رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که استقلال کردستان تضمینی است که دیگر درد و رنج‌های گذشته مردم کُرد تکرار نخواهد شد.

 

به گزارش جماران، نماینده «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در مراسمی در شهر کلن آلمان که در راستای حمایت از همه‌پرسی استقلال تشکیل شده بود به نقل از بارزانی اعلام کرد همه‌پرسی استقلال کردستان در تاریخ مقرر خود یعنی ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد.

بارزانی در سخنان خود که توسط نماینده‌اش در این مراسم قرائت می‌شد، تاکید کرد که کُردها در مرحله بسیار حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارند و پیمودن مسیر استقلال مرهمی بر زخم‌های قوم کُرد و ضامنی برای تکرار نشدن رنج‌های گذشته است.

وی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرده است بهترین راه این است که کردستان و عراق به عنوان دو کشور دوست و همسایه به خوبی در کنار هم زندگی کنند تا درگیری و تنش در میان آن‌ها صورت نگیرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق اضافه کرد که استقلال کردستان از عراق به منزله حفاظت از مردم کُرد و زندگی در سایه صلح برای آن‌هاست.

وی تاکید کرد ما خواهان حق طبیعی و قانونی خود از راه مسالمت‌آمیز و به دور از خشونت هستیم چرا که کُردها امید خود برای ماندن در عراق را از دست داده‌اند چرا که تجربه‌های تلخ گذشته را نمی‌خواهند تکرار کنند.

بارزانی خاطرنشان کرد در گذشته ما به شرط حضور فعال در عراق، الحاق به این کشور را پذیرفتیم ولی فقط کشتار سهم ما شد. در عراق تمامی توافق‌ها و حتی قانون اساسی نیز نقض شد و بغداد حتی ضروریات زندگی را نیز از کردستان عراق  دریغ کرد در حالی که کردستان همه امکانات خود برای تاسیس یک کشور فدرالی و دموکراتیک را در اختیار بغداد قرار داد.

وی افزود ما دو انتخاب داریم؛ اول این که در کشوری که همیشه برای نابودی کُردها تلاش کرده و دوم این که به سوی استقلال بروند. ما نمی‌پذیریم که وابسته به دیگران باشیم، یا به حاشیه رانده شویم.

رئیس اقلیم کرستان عراق تاکید کرد که تمامی تلاش‌ها برای باقی ماندن کردستان در عراق با شکست مواجه شده و حقوقی که خداوند به انسان‌ها برای زندگی و آزادی اعطا کرده از مردم کردستان دریغ شده است.

بارزانی تاکید کرد که همه‌پرسی وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف نهایی و آن هم استقلال کردستان است.

وی تاکید کرد تمامی گروه‌های نژادی و دینی مردم کردستان موافق برگزاری همه‌پرسی استقلال هستند.

رئیس اقلیم کردستان درپایان از تمامی  مردم کردستان خواست تا در همه پرسی استقلال کردستان حاضر شده و رای آری بدهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.