اولویت نخست دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم، مسائل زیست محیطی است.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه محیط زیست با فرهنگ و اقتصاد ما یک ارتباط تنگاتنگ دارد، گفت: اولویت نخست دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم، مسائل زیست محیطی است.

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری امروز- دوشنبه- در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که در سالن همایش های بین المللی سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: در دولت یازدهم رئیس جمهوری در ابتدای سال 92 به دلیل پیچیدگی های محیط زیست، آن را دولت محیط زیست نامید. چرا که کلانشهرهای ما مانند تهران با مسائل زیست محیطی مختلفی روبه رو بود.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: اولین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود و توانستیم تا حدودی مشکل آن را حل کنیم.
جهانگیری تاکید کرد: مساله محیط زیست مساله فانتزی نیست، یک مساله جدی ایران است. اگر به امروز و آینده ایران فکر کنیم باید مسائل زیست محیطی را جدی بگیریم. 
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: مسائل زیست محیطی همواره در سطح ملی- منطقه ای و جهانی مهم است و امروز به یک موضوع بین المللی تبدیل شده است.
جهانگیری در ادامه به خارج شدن آمریکا از توافقنامه پاریس درخصوص مسائل محیط زیست اشاره کرد و گفت: خروج آمریکا و ترامپ از این توافقنامه برای آنها بی آبرویی و بی اعتباری ایجاد کرد.
وی در ادامه به فرصت فراهم شده برای تبادل نظر میان وزیران پیشنهادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون ها اشاره کرد و گفت: این روزها فرصت خوبی مهیا شده تا وزیران پیشنهادی با اعضای فراکسیون های مجلس گفت و گو کنند و از فردا صبح ادامه این برنامه در صحن علنی مجلس دنبال خواهد شد.
جهانگیری افزود: در این مدت، فرصتی فراهم می شود که مردم تا حدی در جریان مسائل کشور قرار گیرند و امیدوارم با مطرح شدن مسائل کشور همدلی برای حل مشکلات کشور میان دولت و مردم افزایش پیدا کند.
معاون اول رییس جمهور با بیان این که اعتماد مردم مهمترین سرمایه دولت یازدهم و دوازدهم بوده و هست گفت: اعتماد گسترده مردم نسبت به دولت و رییس جمهور بزرگترین سرمایه اجتماعی است و باید تلاش کنیم که به مطالبات و نیازهای مردم که در انتخابات اعلام شد جامه عمل بپوشانیم. 
وی در ادامه معصومه ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست را از مدیران شجاع، برجسته و مجرب کشور توصیف کرد و گفت: خانم ابتکار حتی در سطح بین المللی نیز به عنوان مدیری توانمند در حوزه محیط زیست مطرح است و چهره ای دانشگاهی است که توانست در دستگاه اجرایی به خوبی عمل کند، همچنین یک زن مسلمان توانمند است که در حوزه مسئولیت خود درخشید و موفق شد موضوع محیط زیست را در کشور به موضوع اصلی جامعه تبدیل کند.
جهانگیری با بیان این که مسائل زیست محیطی پیچیدگی ها و ذینفعان فراوانی دارد، گفت: دولت، صنعتگران و تولید کنندگان هر کدام باید به نحوی رضایتشان فراهم شود و در این میان، مطالبات مردم در خصوص آب و هوای سالم نیز باید مورد توجه قرار گیرد که توجه به همه این مسائل در کنار یکدیگر از پیچیدگی های مسائل زیست محیطی است. 
معاون اول رییس جمهور با گرامیداشت یاد مرحوم دکتر ابتکار پدر خانم ابتکار،‌ گفت: نام خانواده ابتکار در محیط زیست ایران ماندگار است و امیدوارم که این ماندگاری همواره پابرجا باشد.
وی در ادامه به مسئولیت جدید خانم ابتکار به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، اشاره کرد و گفت: توجه به حقوق و مطالبات زنان که نیمی از جامعه هستند موضوعی پر اهمیت است که امیدوارم خانم ابتکار در این مسئولیت نیز عملکرد مطلوبی داشته باشد.
جهانگیری به سوابق عیسی کلانتری رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: وی شخصیتی علمی با سابقه ای روشن و از مدیران با سابقه کشور است که از تجربه بسیار ارزشمندی در حوزه مسائل و مدیریت کلان کشور برخوردار است.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با یادآوری نخستین مصوبه دولت یازدهم که در خصوص محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بود، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با پیگیری های جدی کلانتری توانست بخش زیادی از دغدغه ها در خصوص این دریاچه را از بین ببرد؛ البته ما همچنان نیازمند کارهای جدی برای احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن تالاب ها هستیم.
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم کلان شهرهای کشور با ده ها مسئله زیست محیطی مواجه بودند، گفت: یکی از این مسائل، آلودگی هوای کلان شهرها از طریق مصرف بنزین ناسالم بود .
جهانگیری گفت: ما با بحران کم آبی، آلودگی هوا در کلان شهرها، تهدید ریزگردها و خشک شدن تالاب ها روبه رو هستیم که باید برای حل این مشکلات راه کار پیدا کنیم. 
وی تاکید کرد: بنابراین امروز تهدیدای جدی پیش روی ما است و باید بدانیم که در کنار این تهدیدات،‌ فرصت های فراوانی نیز وجود دارد و ما باید در جهت بن بست شکنی و یافتن راهکارهایی برای حل مسائل گام برداریم.
معاون اول رییس جمهور مسائل زیست محیطی را از مهمترین مسائل در سطح منطقه و جهان برشمرد و گفت: مسائل زیست محیطی در یک منطقه، فقط به همان منطقه محدود نمی شود و آسیب های ناشی از آن به مناطق دیگر نیز تسری پیدا می کند؛ به همین دلیل است که مسائل زیست محیطی تبدیل به موضوعی جهانی شده است.
وی با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه است و هنوز تا صنعتی شدن فاصله فراوان داریم، گفت: منظور از توسعه ای که به دنبال آن هستیم توسعه پایدار و متوازن است به گونه ای که همه کشور از منافع آن بهره مند شوند نه توسعه ای که امروز و فردای کشور را به خطر بیندازد. ما می خواهیم جنگل، طبیعت و رودخانه ها حفظ شوند و در عین حال در مسیر توسعه نیز حرکت کنیم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید تصویری واقعی از محیط زیست کشور به مردم ارائه شود، گفت: محیط زیست باید برای همگان موضوع اصلی باشد و همگانی شدن این موضوع برای دولت بسیار مفید است.
معاون اول رییس جمهوری وی با اشاره به نظر سنجی اخیر از مردم برای مشخص کردن 10 اولویت اصلی کشور خاطر نشان کرد: مردم در نظرات خود جدای از مسائل هسته ای، بیکاری و موضوع انتخابات ، موضوع محیط زیست را نیز از اولویت های خود اعلام کرده بودند.
وی ادامه داد: با اینکه تصور می شد مسائلی نظیر خشکسالی و مسائل زیست محیطی فقط در برخی نقاط کشور مورد توجه است اما در این نظرسنجی شاهد آن بودیم که همه مردم به مسائل زیست محیطی توجه فراوان دارند.
جهانگیری در ادامه گفت: نه گفتن محیط زیست در برابر اجرای برخی پروژه ها و طرح ها، مانع توسعه نیست بلکه محیط زیست می خواهد اجرای پروژه ها از طریق صحیح و بر اساس استانداردهای زیست محیطی انجام شود تا هم بتوانیم به توسعه پایدار برسیم و هم از آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری کنیم.
معاون اول رییس جمهوری در پایان تاکید کرد: امیدوارم دولت دوازدهم با عزمی جدی پروژه هایی را که در دولت یازدهم به خصوص در محیط زیست شروع کرد را تکمیل کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.