بیش از 40 شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری در این بندر هستند و تاکنون بخش خصوصی 3 هزار و 200 میلیارد تومان در چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

به گزارش جماران؛ توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سیستان و بلوچستان یکی از بزرگ ترین طرح‌های اجرایی کشور در سال‌های اخیر است که با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران در حال اجراست.

«بهروز آقایی»، مدیر کل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه فاز اول توسعه این بندر قبل از سال 86 توسط 7 مشاور بین‌المللی شروع شده، اظهار داشت: تاکنون یک هزار و 650 متر موج شکن با هزینه 50 میلیون دلار، بیش از 5 کیلومتر دایک گذاری، 203 هکتار استحصال از دریا با 15 میلیون متر مکعب لایروبی با هزینه 150 میلیون دلار و حوضچه با آبخور5016متر انجام شده که کشتی‌های بزرگ می‌توانند عملیات تخلیه و بارگیری را در آن انجام دهند.

وی ادامه داد: نتیجه اقدام‌های صورت گرفته در بندر چابهار را می‌توان ایجاد یک هزار و 700 متر اسکله جدید در قالب 3 اسکله کالاهای عمومی و2 اسکله کانتینری برشمرد که با بهره‌برداری از این اسکله‌ها در مجموع ظرفیت بندر از 2.5میلیون تن کنونی به 8.5 میلیون تن و در صورت مهیا شدن زیرساخت‌های پسکرانه‌ای ظرفیت بندر به 15 میلیون تن خواهد رسید.

پیشرفت ساخت بندر

مدیر کل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان به پیشرفت این طرح اشاره کرد و افزود: پیشرفت این طرح از سال 86 تا ۹۲، ۳۰ درصد بود واز سال 92 تاکنون در برخی قسمت‌های بندر شاهد پیشرفت بالای 95 درصد بودیم که بیشترین پیشرفت ‌15 درصد مربوط به سال ‌95 است. آقایی افزود: قرار است یک میلیارد دلار در فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی سرمایه‌گذاری شود که 300 میلیون دلار آن توسط منابع داخلی سازمان بنادر، 403 میلون دلار توسط صندوق توسعه ملی و 235 میلیون دلار هم توسط هندی‌ها که تاکنون اعتبارات صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر تأمین شده و سرمایه‌گذاری هندی‌ها نیز در حال تأمین است. وی خاطرنشان کرد: هند یک خط اعتباری (فاینانس)150 میلیون دلاری برای توسعه بندر باز می‌کند و یک قرارداد 10 ساله اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات با ایران دارد که در آن شرکت هندی به تجهیز بندر وسایر تجهیزات تخلیه و بارگیری تا پایان امسال موظف شده است.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

این مقام مسئول به ساخت سیلوی ‌‌100 هزار تنی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در این بندر اشاره کرد و گفت: قرار داد ساخت 3 دستگاه مکنده توسط 2 شرکت آلمانی وایرانی و ساخت نیروگاه 25 مگاوات برق از دیگر اقدام‌های صورت گرفته است.آقایی با یادآوری این نکته که بندر چابهار با توجه به موقعیت خاص خود، به‌عنوان لنگرگاه وتوقفگاه بخش خصوصی مطرح است، افزود: بیش از 40 شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری در این بندر هستند و تاکنون بخش خصوصی 3 هزار و 200 میلیارد تومان در چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌ است .

وی کوتاه بودن مسافت دریایی وخارج بودن از منطقه بحرانی خلیج فارس، دارا بودن پسکرانه‌ای با بیش از 300میلیون نفر در 7 کشور و محصور در خشکی منطقه را از ویژگی‌های منحصر بندر چابهار اعلام کرد و افزود: این شرایط بهترین مسیر برای ترانزیت، ترانشیب و صادرات و واردات به کشورهای آسیای میانه وشرق آفریقا وهمچنین شاخ آفریقاست.

ایجاد زیرساخت ریل برای راه‌آهن

آقایی با اشاره به ایجاد زیرساخت ریل برای راه‌آهن چابهار، زاهدان، مشهد و بزرگراه چابهار- میلک - زرنج - دلارام که مسیر را به بازار افغانستان فراهم می‌کند، اذعان داشت: علاوه بر اینها بزرگراه چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد مسیر را به بازار کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند.مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه یکی از بزرگ ترین ترمینال‌های مسافری دریایی منطقه در بندر چابهار راه‌اندازی شده، ادامه داد: خط کشتیرانی ایران- عمان سال گذشته راه‌اندازی شد و 800 مسافر در این خط تردد کردند.وی به اولویت‌ها ونیازهای استان وشرق کشور اشاره کرد وافزود: بندر چابهار باید در گردونه رقابت با سایر بنادر وارد شود وقیمت تمام شده کالاها نسبت به سایر بنادر کاهش یابد وهمچنین کل شهرستان چابهار تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 734060
  • منبع: روزنامه ایران
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.