علی ربیعی به فضای دیجیتال در سواد اشاره کرد و گفت: وقتی سواد استفاده از دیجیتال را نداشته باشیم، مصرف ما در فضا و محیط مجازی به انحراف می‌رود. این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است.

به گزارش جماران؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز از فضای دیجیتال در توانمندسازی باید بیشتر استفاده کرد، گفت: وزارت آموزش و پرورش 300 مرکز توانمندسازی ایجاد کرده است و می‌توان فضای دیجیتال و مجامع محلی را برای غلبه بر کمبودها همراه کرد.

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش ملی سواد آموزی در دنیای دیجیتال که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی سوادآموزی برگزار می‌شد با طرح این پرسش که آیا بین تحصیل و سواد رابطه مستقیم وجود دارد؟ گفت: یکی از مشکلات ما این است که تحصیل کردن کمتر سواد در پی دارد. باید چه کنیم که تحصیل به سواد منجر شود؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دوران گذار طولانی است و این موضوع به سواد ارتباط دارد، گفت: امیدوارم بتوانیم این خلأها را پر کنیم و به این موضوع که کدام متغیرها می‌تواند به سواد و طلاق نگرفتن و نیز معتاد به سمت اعتباد نرود، نیاز داریم. در این روز برای جامعه باسواد کشور هم باید فکر کنیم؛ضمن اینکه باید به بیسوادان هم توجه کنیم.

او با اشاره به اینکه از چند منظر فضای دیجیتال را می‌توان بررسی کرد، گفت: فضای مجازی به عنوان محیط آموزشی و همچنین خود فناوری‌ها مورد اهمیت است. اگر سواد استفاده از فناوری‌ها را نداشته باشیم، به بیراهه خواهیم رفت؛البته خوشبختانه این تکنولوژی خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است؛ضمن اینکه چگونه از فضای دیجیتال باید استفاده کرد نیز مهم است.

 ربیعی با بیان اینکه از فضای مجازی انتقاد دارم، گفت: دانش‌آموزانی که فضای دیجیتال را یاد گرفته‌اند، عمق ندارند؛ در صورتی که در دریای اطلاعات هستند؛ در نتیجه عمق سواد با دیجیتال کم شده است. اینکه خلاصه رمان‌ها و داستان‌ها در سینما و تلویزیون ببینیم با اینکه از روی کتاب می‌خوانیم، بسیار متفاوت است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اولین کتابی که خریداری کردم، داستان‌های «ژول ورن» بود. بینوایان را در سینما و تلویزیون دیدیم، اما خواندن بینوایان چیز دیگری است، و این فضای دیجیتال این موضوعات را بی مزه کرده است.  فضا دچار از جا کندگی شده است و به همین فضای دیجیتال نیاز داریم.

مسئله اصلی در کشور سواد و مهارت است

او ادامه داد: بدون تردید تعداد فارغ‌التحصیلان و مهندسان ما در مقایسه با شاخص‌های جمعیتی و جی. دی. پی از جوامع توسعه یافته بیشتر است، اما علت اینکه دوران گذار ما به سمت توسعه اینقدر طولانی است به سواد و مهارت  برمی‌گردد. امیدوارم بتوانیم این خلاءها را پر کنیم. دانشجویان بدون کسب مهارت لازم وارد بازار کار می شوند و مسئله اصلی در کشور سواد و مهارت است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره اینکه کدام متغیرها می‌توانند تحصیلات را به سمت سوادی ببرند که بتواند وضع جامعه را بهتر کند و آسیب های اجتماعی کاهش یابد، گفت: امروز باید به جامعه با سواد هم فکر کنیم.

ربیعی به فضای دیجیتال در سواد اشاره کرد و گفت: وقتی سواد استفاده از دیجیتال را نداشته باشیم، مصرف ما در فضا و محیط مجازی به انحراف می‌رود. این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است. چگونه باید از این محیط برای آموزش برتر استفاده کنیم؟ نگاه انتقادی به فضای مجازی دارم و باید درست استفاده کردن از آن را بدانیم.

او افزود: امروز فرزندانی پر از وسعت اطلاعات داریم ولی بسیار کم عمق هستند. فضای دیجیتال عمق سواد را کم و وسعت اطلاعات را زیاد کرده است. شور معلمی و آموختن در فضای دیجیتالی وجود ندارد. میان خواندن رمان، دیدن فیلم آن در سینما و حتی دیدن آن در تلویزیون با یکدیگر تفاوت وجود دارد و احساس کودک از خواندن ژول ورن و رفتن به عمق دریا و ماه با دیدن فیلم آن بسیار متفاوت است. بارها فیلم بینوایان را دیده‌ایم، اما خواندن آن مزه دیگری داشت. دیجیتال دارد این مزه را از ما می گیرد.

علت اول طلاق، نداشتن سواد زندگی و سواد ارتباطی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه احساسی که کودکان امروز با خواندن قصه ها در فضای دیجیتال دارند با زمان ما متفاوت است گفت: هرچند زمان در حال فشرده شدن است و به فضای دیجیتال نیاز داریم.تلویزیون ما را تنها کرد، اما امروز هر کودکی یک تبلت به دست دارد. گوشی های تلفن همراه ما را به طور عجیبی تنها کرده است و همین تلفن های همراه عامل زندگی‌های بی مزه شده است و در عصر بی مزگی به سر می بریم.

او با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: مشخص شد علت اول طلاق، فقر و بیکاری نیست. علت اول طلاق، نداشتن سواد زندگی و سواد ارتباطی است. فقر و بیکاری علت چهارم  است. امروز نوعی اعتیاد ناشی از بی معنایی زندگی و ناامنی روانی در حال رواج است و سواد لذت بردن از زندگی نداریم. سواد فقط برای توسعه و تولید نیست، هرچند برای توسعه به سواد نیاز داریم. سالانه به 700هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم که بخش بزرگی از آن باید با مهارت آموزی به دست بیاید.

ربیعی تاکید کرد: باید از فضای دیجیتال در توانمندسازی استفاده کنیم. آموزش و پرورش 300 مرکز توانمندسازی ایجاد کرده و باید سواد دیجیتالی در جوامع محلی را بیشتر مورد استفاده قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز بازماندگی از مدرسه روزبه‌روز در حال کاهش است گفت: بادکتر فانی کار را شروع کردیم و چندی پیش در سفری به بوشهر، استاندار گفت فقط 8 کودک کلاس اولی را پیدا نکرده‌اند که به مدرسه برگردانند. 35هزار کلاس اولی بازمانده داریم و تا کلاس ششم این آمار 140 هزار بازمانده است که نتوانسته‌ایم پیدایشان کنیم و به مدرسه برگردانیم.که شاید  50 درصد آنها مهمانان افغانی باشند. برای افغانستانی‌ها تصویب کردیم آنهایی که کارت اقامت ندارند بتوانند به مدرسه بروند و با همراهی آموزش و پرورش 35 جلد کتاب تهیه کردیم که امروز رونمایی می شود.

او افزود: از حدود 10 میلیون بیسواد در دولت یازدهم به حدود هشت میلیون نفر رسیدیم که بخشی از آنها اتباع هستند که تصویب کردیم تحصیل آنها نیز تسهیل شود. امروز 35جلد کتاب کار مشترکمان با آموزش و پرورش رونمایی می‌شود.

در این مراسم از ٣٥ جلد کتاب که با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه سوادآموزی تهیه شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.