روز گذشته برخی نمایندگان فعلی و ادوار مجلس برای ملاقات با مهدی کروبی که به دلیل عارضه قلبی برای چندمین بار در بیمارستان بستری شده است، رفتند و با همسر او که از نمایندگان ادوارد است، دیدار و گفت وگو کردند.

«قاسم میرزایی‌نکو» نماینده اصلاح‌طلب دماوند و فیروز کوه در مجلس دهم در گفت‌وگو با همدلی تصریح کرد که به همراه عبدالرضا‌هاشم‌زایی و غلامرضا حیدری، از نمایندگان فعلی مجلس و شجاعیان و رسول‌زاده نمایندگان ادوار با فاطمه کروبی دیدار کرده‌اند و پزشک معالج و ویژه، حال حجت‌الاسلام مهدی کروبی را رو به بهبود اعلام کرده است. میرزایی همچنین در این گفت وگو به اهمیت حضور بالای میهمانان و مقامات خارجی در مراسم تحلیف روحانی اشاره کرد و گفت که حضور زیاد مقامات سیاسی و مطرحی چون موگرینی از اتحادیه اروپا و مقاماتی رسمی از آلمان و فرانسه در این مراسم، باعث بالا رفتن وجهه بین‌المللی ایران خواهد شد. او همچنین اظهار امیدواری کرد که روحانی با انتخاب کابینه دوازدهم موجب دلسردی و نگرانی مردمی که به او رای داده‌اند، نشود. مشروح گفت‌وگوی این نماینده مجلس دهم با همدلی را در ادامه بخوانید. 


مراسم تحلیف رئیس جمهور روز شنبه درحضور مقامات داخلی و خارجی در مجلس برگزار می‌شود و میهمانان خارجی زیادی در این مراسم شرکت می‌کنند. به نحوی که اعلام شده این مراسم، از نظر تعداد مقامات رسمی بی‌سابقه ترین مراسمی است که انجام می‌شود. به نظر شما حضور زیاد میهمانان و مقامات رسمی خارجی در این مراسم چقدر می‌تواند در بالا بردن وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار باشد؟ 


این اتفاق و تعداد بالای مقامات رسمی خارجی در مراسم تحلیف دکتر روحانی از چند بعد قابل توجه است. اول اینکه دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. همچنین توانسته‌ایم کاری کنیم که شخصیت‌های سیاسی دنیا با وجود جوسازی‌هایی که کشورهای حاشیه‌ای و همسایه علیه ما در منطقه انجام می‌دهند، برای مشارکت در این مراسم به تهران می‌آیند. این نکته مثبتی است که موگرینی و شخصیت‌های سیاسی و مقامات برجسته دیگر کشورها از جمله فرانسه و آلمان برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان به ایران بیایند. این نشانگر دیپلماسی فعال و حاصل تلاش زیاد دستگاه دیپلماسی کشورمان است.


نکته بعدی اینکه؛ حضور افراد شاخص در این مراسم، گویای برند بین‌المللی است و وقتی این‌همه شخصیت برجسته سیاسی از جهان در این مراسم شرکت می‌کند، این کار تاثیر بین‌المللی دارد. وقتی چهره‌ها و مسئولان رده اول دنیا برای حضور در مراسم تحلیف روحانی به تهران می‌آیند و رسانه‌های خارجی این خبر را مخابره می‌کنند، قطعا این موضوع برای کشور ما وجهه جدیدی در جهان ایجاد می‌کند و نگاه‌ها را به سمت ما معطوف خواهد کرد. نکته دیگر اینکه همدلی را به ما یادآوری می‌کند که وقتی دنیا به این موضوعات اهمیت می‌دهد و به دعوت‌ها توجه می‌کند، ما هم باید در بعد داخلی برای رفع مشکلات و اختلاف نظرات وقت بگذاریم و مشکلات داخلی را با گفت وگو و همدلی حل کنیم و در مجموع اختلاف سلیقه‌هایمان را به جمع‌بندی برسانیم تا دستاویزی برای طرف مقابل نشود.


فکر می‌کنید روحانی اسامی کابینه را مثل دوره قبل درهمان روز تحلیف اعلام کند یا از فرصت قانونی دوهفته‌ای خود استفاده خواهد کرد؟


پیش‌بینی من این است که رئیس جمهور در روز تحلیف اسامی وزرای پیشنهادی را اعلام نمی‌کند. البته دکتر نوبخت اعلام کرد که کابینه نسبتا تکمیل شده است و روزهای نهایی شدن را طی می‌کند، ولی با این وجود بعید می‌دانم که آقای روحانی در روز تحلیف با وجود میهمانان خارجی زیادی که در مجلس حضور دارند به معرفی کابینه بپردازد. این روز بیشتر به برگزاری تشریفات اختصاص دارد و جای معرفی وزرا نیست. بعید می‌دانم رئیس جمهور به معرفی کابینه بپردازد چون باید به صورت رسمی لیست کابینه را تقدیم رئیس مجلس کند. ولی مراسم تحلیف یک مراسم تشریفاتی است و در مقابل میهمانان خارجی روز شنبه این کار انجام نخواهد شد.


نظرتان درباره کابینه جدید چیست و تصور می‌کنید چقدر وزرای فعلی تغییر می‌کنند؟


به نظر من بیش از 30 درصد کابینه فعلی تغییر می‌کند و اینکه چه کسی بیاید و چقدر شرایط کابینه جدید نسبت به کابینه فعلی بهتر شود، هنوز قابل پیش بینی نیست. تا این امر محقق نشود نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد و همه حرف‌ها و اسامی که مطرح می‌شوند در حد گمانه‌زنی است. ولی اگر اسامی که اعلام می‌شوند درست باشد، شرایط ناامید کننده است و توقع رای24 میلیونی را محقق نمی‌کند و به نظرم باید این مسئله با رسانه‌ای شدن، به گوش رئیس جمهور برسد. همچنین دغدغه‌داران، علمای قوم، روسای کمیسیون‌ها و هیات رئیسه‌ها باید فعال شوند و اجازه ندهند، اتفاقی که باعث نگرانی و پشیمانی است بیفتد و در آن صورت بخواهیم تصمیم بگیریم که به این کابینه رای بدهیم یا ندهیم. نکته قابل توجه اینکه در دولت‌های گذشته اعم از دولت اصلاحات، سازندگی و دولت‌های دیگر حتی دولت‌های احمدی‌نژاد افراد را جایی دورهم جم می‌کردند و قبل از رای‌گیری، گمانه‌زنی را درباره اعضای کابینه به یقین تبدیل می‌کردند و ترکیب کابینه را اصلاح می‌کردند. امیدواریم دکتر روحانی هم همین‌طور عمل کند. البته آقای نوبخت اعلام کرد که آقای روحانی خودش درباره کابینه تصمیم می‌گیرد و امیدواریم همین‌طور باشد که گفته‌اند.


طبق خبرهای رسیده برخی افراد تاثیرگذار در دولت کابینه را می‌چینند و درباره گزینه‌های وزارت نظر می‌دهند. درباره دخالت این افراد در چینش کابینه نظرشما چیست؟


با هیچ یک از افرادی که رسانه‌ها اسم آنها را به عنوان چهره‌هایی موثر در دولت که کابینه را تعیین می‌کنند صحبتی نداشته‌ام و نمی‌توانم اظهارنظری در این باره داشته باشم، ولی امیدوارم این‌طور که مطرح می‌شود، نباشد. البته با شناختی که از آقای روحانی دارم تصور می‌کنم کابینه‌ای معرفی خواهند کرد که مورد قبول اکثریت باشد و امیدوارم این اتفاق بیفتد تا جلوی تبعات بعدی گرفتهشود.


یکی از مطالبات جدی اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی درانتخابات ریاست جمهوری، موضوع رفع حصر بود. ولی طی چند روز گذشته شاهدیم که قلب مهدی کروبی یکی از معترضان به نتیجه انتخابات 88 که در حصر است، با مشکل جدی مواجه شده و در بیمارستان بستری شده است. خواست و مطالبه شما به عنوان نماینده مجلس از رئیس جمهور که رئیس شورای عالی امنیت ملی است، برای تلاش در رفع حصر چیست؟


عصر روز گذشته همراه با برخی نمایندگان فعلی مجلس و نمایندگان ادوار به ملاقات آقای کروبی رفتیم و با خانم کروبی همسر ایشان که نماینده ادوار است ملاقات کردیم. پزشک متخصص و ویژه ایشان گفتند که حال آقای کروبی خوب است و جای نگرانی نیست. 


با توجه به شرایط ویژه محصورین مطالبه شما از رئیس جمهور منتخب 24 میلیون نفری که بسیاری از آنها به امید رفع حصر به روحانی رای دادند، چیست؟


به نظرم دکتر روحانی باید این موضوع را جدی بگیرد و برای حل این مسئله وقت و انرژی بیشتری بگذارد و با شناختی که از توانمندی دکتر روحانی در رایزنی دارم، توقع می‌رود با جدیت موضوع رفع حصر را پیگیری کند و پشت گوش نیندازد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.