این کشور 30 میلیون نفری روزبه‌روز بیشتر در بحران اقتصادی فرو می‌رود. تاکنون نیز 120 تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شده‌اند.

به گزارش جماران؛ ونزوئلا روز‌به‌روز بیشتر در بحران اقتصادی فرو می‌رود. تاکنون 120 تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شده‌اند. بسیاری از جوانان مخالف احساس می‌کنند که با تاخیرهای به‌وجودآمده در اعتراضات خیانت‌هایی ازسوی رهبران مخالف صورت گرفته است. این جوانان اما سعی می‌کنند با بستن جاده‌ها و چوب و چماق به جنگ نیروهای دولتی بروند. لوئیس وینسته لئون، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: سرکوب حکومتی تهدیداتی در دل خود دارد. از جمله اینکه این تهدیدات موجب خواهد شد که اعتراض‌ها زیرزمینی و به سمت درگیری‌های مسلحانه پیش برود.

شبح کودتا در ونزوئلا موجب شده است خشونت‌ها در این کشور بالا بگیرد. به گزارش رویترز، به نظر می‌رسد ونزوئلا به مرحله خشونت تمام عیار نزدیک شده و نا‌آرامی‌های ضدحکومتی به درگیری مسلحانه کشیده شده است. هفته گذشته در ونزوئلا انتخاباتی برگزار و به موجب آن مجلس موسسان تشکیل شد. وظیفه این مجلس بازنویسی قانون اساسی است و در آن طرفداران نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیروز شده‌اند. همین موضوع موجب شده است تا بسیاری بگویند که دیگر هیچ امیدی به ادامه روند دموکراتیک در این کشور وجود نداشته باشد. همین امر شاید موجب شده است که دست برخی نظامیان به سمت ماشه برود و عده‌ای از نظامیان در پایگاهی در نزدیکی شهر والنسیا اعلام کنند که علیه دولت مادورو اقدام خواهند کرد. هر چند این افراد پس از سه ساعت مبارزه و درگیری کشته شدند و برخی دیگر از آنها نیز فرار کردند اما این افراد در فیلمی که از پیش ضبط کرده بودند اعلام کردند گروه‌ آنها شامل ده‌ها نیروهای نظامی می‌شود و اعلام کردند که برای برقراری مجدد قانون اساسی و جلوگیری از تغییر حکومت در ونزوئلا دست به اسلحه می‌برند.

این اقدام درحالی که بوی کودتا می‌داد اما بازیگردانان آن اعلام کردند که هدف آنها کودتا نبوده است اما قصد بازگرداندن آرامش به این کشور را دارند. این کشور 30 میلیون نفری روزبه‌روز بیشتر در بحران اقتصادی فرو می‌رود. تاکنون نیز 120 تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شده‌اند. بسیاری از تندروهای مخالف احساس می‌کنند که با تاخیرهای به‌وجود آمده در اعتراضات خیانت‌هایی از سوی رهبران مخالف صورت گرفته است. به‌ویژه که این جوانان اعتقاد دارند تقلب گسترده‌ای در انتخاباتی که مادورو برگزار کرده صورت گرفته است. این جوانان اما سعی می‌کنند با بستن جاده‌ها واستفاده از چوب و چماق به جنگ نیروهای دولتی بروند. یکی از همین جوانان به نام آندین که دانشگاه را رها کرده است به رویترز می‌گوید: ما باید ائتلاف مخالفان را فراموش کنیم. ما باید به خودمان ایمان داشته باشیم. یک جوان بیست ساله هم که در دستان خود بمب دست‌سازی داشت با تکرار همین سخنان اعلام کرد که از اپوزیسیون قطع امید کرده است. این درحالی است که یک دادستان تازه منصوب شده اعلام کرده است که به‌زودی بساط معترضان را در سراسر کشور بر می‌چیند.

با این حال لوییس وینسته لئون، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: سرکوب حکومتی تهدیداتی در دل خود دارد. از جمله اینکه این تهدیدات موجب خواهد شد که اعتراض‌های زیرزمینی و به سمت درگیری‌های مسلحانه پیش برود. به باور او برخی از معترضان تشنه سلاح به دست گرفتن هستند. این گروه می‌تواند تنش‌ها و درگیری‌ها را در کشور بالاتر ببرد. برخی دیگر از کارشناسان هم با تایید این مطلب بر این عقیده‌اند که شاید ونزوئلا به جنگ داخلی نزدیک شود. به‌عنوان مثال در 30 ژوئیه یک بمب‌ دست‌ساز از سوی معترضان به سمت نیروهای پلیس پرتاب شد که در پی آن 7 تن از این نیروها زخمی شدند. مادورو هم پیش‌تر هشدار داده بود که معترضان به‌دنبال این هستند تا دست به سلاح ببرند و سوسیالیسم را با خشونت به پایان ببرند و این کشور را به آمریکا نزدیک کنند.

واکنش آمریکا به وقایع ونزوئلا

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت، دولت واشنگتن آماده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه یک گروه دیگر از مقام‌های ونزوئلایی مرتبط با ریاست جمهوری این کشور و در واکنش به تاسیس مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی است. به گزارش رویترز، این اقدامات جدید شامل مسدود کردن دارایی‌های مقام‌های ونزوئلایی در آمریکا، ممنوعیت سفر آنها به آمریکا و ممنوعیت تبادلات تجاری شهروندان آمریکایی با مقام‌های ونزوئلایی است که در روزهای آتی اجرایی می‌شود.هنوز تصمیمی درباره فهرست اشخاص جدید از مقام‌های مرتبط با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا یا زمان دقیق اعلام این اسامی برای اعمال تحریم‌های بیشتر گرفته نشده اما این افراد احتمالا اشخاص برجسته در دولت مادورو خواهند بود. واشنگتن اخیرا در پی تاسیس مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی در ونزوئلا علیه مادورو تحریم اعمال کرده است. یکی از مقام‌های واشنگتن گفت: ما به‌دنبال این هستیم که اگر مادورو اقداماتش را ادامه دهد، کار بیشتری انجام دهیم.

آمادگی برای تحریم‌های بیشتر در پی تاسیس مجلس موسسان در ونزوئلا برای تدوین مجدد قانون اساسی در این کشور از سوی آمریکا صورت گرفته است؛ منتقدان و مخالفان تاسیس این مجلس موسسان می‌گویند این اقدام فقط باعث تحکیم قدرت مادورو و سرکوب مخالفانش می‌شود. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به حمایت از اپوزیسیون پرداخته و تحریم‌هایی را علیه مادورو اعمال و وی را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرده و گفته است که این اقدامات از سوی رئیس‌جمهوری ونزوئلا تهدیدی برای اقتصاد این کشور است.دولت واشنگتن همچنین تهدید کرده هرکسی که با مجلس موسسان ونزوئلا همکاری کند، با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو می‌شود. آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری از همسایگان ونزوئلا تاسیس مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی در این کشور را به شدت محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 717186
  • منبع: دنیای اقتصاد
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.