یکی از نقدهای جدی به سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت امور خارجه در لفافه سخن گفتن و عدم شفافیت در پاسخ‌دهی است که ابهام ایجاد می‌کند‌.

به گزارش جماران؛ روزنامه جهان‌صنعت نوشت:

«اگر چه سخنگوی دولت معمولا برای اطلاع‌رسانی عملکرد دولت به‌ صورت هفتگی نشست خبری با اهالی رسانه برگزار می‌کند اما اطلاع‌رسانی فقط مختص به سخنگوی دولت نیست و یکی از انتقادهای جدی به دولت یازدهم عدم انسجام در اطلاع‌رسانی و نبود یک دستگاه قوی در این زمینه برای ارتباط دقیق، به‌هنگام و سریع با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی طی چهار سال گذشته بوده است‌‌؛ موضوعی که سبب شد بسیاری از دستاوردهای دولت یازدهم مغفول بماند‌‌. در میان دستگاه‌های مختلف دولت به‌جز وزارت امورخارجه که توسط سخنگوی خود نشست خبری منظمی برگزار می‌کند سایر بخش‌های دولت از داشتن یک سیستم اطلاع‌رسانی قوی محروم هستند، این درحالی است که به‌نظر می‌رسد دولت باید در بخش‌های مهم خود به ویژه وزارتخانه‌هایی همچون وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد که نقش مهم‌تری در اداره کشور برعهده دارند سیستم اطلاع‌رسانی قوی‌تری داشته باشد‌‌. در کشور‌های توسعه‌یافته نه تنها وزارتخانه‌های مختلف که حتی شرکت‌های بزرگ نیز سخنگو دارند تا بتوانند به درستی دستاوردها، برنامه‌ها و اهداف خود را برای مشتریان‌شان تشریح و تبیین کنند‌‌.

از همین‌رو است که چنین اقداماتی علاوه بر اینکه می‌تواند فعالیت‌های دولت را برجسته کند، وسیله‌ای برای شفاف‌سازی اذهان عمومی نسبت به عملکرد دولت‌ است‌. 

در عین حال به ساختارهای اطلاع‌رسانی دولت و سخنگوی آن نیز انتقادهایی وارد است‌‌. یکی از نقدهای جدی به سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت امور خارجه در لفافه سخن گفتن و عدم شفافیت در پاسخ‌دهی است که ابهام ایجاد می‌کند‌. درصورتی‌که گاهی لازم نیست سوالاتی ساده درباره ایجاد یک معاونت یا مساله‌ای که چندان هم موضوع امنیتی محسوب نمی‌شود با ابهام پاسخ داده شود‌. با این تفاسیر اگرچه قرار بود در دولت دوازدهم این مشکل برطرف شود و در این خصوص زمزمه‌هایی برای تشکیل معاونت اطلاع‌رسانی در دولت شنیده می‌شود و بنابر برخی اطلاعات گفته می‌شود که صالحی‌امیری که پیش‌تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم بوده، به احتمال زیاد عهده‌دار مسوولیت معاونت اطلاع‌رسانی خواهد بود اما هنوز خبری قطعی برای جبران کمی و کاستی اطلاع‌رسانی در دولت وجود ندارد‌‌. سخنگوی دولت نیز در آخرین اظهارنظر خود درباره ایجاد معاونت اطلاع‌رسانی در دولت اگرچه به صورت صریح پاسخ نداد که این معاونت تشکیل خواهد شد یا نه اما این زمزمه‌ها را تایید کرد که دولت به دنبال ایجاد یک سیستم قوی برای اطلاع‌رسانی عملکرد خود است‌‌. 

با این حال فارغ از اینکه چیزی به نام اطلاع‌رسانی نه تنها در دولت گذشته بلکه در دولت احمدی‌نژاد و خاتمی نیز وجود نداشت ولی تیم اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور در دوره اول ریاست روحانی به دلایل سیاسی خوب عمل نکرد که به گفته کارشناسان چون افرادی غیراصلاح‌طلب در راس این تیم قرار داشتند خاستگاه‌شان با رییس‌جمهور متفاوت بوده و دستاورد‌های دولت را آنطور که شایسته بود به مردم اطلاع‌رسانی نکردند و حتی در زمان انتخابات با اینکه وظیفه حمایت از روحانی را به دوش داشتند اما در برابر او سکوت کردند و به میدان نیامدند‌‌. از این جهت روحانی در مصاحبه‌های اخیر خود به ‌صورت تلویحی به تغییر تیم اطلاع‌رسانی دولت اشاره کرده و گفت که سیستم اطلاع‌رسانی دولت باید تقویت شود‌‌. آیت‌الله‌ هاشمی نیز در آخرین ماه‌های حیاتش با انتقاد از تیم اطلاع‌رسانی دولت گفته بود: متاسفانه به خاطر عدم همکاری صداوسیما، دولت نتوانست برای مردم توضیح دهد، ضمن اینکه تیم اطلاع‌رسانی دولت هم ضعیف است و در حد اقدامات و دستاوردهای دولت نیست‌‌. با وجود همه این انتقادات، ضرورت تغییر در تیم اطلاع‌رسانی دولت که از جریان رقیب انتخاب ‌شده‌اند احساس می‌شود‌‌. در دولت دوازدهم طبق گفته رییس دفتر رییس‌جمهور، روحانی به دنبال آن بود که فردی را به عنوان سخنگوی دولت انتخاب کند که تمام وقت خود را صرف امور اطلاع‌رسانی کند اما سرانجام نوبخت این مسوولیت را پذیرفت که هم رییس سازمان برنامه بودجه است و هم مسوولیت‌های دیگری مانند عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد‌‌. در نتیجه اگر دولت معاونت اطلاع‌رسانی خود را منصوب نکند نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه دوچندان نیز می‌شود‌‌. یکی از کم‌کاری‌های دیگر دولت یازدهم این بوده که نتوانسته ارتباط مناسبی با رسانه‌ها ایجاد کند و به‌جز چند رسانه معدود، سایر رسانه‌ها پوشش مناسبی از عملکرد و دستاوردهای دولت ارائه نداده‌اند‌‌. بنابراین دولت نیازمند به بازنگری جدی در سیاست‌های اطلاع‌رسانی خود است تا بسیاری از مردم آگاهی لازم در مورد پیشرفت‌های در حال انجام را در دولت دوازدهم داشته باشند‌‌. دولت علاوه بر تشکیل معاونت اطلاع‌رسانی باید از ظرفیت مطبوعات، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، شبکه‌های اجتماعی و از شیوه‌های تبلیغاتی غیرمستقیم بهره ببرد و قضاوت را به افکار عمومی واگذار کند‌‌. 

چنین به نظر می‌آید که با توجه به اینکه روحانی مجددا با رای بالایی از جانب مردم انتخاب شده و وکلای ملت نیز رای اعتماد بالایی به کابینه روحانی داده‌اند این انتظار از جانب مردم و نمایندگان آنها وجود دارد که شخص روحانی دستور دهد تا مرکز اطلاع‌رسانی قابل اعتماد و روزآمدی راه‌اندازی شود که بتواند ضمن ایجاد اعتماد دوسویه با شهروندان و نخبگان، عطش رسانه‌ها را برای دریافت خبرهای دقیق، شفاف و به هنگام برطرف سازد‌‌.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.