دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات از صادرات نزدیک 250 هزارتن انواع شیرینی و شکلات در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان صادرات به ارزش 600 میلیون دلار به کشورهای هدف انجام شده است.

به گزارش جماران؛ دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات گفت: سال گذشته این صنعت یک میلیون و 600 هزارتن ظرفیت تولید داشت که 900 هزارتن کمتر از ظرفیت واقعی آن است.

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات روز سه شنبه در نشست خبری برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود، گفت: رکود تولید و قاچاق شیرینی و شکلات علت اصلی پایین بودن ظرفیت اصلی این صنعت است.

وی سرانه مصرف شیرینی و شکلات صنعتی ایران را 40 درصد کمتر از سرانه مصرف دیگر کشورها دانست و اظهار داشت: اکنون سرانه مصرف داخلی انواع شیرینی، شکلات، تافی و کارامل بین 20 تا 21 کیلوگرم است.

دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات از صادرات نزدیک 250 هزارتن انواع شیرینی و شکلات در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان صادرات به ارزش 600 میلیون دلار به کشورهای هدف انجام شده است.

وی میزان شیرینی و شکلات وارداتی به کشور را 131 هزار تن طی سال گذشته عنوان کرد و افزود: میزان واردات این محصولات به طور تقریبی نیمی از میزان صادرات است.

مغازه ای با بیان اینکه به رغم تلاش های صورت گرفته موفقیتی در بازار روسیه بدست نیاوردیم، اضافه کرد: مقدمات کار برای صادرات شیرینی و شکلات به قطر در حال انجام است تا سهمی در بازار این کشور داشته باشیم که ایران در آبان ماه جاری با برگزاری نمایشگاه بزرگی در قطر حضور پیدا می کند.

** صنعت شکلات ایران با خارجی قابل رقابت است

وی در پاسخ به ایرنا درباره رقابت پذیری کردن کیفیت شکلات ایرانی با خارجی گفت: براین باورم که تولیدات ایرانی با خارجی قابل رقابت است زیرا اکنون شرکت های تولیدکننده ما نیز از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا بهره مند هستند به طوری که برای تولید و بسته بندی از بهترین ماشین آلالت ساخت آلمان، ایتالیا، ترکیه و حتی تولیدات داخلی استفاده می شود.

این فعال صنعت شیرینی و شکلات اجرای برجام را در ارتقای صنعت شیرینی و شکلات صنعتی ایران تاثیرگذار دانست و افزود: در گذشته مواد اولیه شیرینی و شکلات همچون پودر کاکائو از مالزی تامین و وارد می شد که با اجرای برجام این مواد اولیه با بهترین کیفیت از کشورهای معتبر دنیا همچون فرانسه تامین می شود و می تواند در کیفیت تولیدات ایران موثر باشد.

وی ادامه داد: البته تولیدات ایرانی با برخی کشورها از جمله سوئیس با قدمت فعالیت 200 تا 300 ساله در این صنعت قابل مقایسه نیست اما باید تلاش کنیم به این رقابت دست پیدا کنیم.

** احتمال افزایش قیمت برخی کالاها با حذف برچسب قیمت

مغازه ای درباره حذف برچسب قیمت کالا و احتمال افزایش قیمت کالا تصریح کرد: این طرح جامع باید دو تا سه سال پیش برای کالاهای لوکس اجرایی می شد تا قیمت کالا توسط عرضه و تقاضا تعیین شود نه اینکه قیمت گذاری اجباری و دستوری توسط تولید کننده کالا برای مصرف کننده درج شود زیرا در سنوات گذشته سود اصلی قیمت گذاری دستوری به جیب توزیع کنندگان و فروشندگان می رفت.

وی اظهار داشت: طبق بخشنامه وزارت صنعت که از ابتدای مهرماه اجرایی می شود، به اشتباه تولید کننده را به صراحت از درج قیمت روی کالا منع نکرده است بلکه به نبود الزام درج قیمت توسط تولیدکنندگان تاکید شده است که این موضوع باید طی دو تا سه روز آینده تعیین تکلیف شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات یادآور شد: در تمام دنیا قیمت گذاری همه کالاها به جز کالاهای اساسی توسط عرضه و تقاضا انجام می شود بنابراین ما نیز باید بخش عمده کالاهای تولیدی خود را از طریق قانون عرضه و تقاضا و فاکتور رسمی عرضه کنیم که به طور حتم این مکانیزم به نفع مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح باید به طور کامل قانونمند و همراه با مستندات برای بهای تمام شده کالا انجام شود، افزود: اکنون عرضه شیرینی و شکلات بیشتر از تقاضای بازار است بنابراین با حذف قیمت گذاری می توانیم با نظام رقابتی شرایط را برای تولید کنندگان فراهم کنیم.

وی معتقد است که احتمال افزایش قیمت برخی کالاها و ایجاد هرج و مرج و گرانی در ماه های اول اجرای این طرح وجود دارد که با نحوه اجرای مناسب و قانونمند و ارایه مستندات قیمت تمام شده کالا و در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب وضعیت اجرای این طرح در دو تا سه ماه آینده بهبود پیدا کند.

** شیرینی و شکلات بدون مجوز از بازار جمع آوری می شود

دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات درباره وضعیت قاچاق این کالا گفت: اکنون یکی از معضلات جدی تولیدکنندگان، وجود کالاهای قاچاق است که به دو طریق گمرکات رسمی از طریق کم اظهاری و دیگری از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد می شود.

وی بخش عمده واردات شیرینی و شکلات به کشور را قاچاق دانست و افزود: همکاری رئیس سابق گمرک جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم موجب شد از کم اظهاری جلوگیری شود که این امر در ورود آدامس و بیسکوئیت خارجی تا حدودی موثر بوده و باعث کاهش واردات شده است.

مغازه ای اظهارداشت: در زمینه قاچاق های غیررسمی نیز با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مذاکراتی داشتیم که مقرر شد کالاهایی که دارای مجوز (جی ام پی) نیستند جمع آوری و با واردکنندگان آنها برخورد قانونی شود که با این اقدام ها امیدواریم تا حدودی وضعیت قاچاق بهبود پیدا کند.

** برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات از 24 شهریور

مغازه ای گفت: در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات که از 24 شهریور در تهران برپا می شود، 34 شرکت داخلی و 68 شرکت خارجی از 26 کشور دنیا نظیر فرانسه، آمریکا، امارات، ترکیه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، اکراین، مالزی و چین حضور دارند.

به گفته وی، اکنون نمایندگان کشورهای مذکور به همراه سه شرکت آمریکایی با 6 مهمان برای جانمایی غرفه ها به کشور آمده اند.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه با هدف ارایه جدیدترین دانش فنی، تکنولوژی، دستاوردها و نوآوری های ماشین آلات، مواد اولیه و نهایی برگزار می شود.

مغازه ای با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه در مقایسه با پارسال با افت 6 درصدی همراه است، افزود: با این‌وجود این نمایشگاها بزرگترین نمایشگاه تخصصی در خاورمیانه در به‌ شمار می رود.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه خرده‌فروشی وجود ندارد، گفت: هیچ‌کدام از شرکت ها حاضر در این نمایشگاه اجازه خرده‌فروشی ندارند و دستگاه‌هایی که فروش می‌رود تا روز انتهایی اجازه خروج از محل نمایشگاه نخواهند داشت.

به گفته وی، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران در فضای 40 هزار مترمربع و 12 سالن از روز جمعه 24 تا 27 شهریورماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.