روسیه سکوت رژیم صهیونیستی در رابطه با نوسازی موزه ای در لهستان در محل کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی بدون مشارکت روسها را خیانت خواند.

به گزارش جماران،  ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه یک» گفت: موضع اسراییل که با مشارکت نکردن روسیه در طرح نوسازی موزه یادبود در اردوگاه سابق بازداشت شدگان یهودی به نام «سوبیبور» مخالفت نکرد، مشابه با خیانت تاریخی است.

وی افزود: موضع تل آویو در این مساله را نمی تواند بپذیرد.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، اردوگاه سابق سوبیبور در لهستان قرار دارد و در آن بیش از 170 هزار یهودی از لهستان، چکسلواکی، هلند و چند کشور دیگر اروپایی تحت نظارت نیروهای آلمان نازی جان سپردند.
روز 14 ماه اکتبر 1943 بر اثر قیامی که با فرماندهی یک ارتشی شوروی سابق به نام آلکساندر پچورسکی سازماندهی شد، بازداشت شدگان در این اردوگاه موفق به فرار شدند.

لهستان، هلند، اسلوواکی و رژیم صهیونیستی در سال 2013 پیشنهاد تاسیس بنای یادبود جدیدی در اردوگاه سابق سوبیبور در لهستان کرده و از روسیه نیز برای مشارکت در این طرح دعوت کردند.

اما لهستان که روابط تیره و پرتنشی با روسیه دارد، در ماه جولای 2017 اعلام کرد که تصمیم به نوسازی موزه سوبیبور بدون همکاری روسیه گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از لهستان انتظار دیگری غیر از چنین موضعی را نداشته است، افزود: اما مواضع هلند، اسلوواکی و اسراییل که به آسانی موضع خود را در قبال مشارکت روسیه تغییر دادند را درک نمی کند و از آن حیرت کرده است.

وی اضافه کرد: در طول سالیان دراز در تمام سطوح به ما اطمینان داده می شد که انکار سهم ارتش سرخ شوروی سابق در پیروزی بر آلمان نازی ناممکن است. به روسیه اطمینان داده شده بود که در نوسازی موزه اردوگاه سابق سوبیبور مشارکت خواهد داشت. اما نتیجه دیگری را شاهد هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در این رابطه سفرای اسراییل، هلند و اسلوواکی برای دادن توضیح به وزارت خارجه روسیه احضار شدند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.