ترامپ بارها این تحقیقات و هرگونه اتهامی درباره ارتباط با روسیه را واهی خوانده و آن را با هدف تخطئه رئیس‌جمهور ارزیابی کرده است.

به گزارش جماران؛ رابرت مولر، بازرس ویژه‌ای که درباره رابطه اعضای ستاد دونالد ترامپ و روسیه در حال تحقیق است با تشکیل یک هیات عالی منصفه شروع به احضار کردن افراد کرده است. رویترز و وال‌استریت ژورنال عصر پنج‌شنبه (سوم اوت - ۱۲ مرداد) ضمن انتشار این خبر، نوشتند احضاریه‌ها ارسالی از سوی بازرس ویژه در ارتباط با دیدار پسرارشد آقای ترامپ با یک وکیل روس است. این دیدار که ماه ژوئن گذشته روی داد و دونالد ترامپ جونیور، به همراه جرد کوشنر، داماد آقای ترامپ و پل منافارت، رئیس وقت ستاد وی نیز در آن حضور داشتند، برای ماه‌‌ها مخفی نگه داشته شده بود و تنها در پی تحقیقات روزنامه نیوریورک‌تایمز بود که از وقوع و جزئیات آن پرده برداشته شد.

در قانون قضایی آمریکا، یک هیات‌منصفه عالی معمولا برای آن تشکیل می‌شود که شواهد و مدارک گردآوری شده در جریان یک تحقیق و تفحص را سبک و سنگین کند و بگوید آیا این یافته‌ها برای به جریان انداختن یک روند قضایی رسمی به اندازه کافی «محکمه‌پسند» است یا نه. چنین هیاتی در مقام گناهکار یا بی‌گناه شناختن افراد نیست؛ اما درباره قابل پیگیری بودن اعلام جرم علیه اشخاص یا نهادها قضاوت خواهد کرد. تشکیل این هیات عالی منصفه می‌تواند نشان از پیشرفت تحقیقات بازرس ویژه، رابرت مولر، داشته باشد و اینکه ممکن است به‌زودی نتایجی از آن رسما علنی شود. سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که بازرس ویژه و تیم حقوقی او مشغول بررسی این فرضیه هستند که رابطه مالی میان گروه عریض و طویل اقتصادی ترامپ و اعضای خانواده او با روسیه را بررسی کنند. سی‌ان‌ان می‌نویسد کمیته تحت‌نظر رابرت مولر که خود سابقه ریاست اف‌بی‌آی را داشته، در حال تحقیق بیشتر درباره پل منافارت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ هستند. بر اساس این گزارش، تحقیقات جدید از منافارت پس از آن شکل گرفته که شنودهایی از گفت‌وگوهای مقام‌های روسیه به دست آمده که در آنها نام منافارت مورد اشاره قرار گرفته است. تحقیقات درباره این پرونده پس از آن به دست مولر سپرده شد که ترامپ، سه ماه پیش، جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی را اخراج کرد. ترامپ بارها این تحقیقات و هرگونه اتهامی درباره ارتباط با روسیه را واهی خوانده و آن را با هدف تخطئه رئیس‌جمهور ارزیابی کرده است. اخبار مربوط به تشکیل هیات منصفه عالی درحالی روز پنج‌شنبه (سوم اوت - ۱۲ مرداد) منتشر شد که ترامپ در سخنانی با انتقاد از تحریم‌های جدید علیه روسیه، سردی روابط با مسکو را «خطرناک» خواند. ترامپ در توییتر خود نوشت: «رابطه‌مان با روسیه به شکل خیلی خطرناکی کمتر از همیشه است. می‌توانید از کنگره بابت این تشکر کنید، از همان کسانی که حتی نتوانستند به ما بیمه درمانی بدهند.» انتقاد او از نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه است که به طرح جایگزین طرح بیمه درمانی دوران باراک اوباما رای ندادند. تنها ساعتی بعد از انتشار گزارش‌های جدید درباره تحقیقات ارتباط ستاد ترامپ با روسیه، رئیس‌جمهوری آمریکا که در سفری کوتاه به ویرجینیای‌غربی رفته بود در میتینگی یک‌بار دیگر این اتهام‌ها را «بی‌اساس» خواند و گفت این دسیسه دموکرات‌ها است که می‌خواهند «بزرگ‌ترین شکست انتخاباتی تاریخ آمریکا» را از اذهان عمومی پاک کنند. ترامپ در میان هواداران پرشور خود و در میتینگی که یادآور سخنرانی‌های پرشور انتخاباتی او بود، یک‌بار دیگر شعارهای کلاسیک خود را تکرار کرد و بر ساختن دیوار مکزیک، مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی، برچیدن نظام بیمه درمانی وضع‌شده در دوران باراک اوباما، ایجاد شغل و «بازگشت عظمت به آمریکا» تاکیدی دوباره کرد. سخنرانی پنج‌شنبه عصر ترامپ که با فریادهای پرشور هوادارانش همراه بود، در حالی صورت گرفت که به‌نظر می‌رسید رسانه‌های بزرگ آمریکایی چون سی‌ان‌ان تمایلی به پخش حتی قسمت کوتاهی از این سخنرانی ندارند و در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهوری، این شبکه بخش‌های مختلف خبری و تحلیلی خود را همچنان متمرکز بر مساله تحقیقات روسیه و تشکیل هیات‌منصفه از سوی بازرس ویژه، رابرت مولر، قرار داده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 715414
  • منبع: دنیای اقتصاد
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.