نماینده مردم تهران با اشاره به نرخ بالای مهاجرت به تهران، گفت: متاسفانه بالا بودن نرخ مهاجرت از شهرهای و استان های دیگر به کلانشهر تهران خود عامل مهمی در باز شدن فنر نرخ اجاره بها بوده ، زیرا در این راستا تعادل میان عرضه و تقاضا بر هم خورده است.

به گزارش جماران؛ نماینده مردم تهران در مجلس، با انتقاد از افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ اجاره بها در کلانشهر تهران در ماه های اخیر، گفت: مهاجرت بالا، اعمال سلیقه مشاوران املاک و نرخ بالای سود بانکی سه عامل تاثیر گذار در تورم در نرخ اجاره بها است.
 
 
غلامرضا حیدری با انتقاد از افزایش بیش از 10 درصدی نرخ اجاره بها در کلانشهر تهران در ماه های اخیر، گفت: رشد اجاره بها در تهران به عوامل مختلفی از جمله تشدید رکود مسکن و تمایل موجران به اجاره داری جهت کسب درآمد مربوط می شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رکود موجود در بخش خرید و فروش مسکن موجران را به افزایش نرخ اجاره هدایت کرده است، افزود: یکی دیگر از عوامل تورم در بخش اجاره بها نرخ سود بانکی است زیرا موجران نرخ اجاره و تبدیل آن به رهن را با نرخ سود بانکی می سنجند.
 
زدو بند برخی مشاوران املاک نرخ اجاره بها را صعودی کرده است
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مجموعه عوامل در هم تنیده به افزایش نرخ اجاره خانه در کلانشهر تهران انجامیده است، تصریح کرد: اعمال نرخ های سلیقه ای از سوی مشاوران املاک با زد و بندهای مختلف یکی دیگر از عوامل دخیل در نرخ های نجومی اجاره بها در مناطق مختلف تهران است.
حیدری با تاکید بر اینکه نرخ اجاره بها در تهران فشار مضاعفی بر اقشار پایین و حقوق بگیر جامعه تحمیل کرده است، گفت: درصد قابل توجهی از درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه هر ماه صرف اجاره خانه می شود که متاسفانه این موضوع مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

 

مهاجرت بالا به تهران عامل پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و رشد نرخ اجاره بها
وی با اشاره به نرخ بالای مهاجرت به تهران، گفت: متاسفانه بالا بودن نرخ مهاجرت از شهرهای و استان های دیگر به کلانشهر تهران خود عامل مهمی در باز شدن فنر نرخ اجاره بها بوده ، زیرا در این راستا تعادل میان عرضه و تقاضا بر هم خورده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه پیدا کردن راهکاری برای مهاجرت معکوس از تهران به استان های دیگر می تواند در تعادل بخشی به قیمت ها در بازار اجاره بها موثر باشد، افزود: در حال حاضر تنظیم بازار اجاره بها در تهران منوط به تنظیم تقاضا و عرضه در این حوزه است.
وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در تامین خانه ارزان برای مردم، گفت: در برخی از کشورهای پیشرفته تامین خانه های ارزان قیمت برای افراد نیازمند صورت گرفته تا به این ترتیب جلوی افسار گسیختگی قیمت های اجاره نشینی گرفته شود که این مهم در ایران نتوانست با مکانیزم مشخص عملیاتی شود.
حیدری با بیان اینکه در ایران بیشتر برای صاحب خانه شدن مردم کار شده است، تصریح کرد: ساخت مسکن مهر یا واگذاری زمین از طریق بنیاد مسکن اقدامی در راستای صاحب خانه شدن مردم بوده است.
وی ادامه داد: هر چند برای خانه دار شدن مردم برنامه های مشخصی دیده شده اما متاسفانه مهاجرت زیاد به کلانشهری همچون تهران فاصله بین عرضه و تقاضا را زیاد کرده که نتیجه آن آشفتگی فعلی بازار مسکن به ویژه اجاره بها است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل رشد خارج از ضابطه نرخ اجاره بها در شهرستان های مختلف کشور همانند تهران نیست، گفت: مهم ترین راهکاری که می تواند به تنظیم بازار اجاره بها در کلانشهرها منجر شود مقابله با مهاجرت است تا به این ترتیب عرضه و تقاضا در مداری همسو قرار بگیرند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متخصصان در حوزه کمیسیون عمران باید با برنامه ریزی منسجم از رشد بی رویه نرخ اجاره بها در کلانشهرها به ویژه تهران جلوگیری کنند از این رو لازم است سازوکارهای لازم در تعامل با وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 713678
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.