• کدخبر: 714298
  • منبع: ديپلماسي ايراني
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عراق برای یک نطق آتشین آماده می شود؛

خودداری مقام ایرانی از دیدار با مقتدی صدر

مقتدی صدر قصد داشت قبل از سفر به عربستان با یک مسئول ایرانی در این رابطه گفت وگو کند اما آن مسئول حاضر به ملاقات با او نشد.

روزنامه الاخبار فاش کرد که مقتدی صدر قصد داشت قبل از سفر به عربستان با یک مسئول ایرانی در این رابطه گفت وگو کند اما آن مسئول حاضر به ملاقات با او نشد. این روزنامه همچنین فاش کرد که صدر خود را برای یک «سخنرانی آتشین» و برگزاری تظاهرات برای انحلال حشد الشعبی آماده می کند.
 

به گزارش جماران، روزنامه الاخبار روز دوشنبه، جزئیات جنجال برانگیزی درباره سفر ناگهانی سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر به عربستان منتشر کرد. این روزنامه عربی همچنین فاش کرد که مقتدی صدر قصد داشت قبل از سفر به عربستان با یک مسئول ایرانی در این رابطه گفت وگو کند اما آن مسئول حاضر به ملاقات با او نشد. این روزنامه همچنین فاش کرد که صدر خود را برای یک «سخنرانی آتشین» و برگزاری تظاهرات برای انحلال حشد الشعبی آماده می کند.

روزنامه لبنانی الاخبار همچنین گزارش داد که «صدر بعد از آن که عالی ترین مقامات عربستانی از او میزبانی کردند بمب سیاسی سنگینی را پرتاب کرد، سفری که کسانی که از جزئیات اوضاع سیاسی عراق آگاه هستند می گویند که به زودی عیان و مشخص خواهد شد که روابطی سری میان او با عربستانی ها وجود داشته است.»

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: «با وجود آمادگی های بسیاری که برای انجام این سفر وجود داشت، تلاش های بسیاری در روزهای گذشته برای مخفی نگه داشتن جزئیات و چگونگی انجام این سفر صورت می گرفت، حتی در داخل خانه صدر تلاش می شد جزئیات این سفر منتشر نشود.»

به گفته این منابع سفر صدر به عربستان ناگهانی نبود و در پی تلاش های طولانی دو طرف میان ریاض و حنانه (منطقه محل سکونت مقتدا صدر) صورت گرفت.

این منابع همچنین گفتند که «صدر می خواست سفرش را با طرف های ایرانی هماهنگ کند و وقتی که یکی از مسئولان ایرانی به بغداد رسید تقاضای دیدار فوری با او کرد اما آن مقام حاضر به دیدار با او نشد و صدر این پیام قاطع را از آن مسئول ایرانی گرفت: «از نظر ما این سفر مردود است و هیچ توجیهی ندارد.»

این منابع افزودند: «صدر می خواست چگونگی اجرای دیدگاه خود را با طرف ایرانی بیان کند و در عین حال بگوید که به دنبال متحدی منطقه ای می گردد تا شانس تحقق طرح سیاسی اش را تقویت کند، طرحی که قرار است نخستین آزمون خود را در آوریل 2018 از سر بگذراند.»

الاخبار همچنین نوشت که «سخنرانی صدر بعد از بازگشتش به عراق در قبال متحدان ایران، یعنی مالکی و گروه های حشد الشعبی آتشین خواهد بود، همچنین خود را آماده می کند تا تحرکی مردمی با عناوینی زنگ دار بیان کند که در آن خواستار «مبارزه با مفسدین»، «انحلال حشد الشعبی و گروه های وابسته به آن به این اعتبار که گروه های شبه نظامی هستند، خواهد شد.»

در حالی گفته می شود که مقتدی صدر می خواهد علیه حشد الشعبی صحبت کند که این گروه شاخه نظامی جریان صدر موسوم به سرایا السلام را نیز شامل می شود.

به نوشته الاخبار صدر تلاش می کند در اقدامات خود از هر کدام از گروه های جدید یا «کسانی که خارج از خیمه ایران آمده اند» که اشاره به سید عمار حکیم، رئیس «جریان حکمت ملی» است که هفته گذشته از مجلس اعلای اسلامی عراق جدا شد، پیش بیفتد.

این در حالی است که در افواه سیاسی عراقی اخباری منتشر شده است مبنی بر این که سید عمار حکیم نیز خود را برای سفر به کشورهای عربی خلیج فارس آماده می کند تا طرح جدید خود را مطرح کند و حامیان منطقه ای برای آن به دست آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 714298
  • منبع: ديپلماسي ايراني
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.