میرلوحی تاکید می‌کند که اگر فاصله‌ای بین مواضع دولت ببینیم، همان طور که در گذشته نشان دادیم که خط قرمز جریان اصلاح‌طلبی مطالبات مردم، پیشرفت کشور و قانون است، به فراخور شرایط و زمان تصمیم خواهند گرفت و مواضع شان را نسبت به دولت اعلام خواهند کرد.

به گزارش جماران، . سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و منتخب مردم تهران در شورای شهر پنجم معتقد است که روحانی باید با پشتیبانان خود در ٤ سال آینده ارتباط و تعامل داشته باشد و به نظرات کارشناسی همراهانش گوش دهد. او همچنین تاکید می‌کند که این ارتباط باید دوطرفه باشد. 

گفتگوی اعتماد با این فعال سیاسی اصلاح طلب را از نظر می گذرانید...

اصلاح‌طلبان از ابتدای سال ٩٢ تاکنون به عنوان مهم‌ترین حامیان سیاسی حسن روحانی شناخته می‌شوند. این حمایت در مقاطع مختلف بروز یافته اما در عین حال نقدهایی نیز به عملکرد دولت وارد است. راه انتقال این نقدها به‌گونه‌ای که منجر به شکاف میان آنها و روحانی نشود، چیست؟

آقای روحانی از گذشته به جریان اصلاح‌طلبی تعلق نداشت اما عملکردش در دولت یازدهم باعث شد که اصلاح‌طلبان احساس کنند که ایشان در تراز یک شخصیت اصلاح‌طلب عمل کرده است. حمایت جریان اصلاح‌طلبی ادامه پیدا کرد و به نوعی همبستگی‌ای بین دیدگاه‌های جریان اصلاح‌طلبی و آقای روحانی به وجود آمد. در مواردی افرادی به آقای رییس‌جمهور توصیه می‌کردند اگر دو قدم جلو برود و همانجا توقف کرده و باز نگردد، بهتر از این است که پنج قدم حرکت کرده و مجبور شود سه قدمش را به عقب باز گردد. آقای رییس‌جمهور در دوره اول بالا‌تر از انتظار مان با توجه به مجموعه شرایطی که در کشور حاکم بود، ظاهر شد. جریان اصلاح‌طلب نیز با تمام توان و ظرفیت پشت سر او قرار گرفت و با او همکاری کرد. شرایط کشور ٤ سال جلو آمده و تغییراتی حاصل شده است. شاهد هستیم که مجلس نهم جای خود را به مجلس دهم داده است و می‌توان گفت که چهره‌های تندرو و افراطی به مرخصی رفته‌اند و به جای آنها افراد اصلاح‌طلب و معتدل آمده‌اند. در انتخابات ٢٩ اردیبهشت ماه جامعه خیلی صریح و رسا پیامش را در مورد دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه در کشور، بیان کرد. جامعه اعلام کرد که به عقب بر نمی‌گردد. هر چه شعارهای پوپولیستی داده شد، تاثیرگذار نبود. اگر در کشور سوییس مردم می‌گفتند که ما یارانه بیشتر نمی‌خواهیم چندان عجیب نبود اما اینکه در ایران با همه مشکلات اقتصادی و تنگناها به شعارهای پوپولیستی توجه نشد و حقوق شهروندی و آرامش و رونق اقتصادی و تعامل با دنیا ترجیح داده شد، بسیار خوشحال‌کننده است و نشان از بلوغ اجتماعی دارد. حتی رقبا هم دیگر رقبای سابق نبودند. وقتی با تتلو عکس یادگاری می‌گیرند و اعلام می‌کنند که مخالف کنسرت‌ها نیستیم، به این امر پی می‌بریم. حتی مخالفان آقای روحانی هم اگر با برجام گلاویز می‌شوند به خاطر این نیست که با آن مشکل دارند بلکه فکر می‌کنند که خوب است شعارهای تندی بدهند و خودشان را طرفدار حقوق و منافع مردم معرفی کنند. اینکه اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهند رفتار دولت در ٤ سال آینده را مورد ارزیابی قرار دهند، باید گفت که طبیعی است که صادقانه و دلسوزانه و همراه با پیشنهادات کارشناسی و با رفتاری در قالب قانون سیاست‌ها و تصمیمات دولت را حمایت خواهند کرد. سعی می‌کنند به تسریع حرکت دولت کمک کنند. مواضع اصلاح‌طلبان امروز خیلی روشن است. جامعه نیز زبان و بیان اصلاحات را مورد توجه قرار داده و هر جایی که آقای خاتمی و شورای عالی سیاستگذاری دعوت می‌کند، جامعه را مورد لطف و حمایت قرار می‌دهد. اصلاح‌طلبان به هر حال امتحان‌شان را پس داده‌اند. هم در دوره پیروزی و هم در دوره غربت مدافع حقوق مردم بودند. سیاست‌های‌شان متوجه مطالبات مردم است. منافع ملی را بر همه‌چیز ترجیح داده و قانون‌مدار هستند. اینها باعث شده است که جامعه جریان اصلاحات را مورد توجه قرار دهد. اگر در آینده نیز با دنیا با زبان دیپلماسی سخن بگوییم؛ اگر زنان مورد توجه و حمایت قرار بگیرند؛ حقوق شهروندی رعایت شود؛ به شایسته سالاری توجه شود؛ حقوق اقوام و اقلیت‌ها مورد احترام قرار گیرد، می‌توانیم در انتخابات آتی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر هم فاصله‌ای بین مواضع دولت ببینیم، همانطور که در گذشته نشان دادیم که خط قرمز جریان اصلاح‌طلبی مطالبات مردم، پیشرفت کشور و قانون است، به فراخور شرایط و زمان تصمیم خواهند گرفت و مواضع شان را نسبت به دولت اعلام خواهند کرد.

در آستانه تشکیل کابینه جریان اصلاحات چطور اهدافش را در کابینه متبلور می‌بیند؟ به چه طریقی می‌توان کمک کرد کابینه‌ای که مبتنی بر اصلاح و تغییر مدنظر جریان اصلاحات است شکل بگیرد؟

روشی از ٤ سال پیش اتخاذ شد و آن اینکه اعلام کردیم سهم‌خواهی نمی‌کنیم اما همواره روی کیفیت عملکرد دولت اصرار کرده‌ایم. الان هم به همین شیوه عمل می‌کنیم. آنچه انتظار است این است که آقای رییس‌جمهور با پشتوانه رایی که مردم دادند، چهره‌هایی را به کابینه دعوت کند که مثل دولت قبل نباشد. اینکه آقای روحانی به تنهایی بخواهد از شعارهای اصلی‌اش که تعیین‌کننده هم بود، دفاع کند، چندان مطلوب نیست. الان مهم‌ترین مساله دولت، اشتغال و اقتصاد است. آقای روحانی همواره توسط رقبا بی‌رحمانه و بی‌انصافانه مورد حمله قرار می‌گیرد. ولی دیدیم که حتی برخی اعضای دولت حاضر نبودند در چنین شرایطی از عملکرد دولت دفاع کنند. آنها در مقابل تبلیغات پر طمطراق رقبا خود را می‌باختند. دولت اولا باید کارشناس و متخصص داشته باشد؛ از نیروهای قوی و کارشناس بهره بگیرد؛ شجاع باشند و محافظه‌کاری نکنند؛ از تصمیمات جمعی دفاع کنند؛ رییس‌جمهور و مردم را تنها نگذارند و اجازه ندهند که چند تبلیغات چی جدا افتاده از مردم بلندگو‌ها را در اختیار بگیرند. عده‌ای هستند که اجازه نمی‌دهند که سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و تولید و اشتغال بسامان بشود و هر روز برای دولت بحرانی درست می‌کنند. مردم با این حضور و مشارکت جدی همه فرصت‌های لازم و قدرت نفوذ و استحکام را در رای خود به آقای رییس‌جمهور منتقل کردند. باید کابینه‌ای منسجم، هماهنگ، هم‌صدا و در مسیر خواست و مطالبات مردم در حوزه سیاست داخلی، اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ شکل بگیرد. اینها گره‌هایی است که باید با همت دولت باز شود. مبارزه با فساد باید انجام گیرد چرا که جامعه را رنج می‌دهد. این با دولت متحد و هماهنگ و کارشناس حل می‌شود.

عقبه اجتماعی‌ای که در سال ٩٦ پشت سر آقای روحانی قرار گرفت، با آمدن او متولد نشد و پیش از آن خواسته‌ها و مطالباتی داشته و دارد. به نظر شما این امر چه مسوولیت‌ها و وظایفی بر دوش آقای روحانی می‌گذارد؟

با اینکه ٨ سال از سال ٨٨ گذشته است اما می‌بینیم که متاسفانه بخشی از بلندگو‌ها در اختیار جریانی است که اجازه نمی‌دهد، جامعه به آینده فکر کند. جامعه از آن مسائل عبور کرد و تحولات گسترده‌ای در جامعه پیش آمده است. بالاخره قرار بر این است که میزان رای مردم باشد. معلوم شد که «نه» مردم متوجه چه کسانی و چه رفتاری‌هایی است و «آری» آنها متوجه چه دیدگاه‌ها و شخصیت‌هایی است. لذا من فکر نمی‌کنم آقای رییس‌جمهور این هیجان‌ها، شعارها و صدای مردم را در شهرهای مختلف فراموش کند. این صدا به این زودی‌ها از ذهن و نظر آقای رییس‌جمهور و طرفداران دولت مورد غفلت قرار نمی‌گیرد. مردم نظام و انقلاب را دوست دارند ولی برخی مواضع و افراط‌ها را نمی‌پسندند. جامعه نمی‌تواند تک‌صدایی باشد. با صد سال تجربه مشروطیت نمی‌توان تک‌صدایی را امروز در کشور حاکم کرد. باید نقدها را بپذیریم؛ باید ایران را برای همه ایرانیان بسازیم. باید شعار «زنده باد مخالف من» را جدی بگیریم. نمی‌شود همه افراد را معاند دانسته و آنها را محدود کرد. حق هر شهروند ایرانی است که مورد احترام و تکریم قرار بگیرد. شاهد هستیم که تریبون‌ها چگونه در اختیار رقیب بود. آقای رییس‌جمهور تنها متکی به آرا و اراده مردم بود. آنها روحانی را در این شرایط سخت برگزیده و به او رای اعتماد دادند. امید است که آقای روحانی نیز وفادار به این رای باشد.

تقویت ارتباط و تعامل بین اصلاح‌طلبان اهمیت دارد و پیشنهادتان برای تعمیق و سازماندهی این ارتباط در ٤ سال آینده چیست؟

شورای عالی اصلاح‌طلبان امروز نماینده جریان اصلاحات است. امروز قاطبه اصلاح‌طلبان آن را به عنوان مجمع مشورتی و هماهنگ‌کننده جریان اصلاح‌طلبی می‌شناسند که در همه استان‌ها هم حضور دارند. فراکسیون امید در مجلس محصول شورای عالی است. جریان اصلاح‌طلبی به صورت سازمان یافته مرتبط و همراه با دولت است. آقای خاتمی هم به عنوان کسی که جنبه مرجعیت در جریان اصلاح‌طلبی را دارد، موجب نزدیکی طیف‌های اصلاح‌طلبی شده است. رابطه تعاملی دولت و اصلاح‌طلبان باید نهادینه شود و مرتبا دیدگاه‌ها به دولت منتقل شود. شورای عالی باید شرایط را رصد کند. به عنوان جریانی که پشت صحنه ایستاده مسوولیتش تمام نمی‌شود. امیدواریم آقای رییس‌جمهور هم جایگاه شورای عالی و فراکسیون امید را همواره مورد توجه قرار دهد و از اصلاح‌طلبان در مسائل مختلف مشورت بگیرد. امید است که این تعامل از شکل ناهمگون خود به شکلی سازماندهی شود. کم‌کم به سمت انسجام سیاسی و اجتماعی برویم. اکنون دو انتخابات است که این شیوه را به کار گرفته‌ و زیر سایه شورای عالی سیاستگذاری قرار گرفته‌ایم و نتیجه این دو انتخابات برای آقای روحانی و اصلاح‌طلبان پیام مهمی دارد. ما باید وفادار به رای مردم باشیم. آقای روحانی نیز باید به رای مردم وفادار بماند. اگر در گذشته این شعار داده می‌شد که دولتی فراجناحی است، در شرایط کنونی و در جغرافیای سیاسی امروز مذموم است. نه تنها نشانه برتری نیست بلکه نشان‌دهنده ضعف است. این امر گویای این است که فرد مشورت نمی‌پذیرد و از همراهان خودش اعلام بی‌نیازی می‌کند. روحانی باید با پشتیبانان خود در ٤ سال آینده ارتباط و تعامل داشته باشد و به نظرات کارشناسی همراهانش گوش دهد. دیدیم آقای احمدی‌نژاد احزابی را که به او رای دادند مورد بی‌احترامی قرار داد. امیدواریم در این دولت چنین اتفاقی نیفتد و تعامل بین اصلاح‌طلبان و دولت دوطرفه باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.