یک روزنامه انگلیسی فاش کرد دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در تل‌آویو مواضع تندی در قبال فلسطینیان اتخاذ کرده است.

به گزارش جماران؛ روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در تل‌آویو مواضع تندی در قبال فلسطینیان اتخاذ کرده است

این در حالی است که موضع رسمی آمریکا مبتنی بر "اشغالی" بودن اراضی فلسطینی است.

فریدمن در اولین مصاحبه خود با یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد که مواضعش تغییر نکرده و شاید تنها لحن وی تغییر کرده باشد.

در همین حال، یک مسئول آمریکایی تاکید کرد که این اظهارات فریدمن به منزله تغییر سیاست‌های واشنگتن نیست.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین یک مسئول فلسطینی تاکید کرد که «وقتی شخص مسئولی مانند سفیر صحبت می‌کند، اظهارات وی بیانگر مواضع شخصی‌اش نیست و فریدمن باید بداند که انکار واقعیت‌ها به معنی عدم وجود چنین واقعیت‌هایی نیست. وی بارها مواضعی علیه حقوق ملی فلسطینیان اتخاذ کرده که از آن جمله می‌توان به حمایت مالی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین غیرقانونی اشاره کرد و آمریکا باید درباره این مساله توضیح دهد.»

روزنامه گاردین در ادامه گزارش خود اعلام کرده که سازمان ملل اشغالی بودن اراضی فلسطینی و اراضی برخی کشورها را به رسمیت شناخته است و آمریکا هم در گزارش‌های خود به صراحت این مساله را قبول کرده است.

انتخاب جنجالی فریدمن و توافق صلح بر باد رفته

گزارش این روزنامه همچنین نشان می‌دهد که فریدمن از زمان حضور در تل‌آویو به  دور از چشم رسانه‌ها و افکار عمومی فعالیت می‌کند؛ به ویژه که انتصاب وی به عنوان سفیر آمریکا جنجال گسترده‌ای در اراضی اشغالی به دنبال داشت و خیلی‌ها معتقد بودند که وی برای این سمت مناسب نیست؛ چرا که هم تجربه دیپلماتیک ندارد و هم سابقه حمایت از برخی جمعیت‌های تندرو در فلسطین اشغالی از جمله در شهرک بیت ایل را دارد.

روزنامه گاردین در ادامه گزارش خود اعلام کرد که فریدمن به عنوان وکیل پرونده‌های ورشکستگی، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا را به "سامی ستیزی" متهم کرده و گفته بود یهودیانی که با شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری مخالفت می‌کنند، بدتر از "کابوس" نگهبانان بازداشتگاه‌ها هستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که یهودیان لیبرال آمریکا تصمیم ترامپ برای انتخاب فریدمن به عنوان سفیر این کشور در تل‌آویو را "جنجالی" توصیف کرده و او را فاقد تجربه لازم برای فعالیت به عنوان سفیر آمریکا دانسته بودند.

در پایان این گزارش آمده است که با وجود اینکه لحن دولت ترامپ در قبال فلسطینیان از خصومت کمتری برخورار است، اما پیش بینی می‌شود که توافق صلح عملا بر باد رفته باشد؛ به ویژه که فریدمن از طرفداران سرسخت انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.