دو علت اصلی در خصوص اخراج‌های اخیر در کاخ سفید وجود دارد. نخست مشورت‌هایی که خانواده، نزدیکان و مشاوران ترامپ به وی می‌دهند موجب اخراج آنها شده است و در گام بعدی عدم آشنایی ترامپ با عالم سیاست و رموز کاخ‌سفید موجب پیدایش این حالت شده است

استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا و جایگزینی معاون اول وی حداقل تا شش ماه دیگر دور از ذهن است و اجماعی بر سر این قضیه وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح احتمال جایگزینی «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ریشه مساله مذکور این است که «ماکسین واترز» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار یک پیام توئیتری اظهار کرده بود که معاون رئیس‌جمهوری این کشور برنامه‌ریزی می‌کند تا در صورت استیضاح دونالد ترامپ، جانشین وی شود؛ اما استنباط‌هایی که از این موضوع شده است تا حدودی غلط و نادرست است. چراکه در حالت فعلی به نظر نمی‌آید که بتوان به راحتی ترامپ را استیضاح کرد.

وی ادامه داد: بحث استیضاح رئیس‌جمهوری در آمریکا از گذشته تاکنون مسبوق به سابقه بوده است. به صورتی که در زمان نیکسون و کلینتون بحث استیضاح مطرح بود و در حالت فعلی هم چنین بحثی در خصوص ترامپ مطرح است. باید دانست که برای استیضاح ترامپ باید شواهد بسیار قوی وجود داشته باشد و البته اجماع حداکثری میان نمایندگان کنگره و سنای آمریکا به وقوع بپیوندد که زایش چنین وضعیتی کار بسیار دشوار و سختی است.

در حالت فعلی، بدنه حزب جمهوری‌خواهان به صورت منسجم در کنگره و سنا حضور دارند و همین وضعیت در بدنه حزب جمهوری‌خواهان برای حمایت از ترامپ به نمایش گذاشته شده است. از این منظر اینکه بگوییم ترامپ به زودی استیضاح می‌شود، حرف درست و منطقی نیست، چراکه آراء دموکرات‌ها برای به چالش کشیدن ترامپ کافی نیست و جمهوری‌خواهانی هم که به ترامپ انتقاد جدی و صریح دارند توان راضی کردن هم حزبی‌های خود علیه ترامپ را ندارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه استیضاح ترامپ در آینده نزدیک محتمل نخواهد بود بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی و اجماعی که میان جمهوری‌خواهان وجود دارد و با عنایت به اینکه باید اوضاع و احوال بیش از حالت فعلی وخیم باشد، به نظر نمی‌رسد که استیضاح ترامپ به زودی محقق شود. لذا حداقل تا شش ماه دیگر هیچ اتفاقی در خصوص استیضاح ترامپ و به چالش کشیده شدن جدی وی رخ نخواهد داد.

وی در پاسخ به اینکه ریشه اخراج‌های متعدد در کاخ سفید از کجا نشات می‌گیرد، گفت: دو علت اصلی در خصوص اخراج‌های اخیر در کاخ سفید وجود دارد. نخست مشورت‌هایی که خانواده، نزدیکان و مشاوران ترامپ به وی می‌دهند موجب اخراج آنها شده است و در گام بعدی عدم آشنایی ترامپ با عالم سیاست و رموز کاخ‌سفید موجب پیدایش این حالت شده است. بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات آمریکا پس از به وقوع پیوستن این اخراج‌ها رسماً سلامت ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند و حتی اعلام کردند که وضعیت به صورتی است که گویا در آمریکا رئیس جمهور وجود ندارد.

ایزدی در پایان با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه روسیه از سوی کنگره آمریکا عنوان کرد: در ساختار سیاسی ایالات متحده صحنه‌گردانی در حوزه سیاست خارجی بر عهده قوه مجریه و دولت است اما این بدان معنی نیست که کنگره آمریکا نمی‌تواند در این خصوص اعمال نظر و نفوذ کند. در مورد روسیه هم چنین حالتی استوار است. بدان معنا که اظهار نظر ترامپ در مورد سیاست خارجی نافذ است اما به معنی این نیست که کنگره نتواند در راهبردها  و سیاست‌ خارجی دخالت کند.       

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.