نگهداری حیوانات خانگی، می‌تواند تبعات جسمی و روانی مضری برای انسان در پی داشته باشد. جدای از این‌که احتمال انتقال بیماری به انسان با نگهداری حیوانات وجود دارد، این کار می‌تواند تبعات روحی جدی را هم برای برخی افراد به جای بگذارد.

به گزارش جماران؛ نگهداری از حیوانات خانگی دیگر محدود به مرغ و خروس نیست. سگ، گربه، طوطی، خرگوش و همستر هم راهشان را به زندگی آپارتمان‌نشینی باز کرده‌اند. این روزها نگهداری از سگ و گربه دیگر تفاخر به نوع خاصی از سبک زندگی متفاوت محسوب نمی‌شود و بسیاری از افراد دنبال گونه‌های دیگری از جانداران هستند تا شاید بتوانند کمی خود را متمایز از دیگران نشان دهند. این که شما حیوان خانگی‌تان یک مار 11‌ متری باشد یا اگر همراه توله گرگ اهلی‌تان راهی خیابان‌های شهر شوید می‌توانید حداقل در فضای مجازی خود را متمایز از دیگران نشان دهید، حتما در باور عامه شما آدم عجیبی هستید، خصلتی که حاضرید برای دستیابی به آن حق زندگی یک جاندار را از او سلب کنید.

چوب حراج بر حیات وحش در فضای مجازی

هرچند حالا چند سالی است بازار فروش حیوانات در مولوی تعطیل شده و مغازه‌داران فعلی تنها غذای حیوانات، قفس و لوازم جنبی نگهداری را می‌فروشند، اما در کوچه پس‌کوچه‌های اطراف کوچه مرغی‌ها هنوز تجارت حیوانات به صورت زیرزمینی ادامه دارد. هر چند این بازار هم این روزها رو به کسادی گذاشته، چرا که خرید و فروش این حیوانات حالا به وسیله شبکه‌های مجازی بسیار سهل‌تر است. با یک جست‌وجوی ساده شما می‌توانید براحتی از قیمت و وضع حیوانات عجیب و غریب مطلع شوید و در صورت تمایل آن را بخرید. حیواناتی که خرید و فروش بسیاری از آنها در فضای مجازی از نظر قانون جرم است. نقی میرزاکریمی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست تهران دراین باره می‌گوید: اغلب خرید و فروش‌های حیوانات در ایران در فضای مجازی صورت می‌گیرد. به گفته او یگان حفاظت محیط‌زیست از سایت‌های مرتبط با خرید فروش حیوانات شکایت و پرونده را از طریق پلیس فتا، واحد سایبری نیروی انتظامی پیگیری می‌کند.

این پیگیری‌ها به نتایجی هم رسیده است. آن‌طور که سال گذشته رئیس اداره حقوقی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان اعلام کرده بود به واسطه پیگیری یکی از این آگهی‌های اینترنتی افرادی بازداشت شدند. به گفته عزیز قیاسی، از این افراد 80 قطعه سهره، چهار خرگوش، یک قطعه طرقه و یک سنجاب کشف و ضبط شد یا همین چند ماه پیش آگهی فروش توله گرگی در تلگرام مورد توجه یکی از محیط‌بانان قرار گرفت و با پیگیری او فروشنده این توله گرگ بازداشت شد.

یک چشمه از آسیب‌های نگهداری حیوانات

نگهداری حیوانات خانگی، می‌تواند تبعات جسمی و روانی مضری برای انسان در پی داشته باشد. جدای از این‌که احتمال انتقال بیماری به انسان با نگهداری حیوانات وجود دارد، این کار می‌تواند تبعات روحی جدی را هم برای برخی افراد به جای بگذارد. مثلا کودکی که به یک حیوان خانگی دل بسته است، با مرگ آن حیوان دچار یاس و سرخوردگی شدید خواهد شد.

در این بین، عده‌ای هم هستند که برخی حیوانات حیات‌وحش را خریداری می‌کنند. این افراد حیواناتی مثل مار، سوسمار، آفتاب‌پرست، لاک‌پشت و... را در منزل نگهداری می‌کنند که تبعات این رفتار غلط، بسیار بیشتر از تبعات نگهداری حیوان خانگی در منزل است.

دکتر پیام محبی، رئیس جامعه دامپزشکان ایران درباره آسیب‌های این رفتار غلط توضیح می‌دهد: به‌دلیل محدودیت‌هایی که برای نگهداری برخی حیوانات خانگی در ایران وجود دارد، عده‌ای به سمت خرید و نگهداری حیوانات حیات وحش می‌روند که همین کار می‌تواند بسیار برای انسان مضر باشد.

به گفته محبی، نوع بیماری‌های شایع در بین حیوانات‌وحشی برای دامپزشکان ناشناخته است و افرادی هم که این حیوانات حیات‌وحش را در خانه نگهداری می‌کنند، هیچ اطلاعی از تغذیه مطلوب این حیوانات ندارند و نمی‌توانند شرایط طبیعی محیط‌زیست را برای این حیوانات ایجاد کنند. به همین دلیل، درمان بیماری‌های رایج در بین حیوانات حیات‌وحش، بسیار دشوار است و نگهداری آنها در منزل، تعادل اکوسیستم را نیز به هم می‌زند. درواقع، نگهداری این حیوانات وحشی در منزل، هم ظلم به این حیوانات است و هم می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

پناه به کروکودیل از فشارهای عاطفی!

همه انسان‌ها علاقه‌مند هستند متفاوت از دیگران باشند، اما برخی برای اثبات و بروز این تفاوت، تلاش و کوشش وافری به خرج می‌دهند و در مسیری صحیح و اصولی و با ارتقای سطح توانایی‌های خویش در عرصه‌های ورزشی، هنری، علمی، فنی و... در صدد اثبات آن هستند و برخی دیگر با اتکا به روش‌ها و شیوه‌های خاص همچون سوار شدن بر خودروهای میلیاردی، پوشش عجیب و غرب تلاش می‌کنند این تمایزات را به صورت عمومی به تصویر بکشند.

در این میان، افراد و گروه‌هایی از جوانان ناآگاه نیز با خرید موجوداتی خاص، خود را متفاوت از دیگران نشان می‌دهند که متاسفانه در طول سالیان اخیر مبادرت به چنین رفتارهایی با شدت هر چه بیشتری همراه شده است.

رها شدن توله شیر یا حیوان و گونه‌ای خاص از جانوران در خیابان‌های مشهد،تهران و...ریشه در چنین رفتارهایی دارد که به اعتقاد برخی کارشناسانِ حوزه محیط‌زیست، ناتوانی فرد در نگهداری از آنها باعث رها سازی آن در کوچه و خیابان‌ها می‌شود.

به واقع برخی جوانان و نوجوانان تلاش می‌کنند خلأ روحی و روانی خود را با نگهداری از چنین حیواناتی پر کنند و با ارتباط با چنین حیوانات و جانورانی در صدد هستند از فشارهایی عاطفی که با آن دست به گریبان هستند، رها شوند.

عامل موثر دیگر در چنین رفتارهایی، ریشه در روزمرگی و زندگی یکنواخت جوانان دارد که به واقع با اتکای به چنین شیوه‌هایی قصد دارند هیجان را در زندگی خویش جاری و ساری سازند.

بعد از مدتی وابستگی‌های روحی و عاطفی به این حیوانات به موضوعی بغرنج تبدیل می‌شود که در صورت از دست دادن آن جاندار،صدمات و آسیب‌های روحی و عاطفی فراوانی به فرد تحمیل می‌شود.

تحکیم و تقویت تعاملاتِ میان اعضای خانواده،شناسایی استعدادهای جوانان و تلاش برای بارور سازی آنها، تعریف و طراحی تفریحات سالم و غنی سازی اوقات فراغت به طُرُق هدفمند از راهکارهای موثری است که در پیشگیری از گرایش به چنین رفتارهایی موثر خواهد بود.

از فروش کانگوروی 15 روزه تا جوجه جغد

تنوع فروش حیوانات عجیب و غریب در فضای مجازی بسیار است. با چرخی در این فضا می‌توان به خرید و فروش‌های عجیبی که رسانه‌ای شده‌اند برخورد. نمونه‌اش آگهی فروش کانگوروی 15 روزه در تهران است. یک آگهی که منجر به فروش این حیوان به قیمت ده میلیون تومان شده است. جالب این که نوزاد کانگورو هنگام تولد جثه‌ای بسیار کوچک دارد که قطر آن کمتر از دو سانتی‌متر است و هیچ مو یا پوستی روی بدنش وجود ندارد؛ بنابراین به محلی گرم و مناسب احتیاج دارد تا به رشد کافی برسد و قادر به زندگی در بیرون از کیسه مادر شود. اما فروش کانگورو 15 روزه آن هم به افرادی جز باغ‌وحش‌داران علاوه بر این که غیرمجاز است، نوعی حیوان‌آزاری قلمداد می‌شود.

‌ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در این باره می‌گوید:در دستورالعمل‌های تخلفات شکار و صید، جرایمی برای فروش حیوانات وجود دارد، اما کانگورو یک حیوان غیربومی است که در این دستورالعمل‌ها اشاره‌ای به آن نشده است.

یکی دیگر از حیوانات محبوب خریداران، جغد است. امروز عده‌ای به دنبال خرید این پرنده شکاری برای نگهداری در خانه هستند و جغد را همراه شب بیداری‌های خود می‌کنند. غافل از این که چه آسیبی به این پرنده زیبا می‌زنند و نسل آن را تهدید می‌کنند. بررسی سایت‌های خرید و فروش نشان می‌دهد جوجه جغد در فضای مجازی از قیمت 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با این حال شاه بوف نیز از قیمت پایه 800 هزار تومان برای خرید وجود دارد و برخی آگهی دهنده‌ها قیمت آن را توافقی اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.