

11ـ فعال کردن سازمان‌های مردم نهاد حقوق بشری در داخل و خارج از کشور

12ـ فعال کردن تمامی رسانه‌ها برای به‌نمایش گذاشتن جنایات مذکور

تحریم‌های اقتصادی

اما همان‌طور که رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان تاکید کردند، یکی از راهکارهای موجود برای مقابله کشورهای اسلامی با اقدامات دولت میانمار، کاهش سطح روابط اقتصادی خود با این کشور است.

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در تایلند در همین زمینه گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی باید ترتیباتی اتخاذ کنند که کشورهای مسلمان ارتباطات سیاسی خود را با دولت میانمار به حداقل رسانده و از همکاری اقتصادی با این کشور خودداری کنند.

حجم مراودات تجاری میانمار با کشورهای اسلامی

براساس اطلاعات موجود در سازمان تجارت جهانی، میانمار طی سال 2016، تقریبا 11/7 میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر کرده است که از این میزان، حدود 1/4 میلیارد دلار صرفا به مقصد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ارسال شده است.

به این ترتیب کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی حدود 12 درصد صادرات میانمار را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر اطلاعات منتشرشده از حجم واردات کلی این کشور طی دوره یاد شده بیانگر آن است که میانمار 15/7 میلیارد دلار کالا وارد کرده که از این بخش، رقمی معادل 4/2 میلیارد دلار مربوط به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بوده به این ترتیب یک چهارم از محصولات مورد نیاز میانمار را کشورهای اسلامی تامین کرده‌اند. در همین حال، برآورد حجم تجارت خارجی میانمار نشان می‌دهد این کشور در مجموع 27/4 میلیارد دلار با سراسر جهان مراودات مالی داشته که از این بخش 5/4 میلیارد دلار مجموعا در اختیار کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است، بنابراین 5/1درصد از کل مبادلات تجاری مربوط به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است. به این ترتیب طبیعی است که تحریم میانمار از سوی کشورهای اسلامی می‌تواند دولت این کشور را وادار به پایان دادن به خشونت‌ها علیه مسلمانان کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.