امیر قطر البته تأکید کرد که باید مکانیزمی برای گفت‌وگو با این دولت‌ها پیدا و اقداماتی که تاکنون علیه قطر انجام شده، کان لم یکن شود.

به گزارش جماران؛ امیر قطر در پاسخ به تلاش ترامپ برای میانجیگری میان قطر و دیگر اعراب، تهدید آنها به استفاده از گزینه نظامی در طی بحران را یادآورد شد و گفت که قبول درخواست 13گانه شورای همکاری، حاکمیت ملی قطر را مخدوش می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دقائقی پس از برگزاری کنفرانس خبری مشترک با امیر کویت و صحبت در خصوص بحران قطر، با امیر این شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس تماس تلفنی برقرار کرد.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر در خصوص محتوای این مذاکره تلفنی با شبکه خبری الجزیره مصاحبه کرد و گفت که امیر کشورش، رفتار بد دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در طی بحران را به طرف آمریکایی یادآور شده است.

وزیر خارجه قطر گفت که دونالد ترامپ در خصوص نتایج دیدار امشب با امیر کویت در کاخ سفید، با امیر قطر سخن گفته است.

ترامپ امشب پس از دیدار با شیخ «صباح احمد الصباح» امیر کویت گفته بود که علاوه بر استقبال از نقش میانجیگری کویت میان قطر و دیگر اعراب، مایل به ایفای نقشی مشابه در این بحران است.

اواخر بهار بود که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به پیروی از عربستان، از قطر خواسنتد که علاوه بر انحلال شبکه خبری الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین، روابط خود با ایران را نیز قطع کند؛ امیر قطر اعتنا نکرد و 48 ساعت پس از ارائه درخواست دیگر اعراب، پیام تبریکی به «حسن روحانی» رئیس دولت دوازدهم فرستاد و از تعمیق و تحیم روابط سخن گفت.

پس از آن، سایه تنش بر روابط قطر و دیگر اعراب تیره‌تر شد و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر بستن مرزهای زمینی و هوایی خود بر روی قطر، ارسال مواد غذایی برای قطری‌ها را نیز قطع کردند.

«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر امشب در واکنش به اظهار تمایل ترامپ برای میانجیگر گفت که درخواست‌های 13گانه کشورهای محاصره‌کننده قطر، حاکمیت ملی قطر را خدشه‌دار می‌کند.

امیر قطر البته تأکید کرد که باید مکانیزمی برای گفت‌وگو با این دولت‌ها پیدا و اقداماتی که تاکنون علیه قطر انجام شده، کان لم یکن شود.

وی به تهدید شورای همکاری خلیج‌فارس و مشخصاً عربستان به استفاده از گزینه نظامی در صورت قبول نشدن خواسته‌های 13گانه هم اشاره کرد و این رخداد تاریخی در روابط اعراب حاشیه خلیج‌فارس را «باعث تأسف» خواند.

وزیر خارجه قطر گفته که فضای حاکم بر گفت‌وگوی تلفنی امشب ترامپ و امیر قطر، مثبت بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.