در تمام گزارش‌های پسابرجامی آژانس، پایبندی کامل ایران به این توافق تائید شده است.

به گزارش جماران؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود تائید کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه بار دیگر پایندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرد.

بخش‌های مهم گزارش فصلی آژانس در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران، به این شرح است:

میزان ذخایر آب سنگین ایران ۱۱۱ تن است، که این رقم پائین‌تر از سقف ۱۳۰ تنی تعیین‌شده در برجام است. این رقم در گزارش پیشین ۱۲۸.۲ تن بود.

از زمان گزارش پیشین، ایران ۱۹.۱ تن از آب سنگین خود را به خارج از کشور منتقل کرده است.

ایران همچنان غنی‌سازی خود را در سطح ۳.۶۷ درصد حفظ کرده و همانطور که در برجام ذکر شده بود، از این سطح فراتر نرفته است.

ایران کارخانه آب سنگین را روز ۱۷ ژوئن، بعد از یک خاموشی موقت، بار دیگر فعال کرده است.

میزان ذخایر اورانیوم با غنای پائین ۸۸.۴ کیلوگرم است. این رقم پائین‌تر از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی است که در برجام تعیین شده بود. میزان اورانیوم غنی‌شده ایران در گزارش پیشین آژانس ۷۹.۸ کیلوگرم بوده است.

بر اساس توافقی که سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان) منعقد شد، ایران پذیرفت در قبال رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

در این توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع نظارت بر حسن اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تعیین شده است. مدیر کل آژانس بر اساس مصوبه شورای حکام، هر سه ماه یکبار، گزارشی در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کند.

در تمام گزارش‌های پسابرجامی آژانس، پایبندی کامل ایران به این توافق تائید شده است.

با این حال، مقامات دولت آمریکا در تلاش هستند تا با پیش بردن آژانس به سمت بازرسی از تأسیسات نظامی ایران، طرفین توافق را با اختلاف مواجه کرده و راه را برای لغو این توافق هموار کنند.

یک مقام آژانس امروز به خبرگزاری «رویترز» گفت این نهاد اجازه نمی‌دهد از بازرسی‌ها به عنوان ابزاری برای ارسال پیام سیاسی استفاده شود.

وی گفت: «قصد نداریم فقط برای ارسال یک پیام سیاسی از یک سایت نظامی مانند پارچین بازدید کنیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.