برخی می‌گویند که توفان هاروی این فرصت را برای ترامپ فراهم آورده است تا وی استعدادهای مدیریتی خود را نشان دهد.

به گزارش جماران؛ توفان سهمگین «هاروی» که شامگاه جمعه به ایالت تگزاس رسید، باعث تخریب برخی از ساختمان‌ها، قطع برق و آب‌گرفتگی در مناطق ساحلی شد. تا لحظه تنظیم گزارش دولت آمریکا گزارشی از تعداد کشته‌ها ارائه نداده است اما برخی از گزارش‌ها حکایت از کشته شدن 8 تن دارد. این توفان شدیدترین توفان طی ۱۲ سال گذشته در آمریکا اعلام شده است. مرکز ملی توفان آمریکا سرعت توفان هاروی را معادل ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده و پیش‌بینی کرده این توفان به بارندگی‌های شدید و وقوع سیل در برخی مناطق منجر شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی توییتری، توفان هاروی را شدیدتر از پیش‌بینی‌های قبلی توصیف کرد و در عین حال از آمادگی دولت فدرال برای مقابله با آن خبر داد. این اولین برخورد دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با پدیده‌های طبیعی است. به گزارش سی‌ان‌ان، سیل در هوستون و سایر نقاط جنوب شرقی تگزاس خسارت‌های زیادی وارد کرده و برخی خانه‌ها نیز به زیر آب رفته‌اند. سی‌ان‌ان می‌گوید که ترامپ به خوبی از عواقب این توفان هولناک آگاه و ممکن است که تاثیرات سیاسی بر کار وی داشته باشد.

ترامپ درحالی که از رئیس کارکنان خود به دلیل رسیدگی به مسائل تگزاس تشکر می‌کرد اما همزمان از عواقب پیش‌بینی نشده این توفان ترس دارد. در زمان جورج بوش دوم در سال 2005، افزون بر 1000 نفر کشته شدند و به شدت مدیریت جورج بوش مورد نقد رسانه‌ها قرار گرفت. منابع کاخ سفید هم می‌گویند که ترامپ تمامی هم و غم خود را به حل مشکلات تگزاس اختصاص داده است. تام بوسرت، مشاور وزارت امنیت داخلی آمریکا در این زمینه می‌گوید: ترامپ نه تنها مدیریت خوبی از خود نشان داده، بلکه وی واقعا براساس شعار خود که بیایید آمریکا را دوباره باشکوه کنیم، عمل کرده است.

برخی می‌گویند که توفان هاروی این فرصت را برای ترامپ فراهم آورده است تا وی استعدادهای مدیریتی خود را نشان دهد. اگر او بتواند از زیر بار این مسوولیت موفق بیرون آید، دست‌کم برای چند صباحی از شر اخبار منفی پیرامون کاخ سفید رها خواهد شد. در غیر این صورت ترامپ باید پاسخگوی ناتوانی خود در زمینه مدیریت صحیح در برابر فجایع طبیعی باشد.

شرح حالی از ایالت توفان زده

گفته می‌شود که اهالی هوستون نیز از آمدوشد منع شده‌اند. سیلوستر ترنر، شهردار هوستون، اوضاع این شهر را نگران‌کننده خواند. وی پیش‌بینی کرد که وضعیت 4 تا 5 روز ادامه داشته باشد. در این ارتباط گفته می‌شود که برق ده‌ها هزار خانه در تگزاس قطع شده است. فرماندار تگزاس درباره سیلاب بی‌سابقه در برخی مناطق هشدار داده و گفته است تگزاس با یک «فاجعه خیلی بزرگ» روبه‌رو است. دونالد ترامپ با استفاده از اختیار رئیس‌جمهور برای اعلان فاجعه، امکان کمک دولت فدرال به مناطق فاجعه‌زده را فراهم کرده است. هزاران نفر از مردم شهر کورپوس کریستی که در مسیر توفان زندگی می‌کنند، با ترک خانه‌هایشان فرار کرده‌اند. شهردار راکپورت هم از همه ساکنان خواسته است که خانه‌هایشان را تخلیه کنند. گفته می‌شود بادها به قدری قوی بودند که راه رفتن در خیابان به سختی ممکن بود. به گزارش سی‌بی‌اس چند نفر در یک خانه سالمندان که سقفش خراب شده گیر افتاده‌اند و تیم‌های نجات هم نمی‌توانند به آنها برسند. مرکز ملی توفان‌های آمریکا هشدار داده است که در فصل توفانی پیش رو در مناطقی خطر سیل‌های مرگبار وجود دارد. آخرین بار در آمریکا سال ۲۰۰۵ توفان‌هایی با قدرت مشابه توفان هاروی (تندباد با سرعت بین ۲۰۹ تا ۲۵۱ کیلومتر در ساعت) به ثبت رسید. در توفان کاترینا، در اوت ۲۰۰۵، نزدیک به دو هزار نفر کشته شدند. در توفان ویلما، در اکتبر همان سال، ۸۷ نفر کشته شدند. جیمز کوک، خبرنگار بی‌بی‌سی که به شهر توفان‌زده کورپوس کریستی رفته، می‌گوید: این توفان قدرتمند، خطرناک و هولناک است. شهر کورپوس کریستی بندری مهم برای صنعت نفت ایالت تگزاس است. نزدیک به نیمی از پالایش نفت آمریکا در این ایالت انجام می‌شود و نگرانی از احتمال کمبود سوخت با توجه به تاثیر توفان بر تولید، باعث افزایش قیمت سوخت شده است. پیش‌تر هم پیش‌بینی شده بود که این توفان به قلب صنایع نفتی تگزاس آسیب خواهد زد. شهر بندری کورپوس کریستی با ۳۲۰ هزار سکنه در مسیر این توفان قرار دارد.

گرگ ابوت، فرماندار تگزاس هم پیش از شروع توفان در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا از دولت فدرال درخواست کمک کرده و نوشته بود توفان و باران به راحتی می‌توانند میلیاردها دلار خسارت به املاک بزنند و جان انسان‌ها را به خطر بیندازند. کاخ سفید گفته است دستور تخصیص منابع فدرال به بحران احتمالی این توفان صادر شده و ترامپ احتمالا اوایل هفته آینده از تگزاس دیدار خواهد کرد.

مرکز ملی هواشناسی آمریکا روز جمعه اعلام کرد توفان هاروی از نظر شدت در دسته سوم قرار داشت اما با نزدیک شدن به غروب آفتاب در مرکز آمریکا هاروی قدرت گرفت و اکنون در طبقه‌بندی درجه چهار قرار می‌گیرد. شدیدترین توفان در این مدل طبقه‌بندی در بخش پنج قرار می‌گیرد. اگرچه توفان هاروی بادی شدید و ویرانگر دارد، اما بیشترین تهدید علیه تگزاس به دلیل باران و بالا آمدن سطح آب است. کارشناسان هواشناسی هشدار داده‌اند با رسیدن توفان به مرکز ساحل تگزاس میزان بارش باران به‌شدت افزایش می‌یابد. براین اساس این توفان ممکن است تا هفته آینده در منطقه باقی بماند و میزان بارش باران را بسیار افزایش دهد. به گفته مقام‌های ایالتی شهر نفتخیز هوستون که چهارمین شهر بزرگ تگزاس است احتمالا در روزهای آینده با نیم متر باران روبه‌رو خواهد بود. علاوه بر آن به احتمال زیاد مرکز ساحل تگزاس با بالاآمدن بیش از حد آب هم روبه‌رو است. بر این اساس زمانی که فشار پایین در آب امواج را به حدی بالاتر از حد معمول می‌آورد چیزی حدود سه و نیم متر ارتفاع می‌شود. سازمان ملی هواشناسی می‌گوید در سراسر منطقه ساحلی تا جنوب شرق تگزاس سیل فاجعه‌باری روی خواهد داد. گفته می‌شود در بخش‌هایی از تگزاس همین حالا ارتفاع موج‌ها به نزدیک به یک متر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 726658
  • منبع: دنیای اقتصاد
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.