این امید را داریم که ترکیب کابینه پیشنهادی به گونه‌ای باشد که همگی آنها اعتقاد به سیاست‌ها و برنامه‌های رییس‌جمهور داشته باشند و پاسخگویی به نیازها و مطالبات عمومی جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش جماران، مرتضی مبلغ در روزنامه اعتماد نوشت : مراسم تحلیف روز گذشته دارای نکات مورد توجه بسیاری بود. از نظر حضور مهمانان خارجی تعداد بسیار زیادی از کشورها شرکت کرده بودند. این حضور پرشور هم به دلیل حماسه گسترده مردم در انتخابات اردیبهشت‌ماه و هم رویکرد خود آقای روحانی که یک رویکرد تعاملی و ارتباط سازنده با منطقه و جهان است، بود اما از یاد نبریم که مواضع تند افراطی دولتمردان جدید امریکا هم در این حضور گسترده مهمانان خارجی بسیار موثر بوده و به بیانی می‌تواند نمادی از عدم رضایت از رفتارهای تند مقامات فعلی امریکا باشد. در مورد مهمانان داخلی مراسم تحلیف این نکته قابل تذکر است که‌ای کاش شرایط به گونه‌ای بود که شخصیت محبوبی همچون رییس دولت اصلاحات که نقش بزرگی هم در این انتخابات داشت در این جلسه حضور می‌داشتند که بی‌شک حضور ایشان می‌توانست به شکوه این جلسه اضافه کند. به هر حال امیدواریم که در ماه‌ها و روزهای آینده شاهد تلطیف بیشتری در فضای سیاسی ایران باشیم. همدلی‌ها و همگرایی‌ها بیشتر شود تا همه شخصیت‌ها در عرصه‌ها حضور داشته باشند و از این وضعیت موجود فاصله بیشتری بگیریم. از دیگر صحنه‌های بسیار خوب و امیدبخش مراسم دیروز، اظهارات همدلانه روسای قوا بود. پس از مراسم تحلیف در یک مصاحبه مطبوعاتی، همدلانه حرف‌هایی زدند که می‌تواند نقطه آغازی بر همدلی هر‌چه بیشتر میان قوا و دستگاه‌ها در سال‌های پیش‌رو باشد تا با تعامل سازنده، همدلی و همگرایی هر چه بیشتر و فاصله گرفتن از کدورت‌ها و رفتارهایی که می‌تواند به ضرر جامعه باشد در راستای حل مشکلات و گره‌های کشور همکاری کنند. از یاد نبریم که کشور ما با ابرچالش‌هایی روبه‌رو است که به جز همدلی و هماهنگی تام همه قوا و دستگاه‌های کشور مرتفع شدنی نیست و ان‌شاءالله تشکیل دولت دوازدهم نقطه آغازی شود تا انسجام و نزدیکی بیشتر قوا را در پیش داشته باشیم و سپهر سیاسی ایران در ماه‌ها و سال‌های آینده فضای بسیار مناسب‌تر و همدلانه‌تری پیدا کند و کینه‌ها حل شود. از سوی دیگر و از آنجایی که معرفی کابینه پیش رو است ترکیب این کابینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. آقای روحانی در مراسم تحلیف روز گذشته به نکاتی اشاره کردند که بسیار مهم و اساسی بود.

نکاتی که نشان می‌داد رییس‌جمهور همچنان به نکات، برنامه‌ها و اظهاراتی که در روزهای انتخابات داشت وفادار است. درسیاست داخلی، مسائل اقتصادی و سیاست خارجی نکات حساس و کلیدی مورد اشاره رییس‌جمهور قرار گرفت و راهبردهای مربوط به این حوزه‌ها را اعلام کردند. مهم‌تر از همه اینکه رییس‌جمهور اعلام کرد که کابینه اصلاح‌طلبانه عمل می‌کند و شجاعت دارد. تاکید کردند که کابینه، کابینه‌ای نیست که بر اثر فشارها از کوره در برود و منفعل شود و متقابلا این کابینه آنگونه هم نخواهد بود که بخواهد هیجان زده شود و احساساتی عمل کند. مجموعه این تاکیدات، نکات امید بخشی است که این امید را افزایش می‌دهد تا کابینه‌‌ای که رییس‌جمهور معرفی می‌کند با توجه به مجموعه نقطه نظراتی صاحبنظران و دلسوزان کشور مطرح کردند و ایشان هم همگی را شنیده‌اند، بسته شود. امیدواریم این کابینه در راستای همین سیاست‌ها و راهبردها، یک کابینه کارآمد باشد. به هر حال این انتظار می‌رود که این کابینه دارای ترکیبی توانمند از نیروهای کارآمد و شجاع را داشته باشد و همان‌طور که خودشان گفتند در اثر فشارها، تهدیدها و عملیات‌های روانی مختلفی که بر سر راه‌شان اتفاق می‌افتد منفعل نشده و از اصول‌شان کوتاه نیایند. وزرای انتخابی رییس‌جمهور باید مراقب باشند که وارد بازی تندروها با واکنش‌های هیجانی نشوند و با تسلط بر نفس و عقلانیت کارها را به شکل مقتدرانه پیش ببرند. این امید را داریم که ترکیب کابینه پیشنهادی به گونه‌ای باشد که همگی آنها اعتقاد به سیاست‌ها و برنامه‌های رییس‌جمهور داشته باشند و پاسخگویی به نیازها و مطالبات عمومی جامعه را در دستور کار خود قرار دهند. چنانچه مجموعه این عوامل برای چینش کابینه‌ای که قرار است سه‌شنبه به مجلس معرفی شوند در نظر گرفته شود میانگین آن قابل قبول خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.