وزیر بهداشت در جلسه با هیات مدیره جدید انجمن پزشکان عمومی یکی از علل تردید خود برای حضور در دولت دوازدهم را عملکرد نامناسب شرکای وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: اگر شرکای وزارت بهداشت خوب عمل نکنند ما هم برای ادامه فعالیت دچار مشکل می‌شویم.

 

به گزارش جماران، دکتر سید حسن هاشمی در جلسه با هیات مدیره جدید انجمن پزشکان عمومی با اشاره به این که مشکلات در کشور زیاد است، گفت: شرایط فعلی کشور بر کسی پوشیده نیست و در وضعیت مطلوب به سر نمی بریم، بنابراین اگر نخبگان کشور درک مشترکی از این موضوع داشته باشند می توان امیدوار بود که مشکلات برطرف شود.

وزیر بهداشت بر ضرورت تلاش برای حل مشکلات کشور با عقل، درایت و منطق تاکید کرد و گفت: باید بزرگان کشور مراقب رفتار و اعمالشان باشند چرا که طبیعی است رفتار آنها در رفتار ما تاثیرگذار باشد. اگر همه بدانیم که سوار بر یک کشتی هستیم و اگر به آن آسیبی وارد شود به همه افراد درون کشتی آسیب وارد می شود، تلاش می کنیم که مشکلی ایجاد نکنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که مهمترین مشکل کشور در حوزه اقتصادی است، گفت: علی رغم همه تلاش ها در این حوزه متاسفانه ناکارآمدی هایی هم وجود داشت و امیدواریم دولت دوازدهم نیز بتواند راهکاری جدید برای حل مشکلات در این حوزه داشته باشد، چرا که نمی شود دولت تلاش کند اما بخشی از ارکان حاکمیت نیز کمک و همکاری لازم را در راستای حل مشکلات نداشته باشد.

هاشمی افزود: از آنجا که ما تابعی از یک متغیر واقعی هستیم، بنابر این اگر به طور مثال سازمان برنامه و بودجه، بیمه ها و وزارت اقتصاد درست تصمیم بگیرند، ما هم می‌توانیم در مدیریت‌مان موفق باشیم و اگر خوب عمل نکنند ما هم نمی‌توانیم درست عمل کنیم.

وی، یکی از علل تردید خود برای حضور در دولت دوازدهم را عملکرد نامناسب شرکای وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: اگر شرکای وزارت بهداشت خوب عمل نکنند ما هم برای ادامه فعالیت دچار مشکل می شویم.

هاشمی با اشاره به طرح تحول سلامت، گفت: این طرح با تصویب دولت آغاز شد و مورد اقبال مردم قرار گرفت که البته با چالش هایی هم از جمله در بخش اعتبارات مواجه شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که شروع طرح تحول سلامت بر مبنای اعتباری بود که دولت برای آن مشخص کرده بود، افزود: حرف ما این است که همان اعتباری که برای این طرح در ابتدا از سوی دولت دیده شد، پرداخت شود تا بتوانیم با قوت آن را ادامه دهیم.

هاشمی با بیان این که در ابتدا قرار بود جمعیت بدون پوشش بیمه، به صورت تدریجی بیمه شوند، تاکید کرد: باید سرانه لازم برای بیمه شدن این تعداد دیده می شد چرا که اگر سفره‌ای پهن می شود باید مخلفات لازم آن هم دیده شود.

وزیر بهداشت افزود: از تامین اجتماعی درخواست کردیم که ۹ بیست و هفتم حق بیمه درمان را به این بخش اختصاص دهند که البته این امر محقق نشد و در حال حاضر مطالبه ما چیزی غیر از این نیست.

وی بر لزوم پایداری منابع در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: متاسفانه بنده در طی این چهار سال به دنبال اعتباراتی که در ابتدا برای حوزه سلامت قولش را داده بودند، بوده‌ام. چندپارچه بودن یک مسئولیت، مشکل ایجاد می کند.
 

رفتارهایی که در شان جامعه پزشکی نیست را نهادینه نکنیم
هاشمی بر لزوم برخورد منطقی از سوی انجمن‌های گروه علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا رفتارهایی که در شان جامعه پزشکی نیست، نهادینه نشود. حضور گروه پزشکی معترض در جلوی مجلس شورای اسلامی و یا ایجاد فضایی نامناسب در فضای مجازی مناسب این قشر نیست و متاسفانه از سوی برخی از رشته‌های تخصصی و رشته های پیراپزشکی شاهد بودیم.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود اشتباهاتی در تعاملات در طی ۴ سال گذشته، گفت: اگر اشتباهی از سوی ما صورت گرفت بدون قصد و غرض بوده و ما باید گوشمان نسبت به برخی از اعتراضات باز باشد. باید تدبیر داشته باشیم تا در این حوزه کمتر آسیب ببینیم.

ضرورت بهره گیری از نظرات پزشکان عمومی در بخش‌های مختلف

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به پیشرفت خوب طب عمومی، افزود: بهتر است در بخش های مختلف از نظرات پزشکان عمومی استفاده شود، چرا که سنگ بنای ما، طب عمومی است و اگر طب عمومی تقویت نشود، خسارت به سلامت مردم وارد می شود و باید فارغ التحصیلان طب عمومی هم تراز با سیاست های کلان نظام سلامت باشند.

هاشمی بر لزوم استفاده از پزشکان عمومی در تدوین برنامه های آموزشی تاکید کرد و گفت: داشتن یک منبع برای طب عمومی ایده خوبی است و سوق دادن افراد به سمت طب عمومی خوب است؛ چرا که دادن فعالیت‌ به این نیروها، صرفه جویی در هزینه‌هاست.

سازمان نظام پزشکی تعارفات را کنار بگذارد

وی با تاکید بر این که سازمان نظام پزشکی باید تعارفات و نظام سنتی را کنار بگذارد، افزود: این سازمان می تواند مداخلات بین رشته ای و حرفه ای را برطرف کند و انجمن های پزشکی را ساماندهی کند.

وزیر بهداشت بر لزوم شکل گیری نظام ارجاع تاکید کرد و افزود: بخشی از نظام ارجاع، پزشک خانواده و بخشی دیگر پزشکی خانواده و اصلاح شاخص های آن است و در این بخش باید پیشگیری و بهداشت مورد توجه باشد.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی افزود: اگر حوزه بهداشت و پیشگیری با محوریت پزشک خانواده باشد، بهتر اجرا می شود و این افراد باید در مراکز مراقب سلامت حضور موثر داشته باشند.

وزیر بهداشت بر لزوم تشکیل ستاد پزشک خانواده تاکید کرد و گفت: باید مدیریت این حوزه با معاونت بهداشت باشد و باید در این ستاد پزشکان عمومی حضور داشته باشند.

پزشکان عمومی و پرستاران هم باید برای مدیریت بیمارستان به کار گرفته شوند

هاشمی همچنین با بیان این که پزشکان عمومی و پرستاران هم باید برای مدیریت بیمارستان‌ها به کار گرفته شوند، افزود: باید بیمارستان‌ها به صورت واحدهای عملیاتی و اقتصادی مستقل اداره شوند.

وزیر بهداشت خطاب به اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی از آنان خواست تا چنانچه پزشکی عمومی می‌تواند کار مدیریتی کلان انجام دهد، وی را معرفی کنند.

هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد تا در دولت دوازدهم شاهد اتفاقات بهتری در حوزه سلامت باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.