چندی پیش اعلان دادستان دیوان محاسبات کشور در مورد حکم هفت پرونده وی، با واکنش شدید احمدی نژاد روبرو شد.

درخواست محاکمه رییس جمهوری پیشین از سوی «جامعه روحانیت مبارز» در حالی مطرح شده که چندی پیش اعلان دادستان دیوان محاسبات کشور در مورد حکم هفت پرونده وی، با واکنش شدید احمدی نژاد روبرو شد.

به گزارش جماران، «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری شانزدهم مردادماه عنوان کرد که در دوره ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» تخلفات فراوانی از جمله اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه ها روی داده و از این رو محاکمه وی در قوه قضاییه ضرورت دارد.
پیش از این یعنی هشتم مردادماه، «فیاض شجاعی» دادستان دیوان محاسبات کشور از محکومیت احمدی‌نژاد در هفت پرونده مربوط به دوران ریاست‌جمهوری‌ وی خبر داد. شجاعی میزان تخلفات مالی رییس جمهوری پیشین در این هفت پرونده را بیش از 7هزار میلیارد تومان اعلام کرد. این گفته ها، خشم احمدی نژاد را برانگیخت و در واکنش به این اظهارات، تهدید کرد که درباره باندهای قدرت و ثروت موجود در کشور افشاگری خواهد کرد. وی همچنین تصریح کرد: از آنجا که طی سال‌های اخیر شکایت ما از افترا و اتهام‌زنندگان تاکنون رسیدگی نشده است٬ قصد دارد شرح کاملی از اصل ماجرا و توطئه‌های غیراخلاقی طراحی شده را فاش کند.

**پاسخ جامعه روحانیت به تهدید احمدی نژاد
یکی از محورهای اظهارات اخیر سخنگوی جامعه روحانیت مبارز مربوط به تهدید احمدی نژاد به افشاگری بود. به گفته وی، جامعه روحانیت کمتر بنا دارد در این مناقشات ورود کند، اما وقتی این حرف‌ها به نظام بر می‌گردد ضرورت می‌بیند ورود کند و موضع بگیرد. احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری چند بار گفت لیستی از مفسدان در جیب دارد، اما هیچ‌گاه معلوم نشد چه کسانی هستند. مطرح کردن مسائل به این شکل تشویش اذهان عمومی است، البته از احمدی‌نژاد خدماتی سراغ داریم که نمی‌شود نادیده گرفت، اما این تعرضات و اظهارات علیه شخصیت‌های نظام از جمله قوه قضائیه را نمی‌توان نادیده گرفت.
مصباحی‌مقدم تصریح کرد: ما در نظام برای کسی خط قرمز نداریم و همه باید تسلیم قانون باشند. جناب احمدی‌نژاد تخلفات فراوانی دارد و به خاطر دارم برای اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه‌ها گزارشی ارائه داد که حاکی از 12 تخلف بود. این تخلفات الان هم قابل تعقیب است و از قوه قضائیه می‌خواهم خواسته جامعه روحانیت مبنی بر رسیدگی به پرونده‌های وی را بررسی کند.
وی خاطرنشان کرد: مردم از رسیدگی به پرونده دانه درشت‌ها حمایت می‌کنند و امیدوارم قوه قضائیه وظیفه خودش را انجام دهد. مصباحی مقدم در ادامه، به سخنان احمدی نژاد در خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان اظهاراتی را هم در خوزستان داشت که تفاسیر و معانی متعددی از آن برداشت می‌شد، بنابراین این مسئله موجب شد که جامعه روحانیت در خصوص این حرکت موضع‌گیری کند.

**سیر شکایات از دولت نهم و دهم
کمیسیون اصل 90 مجلس را می‌توان پیشگام شکایات از محمود احمدی‌نژاد نامید. در سال 89 و در دوره مجلس هشتم بود که کمیسیون اصل 90، براساس مواد 233 و 236 آیین نامه داخلی مجلس سه تخلف دولت در زمینه «عدم تشکیل به موقع وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر مربوطه در اجرای فرایند ادغام وزارتخانه‌ها»، «عدم ارایه اساسنامه شرکت ملّی نفت» و «عدم تخصیص بودجه ارزی مترو» را به قوه قضائیه ارجاع داد.
البته شکایت کمیسیون اصل 90 مجلس از احمدی‌نژاد منحصر به سه گزارش تخلف دولت نماند و در آخرین روزهای دولت دهم، رییس این کمیسیون از طرح شکواییه جدیدی در خصوص حواشی سفر رئیس جمهور پیشین به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل خبر داد. در واقع، شهریور ماه سال 91 زمانی که محمود احمدی‌نژاد همراه با کاروان خانوادگی و دوستانه خود راهی نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد شد، یکی از چندین شکایت از وی در کمیسیون اصل 90 رقم خورد.
براساس همین شکایت‌ها و پرونده‌هایی که پس از بررسی کمیسیون اصل 90 به قوه‌قضاییه ارجاع شد، نخستین دادگاه محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، پنجم آذر سال 1393 برگزار شد که به دلیل عدم حضور وی در جلسه دادگاه به نتیجه‌ای نرسید.

** رونمایی از هفت پرونده تخلف احمدی نژاد
بررسی و رونمایی از تخلف های احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری نهم و دهم، هر از گاهی به موضوع روز رسانه ها تبدیل و پس از گذشت چند صباحی به دست فراموشی سپرده می شود. تازه ترین اظهارات درباره تخلف های وی به سخنان دادتان دیوان محاسبات کشور بازمی گردد. شجاعی در گفت و گو با یکی از رسانه ها، از هفت پرونده تخلف های بزرگ احمدی نژاد رونمایی کرد و گفت: مجموعا ٧ پرونده تشکیل شده است. ٥ پرونده نفتی و ٢ پرونده غیرنفتی بوده که همه آنها منجر به حکم قطعی شده‌اند. در بعد اعلام به مجلس اعلام شده و در بعد جبرانی هم در حال اجراست. یعنی این‌طور نیست که کسی مانع اجرای حکم شود. بلکه ماهیت تخلف به نوعی است که خیلی طولانی‌مدت باید حکم در مورد آن به اجرا دربیاید. به هر حال حجم این تخلفات خیلی زیاد است.
به گفته شجاعی، هیچ‌وقت احمدی‌نژاد به اندازه هفت هزارمیلیارد تومان مالی به دست نخواهد آورد که بخواهیم آن را توقیف و به خزانه بازگردانیم. بنابراین شاید امکان اجرای حکم نباشد. به هر حال برخی موضوعات زمینه اجرا ندارد. اگر آقای احمدی‌نژاد در قوه قضاییه به جبران هفتادهزار میلیارد ریال محکوم می‌شد آنها قرار بود چه برخوردی با او بکنند؟! از کجا می‌خواستند مبلغ را به خزانه برگردانند. پس نمی‌توانیم بگوییم آرای دیوان محاسبات ضمانت اجرایی ندارد یا برخی مانع اجرای احکام می‌شوند. هیچ کدام از اینها درباره احکام ما صدق نمی‌کند. هیچ مقامی نمی‌تواند مانع اجرای احکام ما شود.
به گفته دادستان دیوان برای جبران ضررهای ناشی از تصمیم‌های رییس جمهوری پیشین رای قطعی صادر شده است اما حجم این زیان‌ها به قدری زیاد است که زمینه اجرای آن (احکام صادر شده) فراهم نیست. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.