رهبر 39 ساله که در کوران انتخابات «ناجی اروپا»، «ترامپ فرانسه»، «مدافع دموکراسی» و... لقب گرفته بود اکنون گوش شنوایی در اتریش یافته است؛ کشوری که با 4 کشور اروپای شرقی همسایه است و حزب حاکم «سوسیال دموکرات»ش می‌گوید با سیل کارگران شرقی مواجه است.

به گزارش جماران؛ با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و به قولی «طلاق» این کشور از اروپا، اکنون این ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه است که می‌کوشد یکپارچگی اقتصادی این بلوک را عمیق‌تر کرده و رنگ و روی فرانسوی به این بلوک دهد. اکنون یک قدرت از قدرت‌های اروپایی کاسته شده است. اگر در گذشته بریتانیا، فرانسه و‌ آلمان را «سه بزرگ» اروپایی می‌نامیدند اما اکنون از این سه بزرگ یکی از اتحادیه اروپا خارج شده و تنها «دو بزرگ» باقی مانده‌اند. بسیاری بر این باورند که اروپا اکنون زیر نفوذ فرانسه- آلمان می‌رود. «لیدیا کلی» در گزارشی برای رویترز می‌نویسد ماکرون تلاش دارد تا اتحادیه اروپا را از نو شکل دهد. او می‌نویسد قرار است این هفته ماکرون سفری به اروپای مرکزی و شرقی داشته باشد تا حامیانی برای سفت و سخت کردن قوانین کارگری بیابد. رویترز از «کارگران پستی» استفاده می‌کند یعنی کارگرانی که از دیگر نقاط اروپای فقیر به دل اروپای ثروتمند پست شده‌اند. رویترز معتقد است سفر ماکرون به این دلیل صورت می‌گیرد تا شکاف میان اروپای شرقی- غربی بر سر کارگران پستی روالی منطقی بیابد.

ماکرون در دیدار با رهبران اروپای شرقی بر مساله کارگران ارزانی تمرکز خواهد کرد که از این منطقه به سایر مناطق اروپا اعزام می‌شوند. او معتقد است این «کارگران پستی» مشاغل محلی را آسیب زده و حمایت‌های کارگری در بخش‌هایی از اروپا که کارگران دستمزد بالایی دارند را دچار اصطکاک می‌کند. ماکرون معتقد است سرازیر شدن کارگران ارزان از نقاط دیگر اروپا به غرب این قاره که از قضا قلب تپنده قاره سبز هم هست باعث می‌شود نیروهای کار محلی و مشاغل محلی دچار آسیب شوند. اگرچه این کارگران کمتر از یک درصد از نیروی کار اروپا را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنها در بخش‌های حمل و نقل و ساخت و ساز مشغولند اما این مساله شکاف «شرق فقیر» و «غرب ثروتمند» را بیشتر کرده است. ماکرون در تور اروپایی خود از کشورهای رومانی، بلغارستان و اتریش دیدار خواهد کرد و دیداری هم با رهبران چک و اسلواکی خواهد داشت اما لهستان و مجارستان را حذف کرد چرا که او معتقد است دولت‌های راستگرای این دو کشور ارزش‌های این بلوک را خدشه دار کرده‌اند. به گفته منابعی در الیزه، ماکرون از کشورهایی دیدار می‌کند که «بیشترین پیوستگی را با لنگرگاه اروپایی خود دارند». این منبع مستقر در الیزه، به نوشته رویترز، این مساله را رد کرد که ماکرون به دنبال «وصل کردن» و نه «فصل کردن» آن دسته از کشورهای اروپایی شرقی و مرکزی که مخالف اصلاحات بودند با کشورهایی بود که در پی مصالحه و اصلاح هستند. این منبع می‌افزاید: «این سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن نیست.» به گفته تحلیلگران، اکنون اروپا- دست کم – به دو بلوک تقسیم شده است: بلوکی که خواستار اصلاحات به‌منظور تداوم و پایداری اتحادیه است و بلوکی که ضرورتی به اصلاح نمی‌بیند. به این ترتیب، ماکرون به دیدار کشورهایی می‌رود که با روند اصلاح در اروپا زاویه گیری ندارند.

شکاف‌ها

انتخاب ماکرون به مثابه تقویت و چابک بخشی به محور فرانسه- آلمان بود اما در لهستان و مجارستان از یک اروپای متکثر واهمه وجود دارد و این به معنای کاهش نفوذ، کاهش حمایت‌های مالی و رقابت‌پذیری است. این رهبر 39 ساله که در کوران انتخابات «ناجی اروپا»، «ترامپ فرانسه»، «مدافع دموکراسی» و... لقب گرفته بود اکنون گوش شنوایی در اتریش یافته است؛ کشوری که با 4 کشور اروپای شرقی همسایه است و حزب حاکم «سوسیال دموکرات»ش می‌گوید با سیل کارگران شرقی مواجه است. این- به تعبیر رویترز- «کارگران پستی» به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهند که نیروهای خود را به شکل قراردادی به کشورهای دیگر اروپایی بفرستند که بر اساس آن، این شرکت‌ها فقط حداقل درآمدی را برای کشور میزبان تضمین می‌کند. ماکرون به کمیسیون اروپایی پیشنهاد داده که وضعیت این کارگران باید سر و سامان یابد و قراردادشان به دو سال محدود شود و فراتر نرود.

کشورهای لهستان، مجارستان، اسلواکی و چک که کشورهای «ویسگراد» نامیده می‌شوند این پیشنهادها را نمی‌پذیرند. آنها معتقدند که باید به کارگران ارزان شرقی اجازه رقابت داده شود تا این کشورها پس از دهه‌ها از بن بست کمونیستی بیرون آیند. با این حال، کشورهایی مانند لهستان ماکرون را متهم به سروری بر اروپا می‌کنند و می‌گویند او می‌خواهد رقابت در بازار واحد یا وجود نداشته باشد یا در زیر اقتدار فرانسه باشد. منابعی در دولت لهستان می‌گویند این کشور قصد دارد هنگام سفر ماکرون به منطقه از او برای دیدار از ورشو دعوت به عمل آورد. به نوشته رویترز، میان این کشورهای ویسگراد نیز رگه‌هایی از اختلاف نظر دیده می‌شود. برخی مقام‌های اسلواکی و چک می‌گویند نشانه‌هایی از مصالحه به چشم می‌خورد. آنها ضمن اینکه «نسبت به همکاری منطقه‌ای ابراز علاقه کرده اند» اما «در بازار اروپا هم به دنبال نفع هستند».

«ریچارد لو»، گزارشگر رویترز، می‌نویسد غیر از مساله این کارگران، آنچه دغدغه دیگر ماکرون را تشکیل می‌دهد اصلاحات در اتحادیه اروپایی است که شامل همکاری‌های عمیق‌تر دفاعی، هماهنگی‌های مالی و بودجه مشترک برای منطقه اروپا می‌شود. با توجه به دیدگاه‌های متناقض ترامپ، اروپا ترجیح می‌دهد به جای اتکا بر آمریکا، همکاری‌های نظامی- دفاعی در میان اروپا را تقویت بخشد. با این حال، چند روز پس از این سفر به شرق و مرکز اروپا، ماکرون میزبان رهبران آلمان و ایتالیا و اسپانیا خواهد شد و دستور کارها و مذاکرات رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت. در دیدار با رهبران این سه کشور ماکرون بر اصلاح منطقه یورو، همکاری‌های دفاعی و مهاجرت متمرکز خواهد شد چرا که در نظر دارد در غیاب رقیبی پرنفوذ مانند بریتانیا، رهبری خود را بر اتحادیه اروپا تقویت کند. یوشکا فیشر وزیر خارجه اسبق آلمان بر این باور است که فرانسه‌ای قدرتمند و با اعتماد به نفس برای بقای طولانی مدت اتحادیه اروپا ضروری است. او معتقد است اتحادیه اروپا یک موجودیت پیچیده است که تنها با محور قدرتمند فرانسوی-آلمانی که در تلاش برای همسازی با دیگر اعضای آن هستند به پیش می‌رود. او می‌گوید برخی اوقات نزاع‌های سازنده در اروپا ضروری است. بدون آن، آنچه اتحادیه اروپا به خاطر آن بنا شده بی معنا خواهد بود.

برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که در غیاب رقیبی مانند بریتانیا، فرانسه شرایط را برای یکه تازی مناسب دیده و می‌کوشد در هماهنگی با سایر کشورهای اروپایی، دستور کارهای فرانسه را به پیش ببرد یا نقش رهبری را بازی کند که به دنبال نجات قاره سبز است. برخی در داخل فرانسه می‌گویند اگر اروپا تن به اصلاحات ندهد احتمال فرگزیت (خروج فرانسه) می‌رود. در این صورت، چه بسا بقای اروپا هم زیر سوال برود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 722798
  • منبع: دنیای اقتصاد
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.