امیر خجسته با اشاره به محور دیدارش با وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: متاسفانه اتفاقات ناگواری در مجموعه های ذکر شده رخ داده که بر این اساس باید از این به بعد تیم پاکدست بر امور صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه نظارت داشته باشد.

به گزارش جماران؛ رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس از ارائه نامه سرگشاده به وزیر آموزش و پرورش در راستای تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و گفت: بنا بر بررسی کارشناسان تسهیلاتی بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان در اختیار ۳۱ نفر قرار گرفته است.

امیر خجسته با اشاره به محور دیدارش با وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: متاسفانه اتفاقات ناگواری در مجموعه های ذکر شده رخ داده که بر این اساس باید از این به بعد تیم پاکدست بر امور صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه نظارت داشته باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تخلفات رخ داده در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در فراکسیون مبارزه با مفاسداقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و برخی از موضوعات بررسی شده در قالب نامه سرگشاده به وزیر آموزش و پرورش ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش با همکاری مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه اقدام جدی در راستای بازگرداندن سرمایه‌های از دست رفته فرهنگیان انجام دهد، تصریح کرد: در این بین نیز باید تدبیر ویژه صورت بگیرد تا در آینده نیز از وقوع برخی رویدادهای تلخ این چنینی پیشگیری شود.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه در این دیدار وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد اتفاقات رخ داده در گذشته را به صورت قاطع و جدی بررسی خواهد کرد و در آینده نیز با نظارت بیشتر زمینه جلوگیری از بروز تخلفات را فراهم خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با افرادی که در این زمینه تخلف کردند برخورد جدی شود و سرمایه‌های فرهنگیان بازگشت داده تا اعتماده این قشر از جامعه جلب شود.

متن نامه سرگشاده رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای سید محمد بطحائی

وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام و تحیت؛

ضمن عرض تبریک اعیاد قربان و غدیر، همچنین اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی و حضور در کابینه دولت دوازدهم، به استحضار می رساند؛ با توجه به اینکه حضرتعالی فردی متدین و انقلابی هستید و سکان وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی به دست شما سپرده شده و از آنجا که در برنامه اعلامی کسب رای اعتماد، رفاه خانواده بزرگ آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی و مبارزه با فساد از اولویت های شما اعلام گردید، با این مقدمه مواردی چند ایفاد می‌گردد‌؛

مقام محترم وزارت

از ابتدا، تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه و بانک سرمایه به منظور تأمین رفاه حال فرهنگیان عزیز بود، اکنون خود نه تنها سودی برای بیش از یک و نیم میلیون نفر فرهنگی عضو این صندوق ندارد بلکه سرمایه آنها نیز در اینجا به غارت رفته است و نظر به اینکه بیش از ده سال از تاسیس بانک سرمایه می‌گذرد اما فلسفه تاسیس بانک نیز که همانا ارائه خدمات به مردم و خصوصاً خانواده بزرگ فرهنگیان بوده مورد توجه قرار نگرفته است، ضمن آنکه از جایگاه این عزیزان به عنوان سهامدار اصلی بانک صرفاً در زمان بروز مشکلات و پیشبرد اهداف خود استفاده نموده اند. از سوی دیگر در حفظ و حراست از سرمایه بانک که قسمت اعظم آن از محل اندوخته این قشر زحمت کش تأمین گردیده نیز به رسم امانت عمل نکرده اند و اموری را مرتکب شده‌اند که علاوه بر تحمیل زیان سنگین و احتمال تحمیل زیان‌های بزرگتر در آینده به علت بلوکه شدن منابع سهامداران با خطر اتلاف قسمت اعظم سرمایه نیز مواجه می‌باشند که اجمالاً به بخشی از این موارد در ذیل اشاره می‌گردد؛

1. مدیران این بانک علاوه بر درصد قابل توجهی از سرمایه صاحبان سهام، 84% آورده سپرده‌گذاران نزد این بانک را نیز در سرفصل‌های مختلف مانند مطالبات معـــوق، سود و وجه التزام دریافتی محبوس از دسترس بانک خارج نموده‌اند، به تعبیری رقمی بیش از 60 درصد کل دارائی‌های بانک سرمایه و 20% نیز از این دارائی‌ ها را نیز در اقلامی نظیر سپرده قانونی، دارائی‌های ثابت و مطالباتی همچون تفاوت نرخ ارز فریز یا منجمد نموده‌اند. یعنی چیزی حدود 80% از منابع بانک و سپرده‌گذاران به هر عنوانی به غارت یا از دست رفته است. این موضوع در بحث وام‌ها و تسهیلاتی می‌باشد که غالباً طبق بررسی‌های کارشناسان فراکسیون مبارزه مفاسد اقتصادی و اداری مجلس اکثراً منجر به تبانی مدیران شعبه و مدیران عالی بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان شده است، غالباً در پرداخت وام‌های میلیاردی حداکثر به 31 نفر به بدهکاران عمده بانکی که در اکثر بانک ها نیز به همین طریق وام دریافت نموده‌اند با اخذ وثیقه ناچیز یا ضعیف‌ترین نوع وثیقه (چک و سفته) در غالب شرکت‌های تازه تاسیس به صورت ضربدری و اقماری و بدون درنظر گرفتن اعتبارسنجی پرداخت شده است که اگر لازم بدانیم اسامی این افراد نیز منتشر خواهیم نمود، لذا ضروری است که به منظور برگشت سرمایه این عزیزان از مفسدین اقتصادی اقدام و با خاطیان و متخلفین آن صندوق که به شرح پرونده های موجود در این فراکسیون می باشند اقدام قانونی صورت پذیرد تا درس عبرتی برای سایر مفسدین و متخلفین گردد.

2. در بحث اموال تملیکی: در این بخش نیز بعضی از اموال تملیکی با کارشناسی‌های غیرواقعی و به قیمت‌هایی بیش از ارزش جاری با تسهیلات کلان تهاتر و به تملک بانک در آمده‌اند برای نمونه به چند مورد اشاره می‌گردد؛

1-2 تهاتر دیون شرکت‌های سون‌قشم، روشه قشم، توسعه تجارت مدین، برفاینیش آبان و سازدژ به مبلغ 3070 میلیارد ریال در قبال تملیک دو قطعه زمین لواسان در تاریخ 07/05/1394 مالکیت باغی با مشخصات مالک ج.ب واقع در حوزه ثبتی لواسانات بخش یازده به مساحت نوزده سهم از بیست و یک سهم از 910/ 23 هزار مترمربع گردیده که سند شش دانگ آن به نام اداره اوقاف و امور خیریه لواسانات واگذار شده است. طبق نظریه کارشناسی ارزش شش دانگ عرصه و اعیان ملک مذکور با شرایط فوق، فارغ از هرگونه بدهی و دیون به افراد حقیقی و حقوقی و بلامانع بودن انتقال مالکیت در شرایط زمانی حاضر و اصالت اسناد مالکیت صرف ‌نظر از مسائل حقوقی و ثبتی با کلیه حقوق متعلقه و متصوره مبلغ 227 میلیارد تومان و ارزش نوزده سهم مشاع از بیست و یک سهم مشاع از عرصه و اعیان ملک یاد شده بالغ بر 205 میلیارد تومان است.

2-2. املاک زیادی از این قبیل با کارشناسی‌ها و قیمت‌های غیر واقعی که اکثراً با تبانی و دخالت برخی از مفسدین به انجام رسیده‌ است که مشخصات و لیست کامل این املاک در این فراکسیون و هم در پرونده‌های بانک سرمایه موجود می‌باشد.

3. در بحث سرمایه‌گذاری‌: در این بخش نیز سهم برخی از شرکت‌ها و پروژه‌ها با کارشناسی‌های غیردقیق و بعضاً به مبلغی بیش از قیمت واقعی به بانک فروخته و تهاتر شده اند به عنوان نمونه سهام شرکت بناگستران هشتم توس (پروژه پاژ) که با نظارت رئیس هئیت مدیره وقت صندوق و شرکت رام‌پارت پیشرو طی قراردادی انجام گرفته است که ارزش این مجموعه با عنایت به حقوق استیجاری عرصه و ارزش اعیان جمعاً به مبلغ 800 میلیارد تومان اعلام شده است که با قیمت هزار و هشتاد میلیارد تومان خریداری شده است که بیش از 270 میلیارد تومان اختلاف در تعیین پایه قیمت‌گذاری می باشد. همچنین از جمله مواردی که می توان اشاره کرد اینکه 13 هزار میلیارد مطالبات وجود دارد که ضمانت نامه آن مشکوک الوصول بوده و 9 هزار میلیارد مطالبات غیر وصول یا سوخت شده که  متاسفانه 170% زیان انباشته وجود داشته و یک هزار میلیارد از منابع پرداخت شده که امکان وصول آن نمی باشد. همچنین 141 فقره پرونده مشکوک الوصول وجود دارد.

وزیر محترم آموزش و پرورش؛

 بنا بر بررسی کارشناسان این فراکسیون تسهیلات میلیاردی داده شده که بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان بوده که در اختیار 31 نفر می‌باشد و مبالغ میلیاردی از تبانی تسهیلات داده شده در شعبات و رقم املاک خریداری شده با قیمت‌های غیرواقعی و تهاتر املاک و سرمایه‌گذاری‌های غیرواقعی که مستندات آنها همگی موجود است که سرمایه بانک جوابگوی آن نمی باشد و سپرده های مردمی و فرهنگیان عزیز با خطر جدی مواجه گردیده است.

لذا از جنابعالی انتظار می رود در آغازین روزهای فعالیت در وزارتخانه با برنامه ریزی دقیق، حساسیت و هماهنگی با تمامی دستگاه های نظارتی نسبت برخورد با مفسدین بزرگ اقدامات جدی و عملیاتی را در دستور کار قرار داده ضمن آنکه مقتضی است به قید فوریت گزارش کاملی از تخلفات، برنامه ها و اقدامات اصلاحی آن وزارتخانه در راستای بازگشت سرمایه ها و برنامه جامع مبارزه با فساد و پیش بینی سیستم نظارتی دقیق به منظور پایش دائمی در اصلاح فساد گسترده اقتصادی در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به این فراکسیون در اولین فرصت ممکن با حضور جنابعالی ارائه شود.

توفیقات روز افزون را از درگاه خداوند منان برای شما خواستارم.

امیر خجسته

 نماینده مردم شریف همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 739877
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.