او از معدود مدیرانی است که در توئیتر حساب کاربری فعال دارد. توئیت‌ها معمولا با مصاحبه‌ها فرق دارند. توئیت‌ها اظهارنظرهای شخصی افرادند و از این رو ما را بیشتر به لایه‌های زیرین شخصیتی هر فرد هدایت می‌کند.

به گزارش جماران؛ پس از گمانه‌زنی‌های فراوان سرانجام دیروز سیدعباس صالحی با رای قاطع نمایندگان بر صندلی وزارت ارشاد نشست. سوابق او در روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی توسط مجلس بارها مورد بازنگری قرار گرفته و امروز اکثر مردم می‌دانند او چه کسی است و چه کارهایی کرده است اما حالا که تکلیف معلوم است و حالا سیدعباس صالحی رسما وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم ایران است باید کمی عمیق‌تر به او نگاه کرد. باید روی حرف‌هایش، گفتارش و تفکراتش ذره‌بین انداخت تا بتوانیم به تحلیلی روشن از آنچه قرار است در این دولت برای خانواده فرهنگ و هنر اتفاق بیفتد برسیم. برای همین تاریخ را ورق زدیم و چند صفحه به عقب رفتیم. زمانی که سیدعباس صالحی هنوز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود و سعی کردیم چکیده‌ای از صحبت‌هایش را گردآوری کنیم تا تصویر واضح‌تری از او را ببینیم. 

توقیف فیلم‌های سینمایی اصلی‌ترین دغدغه اهالی سینماست. صالحی در آخرین مصاحبه‌ای که پنج روز پیش با روزنامه ایران داشته است، گفته است: «به نظرم ما باید به سمتی برویم که با شفافیت حتی یک مورد فیلم هم نداشته باشیم که به آن مجوز بدهیم و بعد اجازه اکرانش را صادر نکنیم؛ حتی یک مورد هم در این زمینه زیاد است». البته صالحی این حرف‌ها را زمانی زده است که نامش به عنوان گزینه پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده بود و از این رو ممکن است این حرفش کمی جنبه تبلیغاتی داشته باشد اما اثباتش هم کار سختی نیست، تا دلتان بخواهد فیلم توقیفی داریم، چطور است از فیلم کیانوش عیاری و عبدالرضا کاهانی شروع کنید؟

عباس صالحی 22 مرداد در مصاحبه‌ای با روزنامه آفتاب یزد در مورد بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: «اصل این مطلب که تشکل‌ها و انجمن‌های جامعه‌ فرهنگی- هنری یک نقطه‌ اتکا و عمل فرهنگی ما هستند، هم در برنامه دولت و هم مدیریت فرهنگی به‌صورت جدی ملاحظه شده است. حتما ما در حوزه‌ فرهنگ و هنر با این نگاه جلو می‌رویم که از تاسیس تشکل‌های صنفی حمایت کنیم و در جایی که وجود دارند به قدرت آنها فکر کنیم. قطعا حوزه رسانه و روزنامه‌نگاران هم در این مجموعه قرار دارند.»

او 21 مرداد امسال در گفت و گو با روزنامه شرق درباره سیاست‌هایش برای کنترل وزارت ارشاد گفت: «معدل انتظارات در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف‌شده نیست، در خیلی از وزارتخانه‌ها شاخص‌های موفقیت مشخص است. وزیری که به وزارت نیرو یا نفت و... می‌رود، انتظارات تعریف‌شده‌ای از او وجود دارد و موفقیت یا عدم موفقیتش با این نشانه‌ها و شاخص‌ها تعریف می‌شود. اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه‌تنها شاهد انتظارات متفاوت هستیم، شاخص‌های متفاوت و حتی انتظارات متناقض و گاه متعارض نیز وجود دارد و اینها کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مشکل می‌کند. این نکته را در دیدار با جناب روحانی رییس‌جمهور محترم هم به‌عنوان یکی از مشکلات بیان کردم و گفتم که اگر به این مشکل و چند مشکل دیگر توجه جدی نکنیم، مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تغییر اشخاص میسر نمی‌شود و اشخاص رفت‌و‌آمد می‌کنند ولی این مشکلات حل نمی‌شود. اگر به سمت مشکل‌یابی حرکت نکنیم، تغییر افراد مسکن است. یکی از برنامه‌های جدی‌ام تلاش برای حل همین مشکل است. تلاش می‌کنم با تکیه بر سرمایه‌هایی که از پیشینه ارتباطی خودم دارم و زمینه‌هایی که در این چهار سال با حضور در کنار وزرای محترم قبلی جناب آقای علی جنتی و جناب آقای صالحی‌امیری به‌عنوان معاون امور فرهنگی به وجود آمده است به حل این مشکل کمک کنم.»

شاید ناشران بیش از هر صنف دیگری از انتخاب صالحی به عنوان وزیر فرهنگ خوشحال باشند چراکه صالحی در طول چهار سال معاونتش در وزارت ارشاد بیشتر فعالیت‌هایش به صورت تحخصصی مربوط به این حوزه بود. هرچند حالا وزیر ارشاد باید در خدمت هشت حوزه‌ای که در معارفه خود در مجلس نطق کردند، باشند.

خودشان این هشت حوزه را این چنین ذکر می‌کنند: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشت حوزه کاری دارد که من از نمایندگان محترم توقع دارم به این تنوع‌کاری با دقت توجه کنند. 

حوزه اول حوزه دین شامل قرآن، عترت، حج و زیارت و اوقاف است. حوزه دوم حوزه فرهنگی و شامل اهل قلم، نشر کتاب، ادبیات، کتابخانه‌ها و نشر و چاپ است. حوزه سوم حوزه هنر است که شامل تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی است. حوزه چهارم سینما، حوزه پنجم رسانه و حوزه‌های دیگر شامل محتوای فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خارج از کشور و آموزش‌ها و پژوهش‌های فرهنگی می‌شود.» 

او همچنین از معدود مدیرانی است که در توئیتر حساب کاربری فعال دارد. توئیت‌ها معمولا با مصاحبه‌ها فرق دارند. توئیت‌ها اظهارنظرهای شخصی افرادند و از این رو ما را بیشتر به لایه‌های زیرین شخصیتی هر فرد هدایت می‌کند. اتفاق بعضی از توئیت‌های او بسیار مورد توجه کاربران دیگر این شبکه اجتماعی قرار گرفته و گاهی جریان‌ساز شده است. معروف‌ترین آنها توئیتی بود در مورد سوال دختر 9 ساله‌اش در مورد ‌هاشمی‌رفسنجانی و او در پایین نوشته بود از پاسخ می‌مانم. توئیتی که مدت‌ها در توئیتر به عنوان یک الگوی توئیت‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. او بعد از اعلام نامش به عنوان گزینه تصدی وزارت ارشاد در صفحه توئیترش نوشت: «یکه و تنها شب تار و خطر/راهی خلوتگه عنقا شدم/ رب ادخلنی مدخل صدق/واخرجنی مخرج صدق/ خدایا یاریم کن تا صداقت را قربانی سیاست نکنم.» همچنین چند روز قبل در توئیتی در مورد شروع دولت دوازدهم نوشت: «دولت هشتاد میلیونی دوازدهم از فردا شروع می‌شود. آبادانی و سربلندی ایران را جناحی و حزبی نکنیم.» همچنین چندی پیش در توئیتی در مورد قتل آتنا دائمی نوشته بود: «آتنا دختر مظلوم ایران است. درنده‌خویی جانی‌اش، داغ بر جان میلیون‌ها ایرانی نهاد؛ دادش را باید ستاند و از واژگان شیک، حایلی برای آن نساخت.» به نظر می‌رسد او مردی از جنس مردم است از جنس فرهنگ، حرف‌های او زیباست، باید صبر کرد و اعمالش را دید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 721932
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.