مقامات سابق و کنونی آمریکا، راهبرد جدید ترامپ در افغانستان را جنگی بی‌انتها توصیف کردند که هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

به گزارش جماران؛ دونالد ترامپ، برخلاف شعارهای اولیه‌اش در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری که خواستار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بود، در یک استراتژی جدید اعلام کرد نیروهای آمریکایی در افغانستان خواهند ماند. او حتی پیش از سخنرانی طولانی خود در شامگاه دوشنبه، فرمان اعزام حدود 4000 سرباز دیگر به افغانستان را امضا کرد .

هم اکنون آمریکا بیش از 8400 هزار سرباز در افغانستان دارد. تحلیلگران معتقدند 16 سال حضور آمریکا در افغانستان حاصلی جز مرگ و کشتار و اشغال سرزمین‌های دیگر نداشته است. مردم افغانستان خسته از این همه جنگ و کشتار، حضور نیروهای خارجی را بزرگ ترین تهدید برای امنیت کشورشان می‌دانند و بارها خواستار خروج فوری آنها شده اند. این که ترامپ در این موقعیت زمانی، سربازان آمریکایی را به خاک افغانستان اعزام کرده، نشان می‌دهد وی اهداف فراتر از این کشور را مد نظر قرار داده است.

4000 سرباز دیگر

شبکه خبری فاکس نیوز روز گذشته اعلام کرد، دونالد ترامپ فرمان اعزام 4000 نظامی آمریکایی به این کشور را صادر کرد. این در حالی است که تاکنون درجریان جنگ افغانستان 2350 سرباز آمریکایی کشته شده‌اند و این جنگ 686 ‏میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشته است. ترامپ در جمع گروهی از نظامیان و شخصیت‌های سیاسی کشورش راهبرد جدید واشنگتن در قبال افغانستان را تشریح کرد. وی در سخنرانی خود گفت: سیاست‌های راهبردی ما در افغانستان و جنوب آسیا به طور قاطع تغییر خواهد کرد. وی افزود: ما به حمایت از دولت افغانستان و نیروهای این کشور در مقابله با طالبان تا دستیابی به صلح کامل ادامه می‌دهیم .

سرخوردگی ترامپ

سخنان رئیس‌جمهور آمریکا بیش از هر چیز ناکامی و شکست این کشور در افغانستان را بازتاب می‌داد. ترامپ در بخشی از سخنانش بصراحت گفت: «از جنگ بدون پیروزی خسته شده‌ایم.»

ناظران پیش‌بینی می‌کنند آمریکا هرگز در افغانستان موفق نخواهد شد. ترامپ، با انتقاد از پاکستان گفت: این کشور به پناهگاه‌های امنی برای نمایندگان شورشی و خشونت و تروریسم تبدیل شده است. رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد ما تاکنون میلیاردها دلار کمک کرده‌ایم، اما آنها همچنان به افراط‌گرایان پناه می‌دهند. دونالد ترامپ همچنین هشدار داد حمایت واشنگتن از افغانستان «چک سفید» نیست و در آخر نیز اعتراف کرد «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تهدیدات امنیتی پیش روی آمریکا در افغانستان و کل منطقه بسیار زیاد و خطرناک است.»

موج انتقادات

مقامات سابق و کنونی آمریکا، راهبرد جدید ترامپ در افغانستان را جنگی بی‌انتها توصیف کردند که هیچ دستاوردی نخواهد داشت. در نخستین واکنش‌ها به سخنان ترامپ، نمایندگان سنا و مقام‌های حزب دموکرات از این که وی ‏هیچ برنامه زمان‌بندی مشخصی برای خروج سربازان آمریکایی در افغانستان ندارد و پس از 16 سال، ایالات متحده بار ‏دیگر به‌دنبال افزایش تعداد سربازان آمریکایی در آن کشور است، انتقاد کردند. سناتور شرود بروان، نماینده اوهایو، ترامپ را به بازی با کلمات و نداشتن برنامه‌ای مشخص متهم کرد و گفت: نظامیان ما ‏تا همین الان هم فداکاری‌های زیادی کرده‌اند. امشب ترامپ بدون داشتن برنامه‌ای، خواسته‌های بیشتری ‏را از آنها مطرح کرد تا حکومت افغانستان را قدرتمند کند!‏ سناتور کریس مورفی نیز با انتقاد از ترامپ گفت: تنها راهبردی که امشب اعلام شد این بود که دیگر قرار نیست راهبردی اعلام ‏شود.‏

به‌دنبال حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 بود که آمریکا تصمیم به حمله به افغانستان و نابودی القاعده گرفت. این حمله موجب سرنگونی دولت طالبان در کابل شد، اما طالبان و القاعده همچنان در افغانستان حضور داشته و هر از گاه دست به حملات خونینی می‌زنند. این جنگ تاکنون ده‌ها هزار تلفات مستقیم غیرنظامی برجا گذاشته است. گفته می‌شود بیش از 4000 سرباز آیساف و پیمانکاران غیرنظامی، 15000 نیروهای امنیت ملی افغانستان و همچنین بیش از 20 هزار غیرنظامی دراین جنگ کشته ‌شده‌اند. پس از 13 سال جنگ مداوم، در سال 2014، ناتو و ایالات متحده رسماً به عملیات جنگی در افغانستان پایان دادند و تمام مسئولیت‌های امنیتی را به دولت افغانستان واگذار کردند. در این دوره جدید (از 2015 تاکنون) آمریکایی‌ها می‌گویند به‌صورت مستشاری در افغانستان حضور دارند. اما این ادعایی واهی بیش نیست. زیرا همین چند ماه پیش بود که دونالد ترامپ بزرگ‌ترین بمب غیراتمی آمریکا (مادر بمب‌ها) را برسر مناطق قبایل‌نشین افغانستان فروریخت.

گورستان آمریکایی‌ها

گروه طالبان در واکنش به راهبرد جدید آمریکا در افغانستان اعلام کرد همچنان به راهبرد جنگی خود ادامه خواهد داد. طالبان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: تا هنگامی که نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان حضور داشته باشند، به جنگ ادامه خواهد داد. این گروه شبه نظامی با انتقاد از افزایش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان تأکید کرد: افغانستان گورستان نیروهای آمریکایی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.