یوناتن بت کلیا با بیان اینکه متاسفانه رشد نرخ مسکن 2.5برابر نرخ تورم در سال های اخیر بوده، تصریح کرد: اینکه اعلام می شود قیمت مسکن در طی سال های اخیر 25 درصد گران تر شده یعنی سیاست های اعمال شده در این بخش کارساز نبوده است.

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به افزایش تمایل قشر اعظمی از جامعه به خرید و فروش خانه های قدیمی ساز، گفت: متاسفانه رشد نرخ مسکن ۲.۵برابر نرخ تورم در سال های اخیر بوده و ناتوانی مردم در خرید خانه روی آوردن آن ها به بافت فرسوده را رقم زده است.

یوناتن بت کلیا با اشاره به افزایش تمایل به خرید و فروش خانه های قدیمی ساز در سال های اخیر، گفت: کاهش قدرت خرید مردم و به صرفه نبودن تسهیلات مسکن عامل اصلی داغ شدن بازار خرید و فروش خانه های نوسازی شده است.

نماینده مردم مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حباب قیمتی در بخش خانه های نوساز بیش از سایر واحدهای مسکونی مشهود است، افزود: تمایل قشر متوسط و ضعیف جامعه برای اسکان در بافت های فرسوده ناامیدی آن ها از تامین هزینه برای خرید خانه نوساز است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از خانه های موجود در تهران و کلانشهرهای کشور در بافت فرسوده بوده یا به علت ضعف سازه و عدم استحکام بنا به مثابه ساختمان های قدیمی ساز هستند، تصریح کرد: بهترین راهکار برای تقویت ساخت و ساز در بافت فرسوده اعطای تسهیلات ارزان است که این مهم با مصوبه اخیر وزارت راه و شهرسازی و اعطای 10 میلیارد ریال اعتبار برای این مهم به زودی ممکن می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه استفاده از سازه های قدیمی راهکاری برای جلوگیری از هدر رفت منابع همچون کشورهای اروپایی است، افزود: در کشورهای پیشرفته اروپایی تخریب بنا معنا ندارد بلکه نوسازی و بهسازی آن رخ می دهد، از این رو الگو گیری از کشورهای توسعه یافته در این زمینه می تواند خود عاملی برای ایجاد ثبات قیمتی در بازار باشد.

رشد قیمت مسکن 2.5 برابر نرخ تورم

وی با بیان اینکه متاسفانه رشد نرخ مسکن 2.5 برابر نرخ تورم در سال های اخیر بوده است، تصریح کرد: اینکه اعلام می شود قیمت مسکن در طی سال های اخیر 25 درصد گران تر شده یعنی سیاست های اعمال شده در این بخش کارساز نبوده و نتوانسته ساماندهی وضعیت بازار را رقم بزند.

اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای نوسازی بافت فرسوده لازم است

بت کلیا با تاکید بر اینکه تسهیلات برای نوسازی و ساخت و ساز دربافت فرسوده باید بدون سود و به صورت قرض الحسنه صورت بگیرد، گفت: دولت دوازدهم باید به دنبال راهکاری برای شکستن حباب قیمتی در بازار مسکن و همچنین ساماندهی بافت ناکارآمد شهری باشد تا به این ترتیب تفاوت فاحش قیمت مسکن در واحدهای قدیمی ساز و نوساز وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه به علت عدم رعایت اصول مهندسی بسیاری از ساختمان های نوساز کشور نیز از کمترین استانداردها برخوردار هستند اما برچسب نوساز بودن قیمت های نجومی را برای آن ها لحاظ کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه قیمت مسکن چه از نوع نوساز و چه از نوع قدیمی ساز آن باید همسو با نرخ تورم و مولفه های مشخص تعیین شود، گفت: در حال حاضر پارادوکس نرخ مسکن با ارقام اعلامی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور مشکلات عدیده ای را رقم زده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در شرایط فعلی که رکود بر بازار مسکن حاکم شده بهترین مکانیزم در راستای رونق این بازار واقعی کردن نرخ ها است که لازمه این کار شکستن حباب قیمتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714202
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.