کمپینی آنلاین برای جمع‌آوری امضا در راستای پس‌گرفتن جایزه صلح نوبل از رهبر دموکراسی خواه میانمار به راه افتاده که بخاطر نوع رفتار دولتش با مسلمانان روهینجایی در مظان اتهام است.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال کمیته نروژی صلح نوبل هرگونه اقدام برای پس گرفتن جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار را رد کرده است.

طومار آنلاین در "Change.Org" بیش از 365 هزار امضا را تا امروز (پنجشنبه) جمع آوری کرده که نشان از خشم گسترده در سطح جهانی در قبال اقدامات دولت میانمار در نپرداختن به مساله مسلمانان روهینجایی است.

در متن این طومار آمده است: آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار در اصل هیچ کاری برای از میان برداشتن جرایم علیه بشریت و نقض آن انجام نداده است و آن را متوقف نکرده است.

آنگ سان سوچی در سال 1991 برنده جایزه صلح نوبل شد اما به دلیل آنکه در دوران خونتا در حبس خانگی به سر می‌برد، نتوانست جایزه‌اش را بگیرد و در سال 2010 پس از آنکه دولتی دموکرات در کشورش روی کار آمد، از حبس خانگی آزاد شد و جایزه‌اش را گرفت.

با وجود آنکه آنگ سان سوچی خود حامی دموکراسی و مخالف خشونت است، دولتش نتوانسته با خشونت‌های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی علیه مردم مسلمان روهینجا ساکن استان راخین مقابله کند.

در خشونت‌های صورت گرفته در راخین که از 25 اوت سال جاری میلادی آغاز شده، صدها هزار مسلمان روهینجایی این استان را ترک گفته و به سمت بنگلادش گریخته‌اند.

"اولف نجولستاد"، رئیس موسسه نوبل گفت که پس گرفتن جایزه ای که به کسی تعلق دارد، غیرممکن است. با این حال این اقدام نمادین می‌تواند بر افزایش فشارها بر سوچی و دولتش موثر باشد.

وی ادامه داد: پس گرفتن جایزه صلح نوبل نه خواسته آلفرد نوبل، موسس بنیاد نوبل بوده و نه جایگاه بنیاد نوبل این است که جوایز اهدایی در زمینه‌های مختلف پس گرفته شوند. اقداماتی را که برندگان قبلا انجام داده‌اند برای ارائه این جایزه در نظر می‌گیریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.