آمده‌ام تا هویت اجتماعی شهر را که مورد غفلت قرار گرفته احیا کنم

تنها کاندیدای شهرداری تهران با تاکید بر انسان محوری بودن برنامه‌های توسعه‌ای شهر در مورد موضوعات مختلف همچون هویت از دست رفته تهران،میزان بدهی‌های مدیریت فعلی شهرداری، تدوین میثاق نامه شورای شهر پنجم و.... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش جماران، الهه کولاییبه سوالات پیرامون کاندیداتوری‌اش برای پست شهرداری تهران پاسخ و همچنین به تشریح برنامه‌های مدیریتی‌اش برای اداره کلانشهر تهران پرداخت و با بیان اینکه تهران فقط برای پایتخت نشینان نیست بلکه به دلیل برد مسائلش، می‌توان گفت که تهران برای کل کشور است، اظهار کرد: من نگاهی فراتر از مرزهای کشور به اهمیت تهران دارم و همین مساله باعث شد که علاقه‌مند به کاندیداتوری شهر تهران باشم.

آمده‌ام تا هویت اجتماعی شهر را که مورد غفلت قرار گرفته احیا کنم

وی گفت: در سال‌های گذشته به عنوان یک شهروند که 60 سال در تهران سکونت دارد شاهد پیچیده‌تر شدن و شدت گرفتن مشکلات در شهر بوده‌ام که ملموس‌ترین آنها مشکلات در حوزه رفت و آمد شهری، آلودگی هوا، ساخت وسازهای بی‌رویه، ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه بر روی گسل و کوچه‌های باریک است که من به عنوان شهروند تهرانی که 4 سال هم در مجلس نمایندگی این شهر را برعهده داشته و مسائل و مشکلات تهران را به صورت ملموس احساس کردم به فکر تغییر در نگاه به شهر افتاده و معتقدم که این سیستم مدیریت صرفا اتکا به نگاه مهندسی، پاسخگوی نیاز شهر نیست و آمده‌ام تا هویت اجتماعی شهر را که مورد غفلت قرار گرفته احیا کنم.

تهران در حال از دست دادن هویت ایرانی _اسلامی است

هویت اجتماعی شهر مورد غفلت قرار گرفته

وی با بیان اینکه مدیریت شهری و شهر باید در خدمت مردم باشد، اما متاسفانه به خاطر دیدگاه‌هایی که وجود دارد این مهم در مدیریت شهری ظهور و بروز نکرده است، گفت: تخصص من در دانشگاه کشورهای حوزه خزر و اوراسیا بوده و سال‌های متمادی درس‌هایی درخصوص توسعه یافتگی و نیافتگی کشورها تدریس کرده‌ام و به عنوان یک معلم سیاسی معتقدم که مشکل کشورهای توسعه نیافته عدم استفاده مناسب از منابع و ظرفیت‌ها است که این مهم را در شهر تهران هم می‌بینیم و برهمین اساس با این تکلیف که باید نگاهمان نسبت به شهر عوض شود و کلان‌تر به مسائل انسان‌محور، عدالت‌محوری و شهروندمحوری در شهر توجه کنیم پا به عرصه رقابت گذاشته‌ام.

تنها کاندیدای زن شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه نوع نگاه به تهران سبب ایجاد مشکلاتی شده است به گونه‌ای که تهران که باید ام‌القرای جهان اسلام باشد، در حال از دست دادن هویت ایرانی – اسلامی است، گفت: هویت اجتماعی شهر مورد غفلت قرار گرفته و معتقدم این اتفاق به این دلیل رخ داده که مردم ملاک تصمیم‌گیری‌ها نبودند چرا که اگر مردم محور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها باشند، کنار ساخت پل و بزرگراه برنامه‌های فرهنگی برای آنها دیده می‌شد و حداقل مسوولان به این فکر می‌کردند که آیا ساخت پل و بزرگراه مشکل مردم را حل می‌کند یا خیر؟

نگرش انسان محوری باید در عرصه های مدیریتی حاکم باشد

کولایی با بیان اینکه مسائل مردم نباید وجه المصالحه بازی‌های سیاسی باشد گفت: نگرش کلان انسان‌محوری باید در همه عرصه‌های مدیریتی نقش مهمی ایفا کند، چراکه من به عنوان یک معلم معتقدم که مردم سرمایه نظام و ولی‌نعمت هستند و در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید جایگاه مردم مورد تجه قرار گیرد و برهمین اساس تکلیف دانستم که به عنوان یک معلم سیاست، یافته‌های علمی و تجارب اجرایی خود در حوزه‌های مختلف را برای شناسایی درست منابع و بکارگیری و ساماندهی آنها در راستای خدمت به مردم و حل مشکلات به کار گیرم.

وی با بیان اینکه معتقدم زنان در هر کجایی که ریاست کنند، سیاست‌های رفاهی، تعامل و همکاری برجسته می‌شود و آنان کلی‌نگر هستند، گفت: معتقدم که باید از نهادهای مردمی همچون خیریه‌ها و هیات‌های مذهبی که کانون‌های خدمت‌رسانی به مردم هستند، در راستای فرهنگ‌سازی و ارتقای جایگاه مردم استفاده کرد و نباید منابع را تنها به نهادهای خاص داد و مابقی از این منابع محروم باشند.

تنها کاندیدای زن شهرداری تهران با بیان اینکه یک زن می‌تواند همه اهالی تهران را در کنار یکدیگر دیده و با همین رویکرد کلی‌نگر و مردم‌محور مشکلات را حل کند، گفت: من برای شهردار شدن آمدم، اما این هدف غائی است و در این مسیر می‌توان علاوه بر فرهنگسازی، غفلت‌ها را متذکر شد و تجربه‌های موفق را در اختیار دیگران قرار داد، چراکه معتقدم با منابع تهران و نیروی انسانی و دانش‌آموخته‌ای که دارد، می‌تواند به یک شهر جهانی بدل شود.

کولایی با بیان اینکه مردم سکنه اصلی تهران هستند و باید معنای سیاست‌گذاری قرار گیرند، ادامه داد: ما برای اداره شهر تهران نیازمند یک نظام حقوقی قدرتمند هستیم که برهمین اساس باید تعامل سازنده بین شهرداری، شورا، دولت، مجلس و سایر ارکان قدرت در تهران ایجاد شود، چراکه تهران فقط برای تهرانی‌ها نیست و ابعاد ملی دارد و برهمین اساس نیازمند حمایت ملی است، هرچند که در برخی مواقع با موانع قانونی مواجه می‌شود که معتقدم اگر همه دستگاه‌ها حول حل مشکلات تهران و منافع تهران حرکت کنند، مشکلات شهر مرتفع می‌شود.

تشریح اولویت‌های مدیریت تنها کاندیدای زن شهرداری تهران

پیش فروش شهر، خودخوری‌ تهران است

وی در تشریح اولویت‌های مدیریتی خود در صورت تکیه زدن به صندلی بهشت با بیان اینکه تعیین اولویت‌ها، ارتباط مستقیمی با مشکلات دارد و به نظر می‌رسد در حال حاضر حادترین مشکل، مساله بدهی شهرداری وپیش‌فروش شدن آینده تهران است، گفت: متاسفانه درآمدهای شهر تهران پایدار نیست و برهمین اساس مسوولان فعلی نسبت به پیش‌فروش کردن آینده تهران اقدام کرده و این دقیقا به مانند خوردن گوشت تن است و این خودخوری‌ها تهران را به سمت تحلیل رفتن پیش می‌برد چراکه تهران در حال حاضر از سرمایه‌های خود ارتزاق می‌کند و این شیوه درآمدی پایدار نیست.

تنها کاندیدای زن شهرداری تهران با بیان اینکه شیوه فروش تراکم قانونی، معقول و عقلانی نیست، گفت: متاسفانه آمارهای متعدد و متفاوتی در مورد میزان بدهی شهرداری تهران وجود دارد؛ اما مهم آن است که ما اطلاعات دقیقی درخصوص میزان بدهی‌ها نداریم و تنها براساس شنیده‌ها، از اعدادی مطلع شدیم، اما معتقدم می‌توانیم با استفاده و اتکا و تجربه سایر کشورها و همچنین کمک از مدیران مالی با تجربه پشت سر گذاشته شده و البته پیمانکاران که سال‌هاست منتظر پرداخت دیون خود هستند، در یک فرآیند مذاکره 6 ماه تا یک سال این مشکلات را حل کرد.

با یک رویکرد ملی و تعاملی پیمانکاران را به حقوق خود برسانیم

مشکلات شهر تهران زنجیره‌ای است

کولایی با بیان اینکه ما داییه معجزه نداریم اما می‌توانیم با یک رویکرد ملی و تعاملی، پیمانکاران را به حقوق خود برسانیم گفت: آن چیزی که گفته می‌شود آن است که شهرداری 40 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام و 20 هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده دارد که می‌توان آنها را حل کرد چراکه کارشناسان مالی معتقدند با رویکرد تعاملی می‌توان بدهی‌ها را ساماندهی کرد و به نظرم باید میزان بدهی شهرداری مورد نقد و ارزیابی دقیق و حتی راستی‌آزمایی شود تا مشخص شود که با چه حجم بدهی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر پرداخت بدهی‌ها معتقدم مشکلات شهر تهران زنجیره‌ای است و با حل یکی از مشکلات، مابقی نیز به صورت خودکار زمینه رفع آن فراهم می‌شود، گفت: آلودگی هوا، ترافیک، معضلات زیست‌محیطی و حتی آسیب‌های اجتماعی جدا از هم نیستند و این در حالی است که در بودجه شهرداری شاهد توزیع ناعادلانه هم هستیم.

کولایی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که برخی معضلات و مشکلات حاصل نابرابری در توزیع بودجه است و اگر حل مشکلات مردم آن هم به صورت واقعی و نه نمایشی در دستور کار قرار گیرد، می‌توانیم با توزیع عادلانه مشکلات را مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه شهرهای بزرگ جهان از منابع درآمدی گوناگون استفاده می‌کنند اما تهران از شیوه‌های سنتی فروش تراکم ارتزاق می‌کند، گفت: با تعامل با دولت، مجلس و شورای عالی استان‌ها می‌توانیم منابع جدید سرمایه‌ای را شناسایی کرده و از روش و شیوه‌های مدرن که امکانش در شهر تهران وجود دارد استفاده کنیم و به نظرم همیشه ساده‌ترین راه، بهترین راه نیست و شاید در یک زمان فروش تراکم به دلیل اضطرار لازم بود اما حالا باید از شیوه‌های نوین استفاده کرد.

احیای تعامل مراکز دانشگاهی با شهرداری تهران

تنها کاندیدای زن شهرداری تهران با بیان اینکه برای حل مشکلات تهران می‌توانیم از تجربه‌های موفق سایرین استفاده کنیم، گفت: باید فاصله بین دانشگاه و مراکز تحقیقاتی با حوزه‌های اجرایی برداشته شود تا با دسترسی به راهکارهای علمی به مبارزه با مشکلات شهری برویم و باید از تحقیقات دانشگاهی نیز برای ارتقای سطح زندگی در تهران استفاده کنیم.

کولایی با بیان اینکه معتقدم برای بهبود نظام مدیریت مالی شهرداری نیازمند بازنگری هستیم، ادامه داد: برای حل مشکلات حقوقی و قانونی باید با شورای عالی استان‌ها، مجلس، دولت و... تعامل سازنده‌ای داشته باشیم تا مشکلات حل شود، هرچند منابع مالی و درآمدی شهرداری باید مورد بازنگری قرار گیرد که با استفاده از پتانسیل شورای عالی استان‌ها در قالب طرح و لایحه می‌توان با مجلس برای حل و فصل موانع قانونی وارد عمل شویم.

وی در مورد پرونده‌های بر زمین مانده شهرداری همچون واگذاری املاک نجومی و پلاسکو با بیان اینکه باید نگاه پیشگیری از وقوع در دستور کار قرار گیرد، گفت: باید نظام نظارتی در تعامل با همه دستگاه‌های تاثیرگذار تقویت شود و قوه قضاییه و دستگاه‌های بازرسی بر این پروسه اثرگذار باشند؛ ریزش پلاسکو نشان‌دهنده فرو ریختن نظام معیوب نظارتی است که اگر هشدارها اعمال می‌شد این اتفاق‌ها رخ نمی‌داد.

تنها کاندیدای زن شهرداری تهران با بیان اینکه پیشگیری تنها یک امر فیزیکی نیست و مشکل فساد و رانت، مشکل توسعه نیافتگی است که یک شبه قابل تغییر هم نیست، گفت: تنها مانع تداوم رفتارهای اینچنینی مبارزه با فساد و شفاف‌سازی است و قوه قضاییه نیز در حال پیگیری پرونده پلاسکو و واگذاری املاک نجومی است.

واکنش کولایی به میثاق نامه شورای شهر

کولایی در مورد بحث میثاق‌نامه اعضای شورای شهر برای شهردار آینده و لزوم معرفی کابینه تصریح کرد: من بر واژه تعامل تاکید دارم و معتقدم مجموعه‌ای که هدفش بهبود وضعیت تهران است، می‌تواند بر روی این مساله تمرکز کند و سازو کار و الزامات بهبود شرایط تهران را مهیا کند، اما معتقدم فرآیند مذکور از طریق گفت‌وگو قابل حل است و از سوی دیگر شورای شهر نیز به مسائل مربوطه در حوزه اجرایی شهرداری تهران توجه لازم را خواهد داشت و می‌دانند برای اجرایی کردن سیاست‌های شورای شهر و برنامه‌های ابلاغی، شهردار نیازمند ابتکار عمل است و از سوی دیگر این مساله از طریق فرآیند مذاکره قابل حل و فصل است.

خانم‌ها برای آنکه در هیات دولت بمانند نتوانستند مورد توافق قرار گیرند

 

تنها کاندیدای زن شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که شما شانس خود به عنوان انتخاب شهردار تهران را چقدر می‌دانید؟ گفت: با رویکرد کاملا مثبت وارد عرصه شدم ولی اگر شهردار نشوم حداقل ذهن‌ها و نگرش‌ها را تغییر می‌دهم تا همگان متوجه شوند که ارزش انسان‌ها به توانایی‌ها است و نه به زن و مرد بودن و از همه ظرفیت‌های موجود همچون گفت‌وگو با نامزدهای دیگر و مدیران موفق شهرداری که خواستار تغییر هستند، استفاده می‌کنم تا این مسائل حل و فصل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.