براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با شروع ثبت‌نام‌های جدید (از اول تیرماه تا 25مردادماه) در مجموع 15 هزار و 58 متقاضی برای دریافت تسهیلات طرح رونق ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش جماران؛ بنگاه‌های تولیدی برای دریافت وام رونق به صف شدند.‌ براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال 96 در کنار بنگاه‌های صنعتی، معادن و واحدهای کشاورزی نیز در میان لیست بلند بالای متقاضیان وام قرار گرفته‌اند. گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی این بخش هرچند بیانگر استقبال متقاضیان دریافت تسهیلات رونق است، اما طولانی بودن روند بررسی درخواست‌ها موجب شده تا پایان 25 مرداد سال جاری دست هیچ یک از ثبت‌نام‌کنندگان به این تسهیلات نرسد.

سیاست‌گذار پولی کشور در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» راهبرد وام‌‌دهی سال 96 را با توجه به بودجه 30 هزار میلیارد تومانی در قالب سه نوع وام در دستور کار قرار‌ داده و متقاضیان دریافت وام می‌توانند با مراجعه به سایت بهین‌یاب زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دریافت وام ثبت‌نام کنند. نحوه توزیع این وام‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰ هزار بنگاه‌ اقتصادی، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی خواهد بود. همچنین برای سال جاری متولیان بخش صنعت برای شارژ مالی بنگاه‌ها دو شرط قائل شده‌اند؛ طبق شرط اول کارخانه‌ها با دریافت تسهیلات باید تولید خود را 10 درصد افزایش دهند و براساس شرط دوم افزایش 10 درصدی اشتغال پیش‌بینی شده است. براساس دستورالعمل جدید وام‌‌دهی در سال ‌جاری تسهیلات پیش‌بینی شده مشمول بنگاه‌هایی می‌شود که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب به بانک‌های عامل معرفی شوند. همچنین دریافت تسهیلات براساس دستورالعمل پیش‌‌بینی‌شده مشمول محصولاتی می‌شود که در بازار فروش قابل ‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند. از سوی دیگر تسهیلات مذکور مشمول بنگاه‌هایی می‌شود که تولید آنها به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شده باشد یا فعالیت آنها به کمتر از ظرفیت اسمی رسیده باشد. درخصوص بنگاه‌هایی که در سال‌های گذشته فعالیت نداشته‌اند و فاقد فروش بوده‌اند نیز اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تشخیص موسسه اعتباری در راستای فعالیت مجدد بنگاه‌ها تخصیص می‌یابد؛ مشروط بر اینکه متقاضیان دارای طرح توجیهی مناسبی باشند و فعالیت مجدد آنها بتواند به فروش و سودآوری منتهی شود. از سوی دیگر، نوسازی خطوط فرسوده برخی از صنایع که به دلیل ماشین‌آلات با کاهش بازدهی مواجه شده بودند را می‌توان یکی از اقداماتی دانست که در طرح رونق تولید در سال‌جاری پیش‌بینی شده و آنچه مسلم است با نوسازی خطوط قدیمی شاهد رفع بخش اعظمی از مشکلات صنایع خواهیم بود. البته سال گذشته هم متولیان حوزه صنعت دو شرط را در وام‌‌دهی به بنگاه‌ها مطرح کرده بودند؛ اول اینکه کیفیت محصولات تولیدی واحدهای صنعتی مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، دوم اینکه کالاهای تولیدی آنها نیز بازار مناسبی برای عرضه داشته باشند؛ حال باید دید تا چه حد بنگاه‌های تولیدی به شروط تعیین شده امسال متعهد خواهند بود. بررسی پرونده متقاضیان سال گذشته تا 30 خرداد ماه سال‌جاری در دستور کار سایت بهین‌یاب قرار داشته و با پایان روند بررسی این متقاضیان از تیرماه، ثبت‌نام جدید در این سایت آغاز شد.

نقشه راه رونق

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با شروع ثبت‌نام‌های جدید (از اول تیرماه تا 25مردادماه) در مجموع 15 هزار و 58 متقاضی برای دریافت تسهیلات طرح رونق ثبت‌نام کرده‌اند، اما ظاهرا طولانی بودن فرآیند بررسی متقاضیان دریافت وام موجب شده در دوره زمانی مذکور تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشود. براساس گزارش منتشر شده از مجموع درخواست‌های ثبت شده، هزار و 973 درخواست به بانک‌ها معرفی شده‌اند. علاوه بر درخواست‌های ثبت شده در سایت بهین‌یاب ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که در این دوره زمانی 51 درخواست نیز از طریق کارگروه‌های استانی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند. گزارش وضعیت ثبت‌‌نام برای دریافت تسهیلات رونق بیانگر آن است که استان‌های «اصفهان، مازندران، آذربایجان‌شرقی، قزوین و گیلان» بیشترین درخواست را برای دریافت وام داشته‌اند. براساس آمار مذکور درخواست ثبت‌شده برای استان اصفهان برابر با هزار و 404فقره بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت شده که 243 فقره درخواست به بانک معرفی شده‌اند.

استان مازندران نیز در دوره زمانی مذکور هزار و 315 فقره درخواست در سایت بهین‌یاب ثبت کرده که از میان درخواست‌های ثبت‌شده 195 فقره به بانک معرفی شده است. اما آذربایجان‌شرقی سومین استانی است که بیشترین درخواست برای دریافت تسهیلات را در این دوره زمانی ثبت‌ کرده است. مجموع درخواست ثبت شده برای این استان برابر با هزار و 128 فقره بوده که با توجه به گزارش منتشر شده 120 درخواست به بانک معرفی شده‌اند. درخواست‌های ثبت‌شده برای قزوین نیز برابر با 836 فقره بوده که از میان آن 71 درخواست به بانک معرفی شده است. درخواست‌های ثبت‌شده برای استان گیلان نیز برابر با 835 فقره بوده که از این میان 28 درخواست به بانک معرفی شده‌اند.

همچنین درخواست‌های ثبت شده برای دریافت تسهیلات رونق در راستای بازسازی و نوسازی نیز بیانگر آن است که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع هزار و 840 فقره درخواست برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازسازی ثبت شده است و تاکنون 44 درخواست برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند. اما با توجه به گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت می‌توان گفت متقاضیان وام بازسازی و نوسازی نیز تا 25 مرداد ماه سال جاری تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند. براساس ارزیابی صورت گرفته برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازسازی، استان‌های «آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، گلستان، اصفهان و مازندران» بیشترین درخواست را در این دوره زمانی برای دریافت تسهیلات ثبت کرده‌اند. در میان استان‌های مذکور آذربایجان شرقی در مجموع 245 درخواست ثبت کرده اما در دوره زمانی مذکور هیچ درخواستی از سوی این استان به بانک معرفی نشده است. درخواست‌های ثبت شده برای خراسان رضوی نیز برابر با 138 فقره است و در این استان نیز درخواستی به بانک معرفی نشده است. در استان گلستان نیز با ثبت 113 درخواست برای دریافت تسهیلات تا 25 مرداد ماه، درخواستی به بانک معرفی نشده است؛ این روند برای استان‌های اصفهان و مازندران نیز تکرار شده است. استان اصفهان در این دوره 98 درخواست و استان مازندران نیز 87 درخواست را ثبت کرده است. هرچند استان‌های مذکور توانسته‌اند در این دوره بیشترین درخواست را برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازسازی ثبت کنند، اما آمار اعلام شده بیانگر آن است که در این دوره استان‌های «خراسان جنوبی،‌ کهکیلویه و بویراحمد، همدان، آذربایجان غربی، زنجان و سیستان و بلوچستان» عملکرد سریع‌تری برای ارزیابی درخواست‌های ثبت شده داشته‌اند و در این استان‌ها تا 25 مرداد ماه برخی از درخواست‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها ارجاع داده شده است.

1114147_a02d13d6-abad-435e-85ac-abdcbd60635d

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 726657
  • منبع: دنیای اقتصاد
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.