بعضی از اصولگرایان باور نداشتند که قافیه را به اصلاح‌طلبان باخته‌اند اما در نهایت مشخص شد مردم کرج بیشترین رأی را به نفع لیست امید اصلاح‌طلبان در صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

به گزارش جماران؛ اعضای منتخب شورای پنجم شهر کرج هم مثل اعضای خیلی از شهرهای دیگر در تب‌وتاب انتخاب شهردارند. آنها هفته گذشته از میان ٣١ گزینه پیشنهادی، شهردار اصولگرای قزوین را در فهرست هفت نفره گزینه‌های شهرداری این شهر قرار داده‌اند در حالی که خلیلی‌اردکانی، رئیس هیأت‌رئیسه سنی شورای کرج گفته که معرفی چنین گزینه‌ای برای او هم عجیب بوده است.

بعد از انتخابات همزمان شورای شهر و ریاست‌جمهوری، «کرج» هم مثل «مشهد» یا «اصفهان» یکی از کلانشهرهایی بود که نتیجه انتخابات شورا در آن دیرتر از بقیه شهرها اعلام شد، چون بعضی از اصولگرایان باور نداشتند که قافیه را به اصلاح‌طلبان باخته‌اند اما در نهایت مشخص شد مردم کرج بیشترین رأی را به نفع لیست امید اصلاح‌طلبان در صندوق‌های رأی ریخته‌اند؛ همین شد که جز یک نفر که پیش از این معاون سابق مالی و اقتصادی شهردار کرج بوده است، بقیه اعضای شورای پنجم کرج از لیست امید اصلاح‌طلبان انتخاب شدند. اعضای منتخب شورای پنجم شهر کرج هم مثل تهران از همان زمان به بعد هیأت‌رئیسه سنی تشکیل دادند و «محمدحسین خلیلی‌اردکانی» هم رئیس آن شد. بعد جلسات هفتگی اعضا شروع شد و با درنظرگرفتن معیارهای چهارده‌گانه، هر نفر ٥ گزینه را برای شهرداری معرفی کرد. در نهایت با رأی اعضای لیست هفت نفره گزینه‌های شهرداری کرج تهیه شد: «مصطفی سلیمی، محسن صادقی، علی مقدس‌زاده، علی میرباقری، مسعود نصرتی، اصغرنصیری و علی نوذرپور.» این لیست اما بعد از انتشار، حاشیه‌های زیادی را رقم زد. آنها فردی را در میان گزینه‌ها گذاشته‌اند که نه‌تنها عقبه سیاسی اصلاح‌طلبی ندارد بلکه دو دوره هم شهردار منتخب اصولگرایان در قزوین بوده است و حتی خبرگزاری فارس در‌ سال ٩٢ بعد از انتخاب «مسعود نصرتی» به‌عنوان شهردار قزوین تیتر زد: «اصولگرایان، پیروز انتخابات قزوین.»

محمدحسین خلیلی‌اردکانی، رئیس سنی شورای پنجم شهر کرج البته در مواجهه با این سوال که چرا اعضای شورا فردی اصولگرا را به‌عنوان گزینه شهرداری معرفی کرده است، گفت که این سوال را از کسانی بپرسید که به این شخص رأی دادند: «این موضوع برای ما هم بسیار عجیب بود که چگونه همکاران ما برای اعلام اسامی چنین شخصی را به شورا معرفی می‌کنند. هر یک از اعضا تا به امروز تنها از طریق بررسی رزومه افراد اولویت‌های پیشنهادی را اعلام کرده‌اند و هیچ مذاکره مستقیمی با هیچ‌یک از این افراد صورت نگرفته است. براساس آنچه با مردم عهد کرده‌ایم، قطعا شهردار آینده اصلاح‌طلب خواهد بود؛ چراکه این عهدی است که برای تغییر در شهر با مردم بسته‌ایم و بر سر این عهد پایبندیم.»

مسعود نصرتی، شهردار پیشین قزوین است که در سال ٩٢ رأی تمامی اعضای شورای اصولگرای شهر قزوین را داشت و حالا از آنجایی که در قزوین تمامی اعضای شورا اصلاح‌طلب هستند، دیگر رغبتی به او نیست. «نصرتی» هم از چند ماه قبل با علم به اینکه اعضای اصلاح‌طلب شورای قزوین از او قطع امید کرده‌اند، تبلیغات و ارتباطات خود با اعضای شورای شهر کرج را شروع کرد. او در نهایت موفق شد با رأی ٨نفر جزو هفت گزینه اصلی شهرداری کرج قرار بگیرد، درحالی که رأی او هم‌وزن «مرتضی سلیمی» دیگر گزینه شهرداری کرج است. البته ظاهرا اعضای شورای شهر کرج خیلی تمایلی ندارند در این‌باره حرف بزنند، بعضی هم می‌گویند اعضایی که به او رأی داده‌اند، اطلاعاتی درباره او نداشتند اما در مقابل «منصور وحیدی» یکی دیگر از اعضای شورای اصلاح‌طلب کرج، اینطور ماجرا را توضیح می‌دهد: «آقای رسولی که یکی از اعضای منتخب شورای پنجم است، او را معرفی کرده است. نصرتی هم به رسولی گفته که وابستگی سیاسی به اصولگرایان نداشته است، البته هنوز از ادعای خودشان در برابر شورا دفاع نکرده‌اند. ایشان حتی مدعی هستند که اصلاح‌طلب معتدلند و این مسأله باید در روزهای آینده در شورا بررسی شود.» او این را هم گفت که هفت گزینه برای شهرداری کرج مطرح است و نصرتی هم خود را با لابی وارد این لیست کرده است.

در هرصورت بالاآمدن یک گزینه اصولگرا از اعضای اصلاح‌طلب خطرناک است، آن هم در شرایطی که در شورای چهارم رأی یک عضو اصلاح‌طلب به گزینه اصولگرایان سرنوشت تهران را برای چهارسال تغییر داد. هفته گذشته هم یکی از اعضای منتخب شورای شهر تهران، نام معاون قالیباف را در میان گزینه‌های شهرداری تهران مطرح کرد که با انتقادات زیادی همراه شد.

شهرداری قزوین در سال‌های گذشته درست اداره نشد

اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر قزوین که سال‌هاست طعم مدیریت «نصرتی» را در شهرداری قزوین چشیده‌اند، هنگام تهیه لیست گزینه‌ها برای شهرداری نام «نصرتی» را برای همیشه کنار گذاشتند. مهدی عبدالرزاقی، یکی از اعضای شورای شهر قزوین هم دراین‌باره می‌گوید؛ نخستین اصلی که برای انتخاب شهردار در نظر گرفته‌اند، اصل اصلاح‌طلبی است. البته در چنین مواقعی احتمالا ممکن است اعضا با استناد به رزومه و تجربه کاری، گزینه خود را معرفی کرده باشند اما توضیحاتی که عبدالرزاقی ارایه کرد، حتی این فرض را رد کرد: «شهرداری قزوین در این ١٤‌سال درست اداره نشده است، درحالی که اقدامات «نصرتی» بیشتر پوپولیستی بود.» آن‌طور که این عضو شورا هم به آن اشاره کرده است، شهردار اصولگرای قزوین با برگزاری اجلاس‌های نمایشی شهرداران جهان یا مثلا روز قزوین سعی کرده است تا توجهات را به مدیریت شهری جلب کند، درحالی که شهرداری قزوین از مشکلات زیادی رنج می‌برد: «در مجموعه مدیران شهرداری هیچ گردشی وجود نداشت و فقط در میان ٥٠ تا ٦٠نفر پست‌ها چرخش داشت.» او از شیوه مدیریتی حرف می‌زند که مثل مدیریت قالیباف بیشتر در حوزه سخت‌افزاری، پل‌سازی و برج‌سازی انجام گرفته است: «با هزینه‌های میلیاردی پل‌هایی ساخته شد اما بعد متوجه شدیم پل‌ها کارایی ندارد. ٢٧٠‌میلیارد تومان از بودجه شهرداری برای دو‌طبقه‌کردن کمربندی جنوبی امامزاده حسین هزینه شد و نهایتا یک لاین به مسیر قبلی اضافه کردند. در خیابانی بیش از ٤٠‌هزار مترمربع برج ساخته شده است، درحالی که خیابان توان کشش ترافیک سرسام‌آور را ندارد.»

سه گزینه نهایی شهرداری کرج تا ١٠ روز دیگر مشخص می‌شود

حالا آن‌طور که رحیم خستو، یکی از اعضای شورای اصلاح‌طلب پنجم شهرستان کرج می‌گوید، سه گزینه نهایی شهرداری کرج تا ١٠ روز دیگر مشخص می‌شود. او درباره روند انتخاب شهردار آینده کرج می‌گوید: «براساس مصوبه منتخبان، معیارهای ١٤گانه برای شهرداری تهران تعریف شد و بعد از بررسی مقدماتی، هفت نفر را تعیین کردیم و در ادامه قرار است گزینه‌ها پس از پذیرش و امضای میثاق‌نامه اعضای شورای پنجم درباره تعهد به شورا وارد پروسه بررسی برنامه‌ها شوند.» خستو در ادامه به احتمال حضور خبرنگاران و حتی مردم در جلسه انتخاب شهردار کرج اشاره کرد و گفت که قرار است این مصوبه در میان منتخبان به رأی گذاشته شود.

به گفته او، گرایش به اصلاح‌طلبی، اعتدال، پاکدستی، تعامل با دولت و باور به نیروهای شهرداری ازجمله شاخص‌هایی است که اعضای منتخب شورای پنجم کرج برای انتخاب شهردار در نظر گرفته‌اند: «ما تلاش کرده‌ایم برای شهرداری کرج گزینه‌های ملی‌تری را مطرح کنیم اما به دلایل مختلف تمایلی نداشتند، البته بیشتر کسانی هم که معرفی کرده‌ایم یا شهرداران مناطق تهران یا معاون شهردار بوده‌اند که در ادامه باید عملکرد آنها نقد و بررسی شود.» با تمام این حرف‌ها، او این را هم گفت که هنوز هیچ چیزی مشخص نیست و حتی ممکن است به هیچ گزینه‌ای نرسیم و افراد دیگری هم مطرح شوند: «مردم از زندگی در شهر سازه‌محور خسته شده‌اند و مدیریت شهری آینده به محیط‌زیست و افزایش فضاهای اجتماعی و فرهنگی توجه کند. شهرداری کرج با بخش زیادی از بدهی به پیمانکاران روبه‌رو است که در بخش نقدی تقریبا ٩٠٠ میلیارد تومان است، درحالی که بدهی‌های غیرنقدی تا زمان استقرار شهرداری کرج مشخص نیست.»

او درباره سایر مشکلات و اولویت‌های کرج می‌گوید: «سال‌هاست برای قطار شهری کرج با پیمانکار مشکل پیدا کرده‌اند و بار پروژه‌های ملی مثل بزرگراه همت به کرج انتقال یافته است، آن هم در شرایطی که شهرستان کرج محل عبور ١٦ استان است.»

شهردار کرج با فساد سازمان‌یافته مبارزه کند

عباس زارع، عضو دیگر شورای شهر کرج هم درباره اولویت‌های شهرستان کرج از فسادی می‌گوید که در مدیریت شهری کرج رخنه کرده است: «مهمترین مسأله آغاز پروسه‌ای برای مبارزه با فساد و تبعیض است اما همزمان با آن مدیریت شهری باید برای ترافیک، حمل‌ونقل عمومی، مترو و آلودگی هوا برنامه بدهد. شهر کرج امروز با تهدیدهای زیست‌محیطی جدی ازجمله مشکلات رودخانه کرج روبه‌رو است و جز این مسأله، پسماندها تهدید جدی زیست‌محیطی این شهر است.» او مسائل اجتماعی، اقتصاد شهری، ایجاد فرصت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری برای کرج را مثال زد که باید به آن پرداخته شود: «حتما باید در حوزه بحث و منظر شهری اصولی طراحی شود. با توجه به اتمام منابع پایدار شهری، شهرداری آینده باید به فکر تأمین منابع خرد و کلان شهر باشد، چون توسعه بدون منابع امکان‌پذیر نیست. اگر منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری در اختیار مردم شهر قرار گیرد و فضای سرمایه‌گذاری مطلوب شود، در اقتصاد شهر هم تأثیر خواهد گذاشت.»

مهاجرت به کرج هم فرصت است و هم تهدید

علی نوذرپور یکی از گزینه‌های شهرداری کرج است که البته پیش از این در انتخابات شورای شهر تهران شرکت کرده بود. او سال‌های زیادی را در سازمان دهیاری و شهرداری‌های وزارت کشور مسئولیت داشت و البته در‌ سال گذشته از سمت خود کنار گذاشته شد. البته هنوز برنامه‌های نوذرپور آن‌قدر منسجم نیست تا بتواند درباره آن حرف بزند؛ با وجود این، به اولویت‌ها و مشکلات کرج اشاره کرد. او معتقد است که مخاطره‌پذیری کرج این شهر را خیلی خاص کرده است: «معضلات ناشی از مهاجرت باعث ایجاد تنوع فرهنگی و قومی در کرج شده است که هم فرصت و هم تهدید است. اگر مدیریت شهری برای این معضلات برنامه‌ای نداشته باشد حتما به تهدید تبدیل خواهد شد. سالیانه حدود ٥٠‌هزار نفر به کرج مهاجرت می‌کنند اما در مرحله اول موفق به ورود به این شهر نمی‌شوند بنابراین بخشی از آنها به سمت حاشیه‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌روند.» نوذرپور بحران هویت را از دیگر مسائل مهاجران در شهر کرج مطرح کرد که در صورت مدیریت نشدن، باز هم به تهدید تبدیل می‌شود: «باید از این تنوع فرهنگی برای ایجاد انگیزه بازسازی در شهر استفاده شود. معمولا مهاجران با تمام اندوخته‌هایشان به جایی می‌روند، بنابراین انگیزه بیشتری نسبت به ساکنان شهرها برای بازسازی، رشد و تعالی دارند آن هم در شرایطی که نرخ رشد در سال‌های ٦٥ تا ٧٥ جمعیت ٩ و ١٣ دهم درصد بوده است که بالاترین نرخ رشد جمعیت در ایران را رقم زده است. در سال ٥٥ جمعیت کرج ١٤ هزار و ٥٠٠ نفر بوده است و در سال ٩٠ این رقم به یک میلیون و ٦٠٠ هزار نفر رسیده است. همچنین نرخ رشد در این سال‌ها ٩ و ٨ دهم درصد بوده است و اگر با تهران این دوره مقایسه کنیم جمعیت ٥ و نیم برابر شده در حالی که جمعیت شهر کرج ١١٠ برابر شده است که باز هم رشدی کاملا بی سابقه است..» این کارشناس حوزه شهرسازی معتقد است که جمعیت به‌طور متوازن در مناطق دوازده‌گانه کرج توزیع نشده است: «متاسفانه بخشی از جمعیت در بعضی مناطق باعث افزایش تراکم و بالعکس کاهش خدمات شهری شده است. از سوی دیگر وابستگی روستاهای پیرامون کرج به کرج زیاد است و افراد برای نیازهای روزانه خود به کرج می‌آیند. این رویه بار مضاعفی به تأسیسات، حمل‌ونقل شهری، خدمات درمانی و بهداشتی وارد می‌کند. بزرگراه کرج این شهر را دو پاره کرده، بنابراین خدمت‌رسانی با مشکلاتی مواجه شده است.» مسائل مالی و درآمدهای ناپایدار شهری موضوع دیگری است که نوذرپور درباره آن حرف می‌زند: «از ٢‌هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری حدود ٨٠٠ میلیارد تومان از جرایم ساخت‌وساز تامین می‌شود که نشان‌دهنده زیاد بودن تخلفات است.» کم بودن سرانه ورزشی، وجود حدود ٥٠٠ هکتار بافت فرسوده، مسأله اشتغال، توجه به پسماند، توجه به نگاه نرم‌افزاری و توقف نگاه سخت‌افزاری به شهر مشکلات دیگری است که این کارشناس شهری به آنها اشاره می‌کند: «باید فکری به حال جمعیتی که هر روزه از بزرگراه کرج می‌گذرد، داشت تا تبدیل به منبع درآمد شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 716204
  • منبع: روزنامه شهروند
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.