اوغلو در دیدار با بارزانی در خصوص نگرانی‌های ترکیه در زمینه برگزاری این همه پرسی رایزنی کرده و گفت:‌ ترکیه آماده است تا در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل مشکلات میان منطقه کردستان عراق و بغداد تلاش کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق روز چهارشنبه در دیدار با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در اربیل در خصوص تحولات عراق و روابط دو جانبه رایزنی کرد.

در این دیدار اوغلو به نقش مهم نیروهای پیش‌مرگ در مبارزه با داعش اشاره کرده و به مناسبت پیروزی‌های اخیر در جنگ علیه داعش به بارزانی تبریک گفت.

اوغلو همچنین در خصوص همه پرسی استقلال منطقه کردستان عراق که قرار است ۲۵ سپتامبر برگزار شود، رایزنی کرده و عنوان داشت کشور من به حقوق کردها ایمان دارد و متوجه بحران و رنج‌های آن‌ها است. ترکیه معتقد است که برگزاری همه پرسی در شرایط کنونی ممکن است مشکلات زیادی به همراه داشته باشد و ثبات منطقه را به خطر بیاندازد.

بارزانی نیز با تشکر از رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه از تلاش‌ها و همکاری‌های این کشور با نیروهای پیش مرگ در جنگ علیه داعش قدردانی کرد.

بارزانی در خصوص همه پرسی نیز عنوان داشت که دلایل زیادی باعث می‌شود کردها تصمیم بگیرند تا این همه پرسی را اجرا کرده و به سمت استقلال حرکت کنند.

وی در خصوص تاریخ گذشته کردها و روابط آن‌ها با کشور عراق سخن گفته و تأکید کرد: با وجود ظلم و کشتاری که کردها در معرض آن قرار گرفتند اما تصمیم گرفتند تا صفحه جدیدی را بگشایند و تمام تلاش خود را بعد از سال ۲۰۰۳ برای ساختن عراقی جدید براساس مشارکت و قانون اساسی به کار بگیرند اما این مبانی زیر پا گذاشته شد و باعث شد تا کردها از عراق ناامید شوند و به هیچ عنوان نمی‌خواهند تجربه‌های تلخ گذشته را تکرار کنند. کردها مسئول شرایط کنونی نیستند بلکه این شرایط نتیجه سیاست و اشتباهات دولت‌های عراق است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.