عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو، یک تلنگر برای تمام مسئولان ایجاد کرد که در حال حاضر مدیریت منابع آب، باید یکی از اولویت‌های اول کشور باشد.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو، یک تلنگر برای تمام مسئولان ایجاد کرد که در حال حاضر مدیریت منابع آب، باید یکی از اولویت‌های اول کشور باشد.

به گزارش جماران، عباس پاپی‌زاده در خصوص عدم رای نمایندگان مجلس به بیطرف، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو، اظهار داشت: سیاست‌های اشتباهی که در دو دهه گذشته در وزارت نیرو حاکم بود، باعث از بین رفتن بسیاری از منابع آبی کشور شد و از طرفی اشتباه مضاعفی مبنی بر انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر و از یک استان به استان دیگر اتخاذ شد و همچنین یکسری سدسازی‌هایی با پول‌های بیت‌المال انجام شد که معضلات زیادی را به وجود آورد.

وی افزود: به طور مثال می‌توان به سد گتوند که تبدیل به یک کارخانه بزرگ تولید آب نمک در شمال استان خوزستان شد و تمام دشت سرسبز استان را تهدید می‌کند، اشاره کرد. بنابراین این سیاست‌ها به استان خوزستان و خیلی از استان‌های دیگر آسیب زد و دریاچه ارومیه نیز خشک شد و در استان آذربایچان شرقی و غربی نیز عوارض بسیار بدی را ایجاد کرد. جازموریان و دیگر تالاب‌های کشور خشک شدند و استان همدان نیز دچار پدیده خطرناکی تحت عنوان فروچاله است و همین از بین رفتن منابع آبی کشور، باعث شد هر روز شاهد نشست حوزه وسیعی از جغرافیای این استان باشیم که خطرات جدی نیز مردم این استان را تهدید می‌کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجموعِ ۶۱۰ دشت آبی کشور، بیش از ۳۰۰ دشت خشک و عملاً وارد مرحله بحرانی شدند؛ به صورتی‌که امکان برداشت از این سفره‌ها دیگر وجود نداشت. بنابراین شرایط کشور کاملاً هشداردهنده و بحرانی است و باید هر چه زودتر فکری شود. همچنین علاوه بر چالش‌های زیست محیطی که در حوزه آب به وجود آمده است، در بحث اقتصاد آب نیز دچار مشکل می‌شویم و باید در سیاست‌های وزارت نیرو، تجدیدنظر اساسی شود و این مستلزم کادر مدیریت جدیدی است که توانایی اصلاح برنامه‌های اشتباه گذشته را داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: ما این موضوع را بارها به دولت گفته‌ایم که آزموده را آزمودن خطا است و وقتی رییس‌جمهور، آقای بیطرف را به دولت معرفی کرد به او گفتیم که او از سال ۷۶ به بعد وزیر بوده و تیم او ریل‌گذاری اشتباهی انجام داد و این روال اشتباه، در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد. به طور مثال سد گتوند در زمان او پایه‌گذاری شد و بعد از او نیز به بهره‌برداری رسید؛ یعنی نفرات بعدی هم نتوانستند ریل‌گذاری او را تغییر دهند؛ بنابراین پیشنهاد شد که افرادی که یک بار به آن‌ها فرصت خدمت داده شده و مسیر را اشتباه رفتند، دیگر از آن‌ها استفاده نشود و از افراد توانای دیگری استفاده شود و افرادی بیایند که بتوانند اشتباهات گذشته را برطرف کنند. ما این را گفتیم ولی دولت توجه نکرد.

وی گفت: مجلس با نگاه حداکثری به ۱۶ وزیر از ۱۷ وزیر، رای داد و میان خیلی از استان‌هایی که دچار بحران بی‌آبی شدند و قربانی سیاست‌های غلط وزارت نیرو بودند، مانند استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، در نهایت اجماعی اتفاق افتاد. بحث رای اعتماد کاملاً کارشناسی و تخصصی بود و وزیری که نتوانسته از آزمون‌های قبلی عبور کند، رأی نمی‌آورد و این نشان می‌داد که مجلس کاملاً دقیق، حساب شده و کارشناسی پیش می‌رود و بر نظرات خود نیز تأکید دارد و پیگیر است که انجام شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: نمایندگان استان خوزستان نیز با توجه به اینکه خوزستان، اولین قربانی سیاست انتقال آب بود، پیگیر بودند و با وحدتی که اتفاق افتاد، بالاخره بر خلاف پیش‌بینی بسیاری از سیاسیون، شاهد بودیم که آقای بیطرف نتوانست اعتماد مجلس را نسبت به خود جلب کند. امروز شاهد اثرات سوء انتقال آب در خوزستان هستیم؛ تالاب‌ها خشک شده‌اند و کانون‌های ریزگرد نیز شکل گرفته‌اند. در دو سه دهه گذشته متأسفانه برخلاف آنچه باید اتفاق می‌افتاد، صورت گرفت و در وزارت نیرو در بحث‌های فنی ساخت سد و همچنین انتقال آب، بدون اینکه به تنش‌های اجتماعی و اقتصادی و از بین رفتن پتانسیل بالقوه مناطق مختلف توجه شود، اقدام شد.

وی ادامه داد: ما به آقای بیطرف اعلام کرده بودیم که سیاست‌های آبی خود را باید تغییر دهد و در قبال اتفاقاتی که در استان پیش آمده است، احساس مسئولیت کند و اشتباهات گذشته خود را بپذیرد. ما به اصرار معاون اول رئیس جمهور و همچنین برخی از وزرا پذیرفتیم که جلسه‌ای با آقای بیطرف داشته باشیم تا او برنامه‌های خود را تشریح کند تا اگر توانست نمایندگان خوزستان را قانع کند که مسائل و اشتباهات گذشته وزارت نیرو تکرار نخواهد شد و موضوع انتقال آب نیز انجام نخواهد شد، ما هم به جمع‌بندی نهایی برسیم اما متاسفانه نتوانست این موضوع را مدیریت کند و تصمیم مجمع نمایندگان خوزستان این بود که به آقای بیطرف رأی اعتماد مجدد داده نشود و با دیگر استان‌ها نیز رایزنی شد و اجماع خوبی در این زمینه اتفاق افتاد.

پاپی‌زاده عنوان کرد: امیدوارم با پیامی که مجلس به دولت با توجه به عدم رأی اعتماد به آقای بیطرف داد، یک فرد شایسته و معتقد به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار و با برنامه‌های جبرانی خسارات گذشته، به مجلس معرفی کند؛ فردی که برنامه بلندمدت ۵۰ ساله را بدون اینکه عوارضی در کشور ایجاد کند، طراحی کند.

وی گفت: خوزستان با چند پدیده عجیب جدید مواجه شده است؛‌ یکی بحث ریزگردها است که علاوه بر اینکه تنفس مردم و کشاورزی ما را تحت تأثیر قرار داده، باعث یکسری عوارض در زیرساخت‌های استان نیز شده است که یکی از این مباحث، برق استان است و این موضوع به شدت جدی و آزاردهنده شده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: موضوع بعدی، بحث دمای هوا است که استان خوزستان به صورت بی‌سابقه دمای بالای ۵۵ درجه را تجربه می‌کند و این یک خطر و هشدار جدی است که در بحث افزایش دما، اولین اتفاقی که می‌افتد این است که مصرف برق در استان به ناچار افزایش پیدا می‌کند و دولت در عین حال که باید به کاهش هزینه‌های مصرفی برق مردم خوزستان کمک کند، باید کسی را برای تصدی وزارت نیرو انتخاب کند که بتواند کل شبکه برق و زیرساخت آن را نوسازی مجدد کند.

پاپی‌زاده خاطرنشان‌کرد: نمایندگان استان خوزستان واقعاً دغدغه زندگی سالم مردم خوزستان را دارند و با وحدت و همدلی‌شان توانستند یک موضوع ملی را پیگیری کنند و در بحث عدم رأی اعتماد باید گفت که این اقدام یک تلنگر برای تمام مسئولان ایجاد کرد که در حال حاضر مدیریت منابع آب، باید یکی از اولویت‌های اول کشور باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.