متاسفانه هر چیزی سوای خوب‌بودن و بدبودن آن خیلی زود و سریع در جامعه ما مد می‌شود و خیلی سریع تبدیل به رفتار شده و در کردار ما نمایان می‌شود و فرهنگ ما را تغییر می‌دهد.

به گزارش جماران؛  پگاه محمدپور، کارشناس و فعال محیط‌زیست، در یادداشتی راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب ارائه کرده است؛

با شروع فصل تابستان استفاده از آب، این مایع حیات‌بخش افزایش یافته و هیچ نوشیدنی نمی‌تواند گواراتر و دلچسب‌تر از آن در گرمای تابستان باشد.

نکته و هدف اصلی در این یادداشت، یادآوری مبحث محیط‌زیستی درخصوص تولید پسمان‌های ناشی از مصرف بطری‌های آب بسته‌بندی‌شده است که این روزها در جامعه ما مد شده و در هر محفل و مراسم و مناسبتی ضروری و غیرضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد و درخصوص کیفیت و مسائل بهداشتی این آب‌ها به هیچ عنوان اظهارنظر نمی‌کند.

درحال حاضر این بطری‌های مصرف‌شده حجم زیادی از زباله مصرفی ما را تشکیل می‌دهند و همه ما این بطری‌های خالی رهاشده را در دل کوه و جنگل و دشت، در کنار سواحل رودخانه‌ها و دریاها و دریاچه‌ها، حتی در میان جریان‌های روان رودها و در شهر و دیار خود در کنار خیابان و در جوی‌ها و نهرهای فاضلاب و... می‌بینیم و گاه با دیدن تعداد آنها در اطراف خود متحیر و حیران گشته‌ایم و غافل از این‌که با مصرف هر بطری چه بر سر طبیعت و محیط‌زیست خود می‌آوریم.

متاسفانه هر چیزی سوای خوب‌بودن و بدبودن آن خیلی زود و سریع در جامعه ما مد می‌شود و خیلی سریع تبدیل به رفتار شده و در کردار ما نمایان می‌شود و فرهنگ ما را تغییر می‌دهد.

استفاده از آب‌های معدنی یا آب‌های بطری‌ شده و بسته‌بندی یا آشامیدنی نیز جزو همین مقوله است. در ابتدا این آب‌ها تحت نام آب معدنی در بازار رواج یافت و اکثر افراد با ذهنیت گوارابودن و جنبه‌های درمانی و حتی بالا نشان‌دادن کلاس و طبقه اجتماعی خود به تهیه آنها اقدام کردند. با افزایش تقاضا و کمبود منابع تولید آب معدنی و چشمه‌های جوشان آن، کم‌کم آب‌های بطری‌شده و بسته‌بندی و آشامیدنی وارد بازار شد. عموم مصرف‌کنندگان تحت همان ذهنیت‌ها و تصورات قبلی این آب‌ها را با نام آب معدنی خریداری و مصرف می‌کنند و هیچ‌گونه توجهی به برچسب و ترکیبات شیمیایی و میزان این ترکیبات دراین بطری‌ها نمی‌کنند. درصورتی که واقعیت این است که محتوای این بطری‌ها، همان آب شرب معمولی شیر آب منزل و محل کار و شهر و روستای من و شماست و هیچ برتری نسب به آب‌های شرب معمول در شبکه آب و فاضلاب ندارد.

در کشور ما سیستم آب شرب درحال حاضر از آب غیرشرب مجزا نبوده و آب موجود در اکثر شهرها و روستاها مرتب مورد گندزدایی و انواع آزمایشات شیمیایی و فیزیکی و میکروبی و بیولوژیکی و تست‌های کلرسنجی و کدورت‌سنجی توسط سازمان‌های آب و فاضلاب و مراکز بهداشت و درمان در سراسر کشور قرار می‌گیرد و از لحاظ شرب کاملا تأیید شده و پارامترهای آن درحد استاندارد است.

به‌طور متوسط هرکدام از ما در هر بار بیرون‌رفتن از منزل یک بطری ٥٠٠سی‌سی (نیم‌لیتری) آب بسته‌بندی درحال حاضر به ارزش ٦٠٠تومان خریداری می‌کنیم و پس از مصرف آن را به راحتی رها می‌کنیم. لازم است بدانیم زمان تجزیه و بازیافت هرکدام از این بطری‌های پلاستیکی حدود ٤٠٠سال است، آری ٤٠٠سال حدود نیم‌قرن. فرض کنید در یک ورزشگاه ١٠٠هزار نفری هر فرد از ابتدای حضور تا انتهای تماشای یک مسابقه فوتبال حداقل به‌طور خوشبینانه ٢ بطری نیم‌لیتری آب مصرف می‌کند؛ یعنی فقط ٢٠٠هزار پسماند پلاستیکی به ارزش ١٢٠میلیون تومان. در یک مسابقه ظرف چند ساعت فقط توسط تماشاگران مسابقه.

حال سوال این است که ساده‌ترین راهکار برای رهایی از تولید این پسماند چیست؟

جواب: استفاده از قمقمه‌های آب یادگار دوران کودکی و مدرسه.

اکثر دانش‌آموزان و ورزشکاران در مدارس و سالن‌های ورزشی و تمرینات از قمقمه‌های آب شخصی استفاده می‌کنند. در کشور ما در زمانی نه‌چندان دور، اکثر دانش‌آموزان از قمقمه‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع برای مصرف آب شرب مورد نیاز خود بهره می‌جستند و کودکان و دانش‌آموزان با اشتیاق خاصی آن را با خود حمل می‌کردند. قمقمه‌ها باید از همان ابتدای کودکی اولین همراهان بچه‌ها برای رفتن به مهدکودک و مدرسه شوند تا جایی که در بزرگسالی در حین ورزش و در سالن‌های ورزشی و پیک‌نیک و تفریح، جزو مهمترین وسایل‌شان شوند و این رفتار و تغییر نگرش جز با فرهنگ‌سازی در بین تمام اقشار جامعه میسر نخواهد شد. با توجه به این‌که هم‌اکنون قمقمه‌های باکیفیت در رنگ‌ها و طرح‌ها و مدل‌های بسیار متنوع در بازار موجود است، می‌توان خردسالان و کودکان را از هم‌اکنون با این فرهنگ مأنوس و همراه کرد تا هم از لحاظ اقتصادی بتوان با مدیریت خرید آب به اقتصاد خانواده کمک کرد و هم در هدفی والاتر و عالی‌تر حافظ محیط‌زیست و طبیعت زیبای آن باشیم.

ولی در خرید یک قمقمه خوب باید به نکات زیر توجه کرد: ساخته‌شده از مواد اولیه با کیفیت و ضامن سلامتی انسان، قابلیت سرد و خنک نگه‌داشتن آب، متناسب با نیاز مصرفی در مکان‌های ورزشی و مدارس و...، قابل اتصال به کیف و کوله، دارای واشر ضدنشت آب، مقاوم در برابر ضربه، شست‌وشوی راحت و آسان.

فردا دیر است از همین امروز تصمیم بگیریم و تغییر رفتار دهیم به خاطر خودمان، فرزندانمان و آیندگانمان.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.