اصولا حج فرصت نقادی است، اما زمانی که هیچ ابتکاری از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی دنبال نمی‌شود و کشورهای اسلامی از این ظرفیت دور می‌شوند موفقیتی به دست نخواهد آمد.

به گزارش جماران؛ دکتر محسن اسلامی، استاد دانشگاه، نوشت: 

«با توجه به واگرایی که رخ داده است، ابتدا باید جهان اسلام این چالش را به گونه‌ای درک کند که وضعیت کنونی جهان اسلام آشفته است و باید از آن عبور کند. همچنین معضلاتی مانند دخالت آمریکا در منطقه و جهان اسلام، جریان‌های تکفیری و جنایت رژیم صهیونیستی در فلسطین و مسجدالاقصی را حل کند.

رهبر معظم انقلاب هم به دنبال این هستند که با توجه دادن جهان اسلام به موضوع فلسطین این مساله را مدنظر قرار دهند که حج بهترین فرصت پرداختن به اینگونه مسائل جهان اسلام است. پرداختن به موضوع فلسطین می‌تواند کمی بحث واگرایی در جهان اسلام را التیام ببخشد و امیدواریم در کنگره حج، جهان اسلام به این مساله برسد که باید در مورد فلسطین به نتیجه‌ای برسیم. همچنین حج باید دوباره به کارکردهای اصیل خود برگردد و کشورهای اسلامی بپذیرند حج صرفا کارکرد معنوی ندارد بلکه گردهم آمدن در حج نشان‌دهنده ظرفیت اجتماعی، سیاسی است، به همین دلیل این کارکرد باید احیا شود و این احیا، حج را به همان جایگاه اصلی خود بازخواهد گرداند. وجود موضوعاتی مانند جریان تکفیری و تروریسم تکفیری در جهان اسلام به این دلیل است که در شرایط فعلی حج، کارکرد معنوی و سیاسی چندانی وجود ندارد. شکل‌گیری داعش در جهان اسلام به این دلیل است که حج کارکرد خوبی نداشته است، دلیل این مساله هم به حاکمیت‌های متولی سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهایی که دستشان باز است و با گفتمان انقلاب همراهی نمی‌کنند مربوط می‌شود. این در حالی است که گفتمان انقلاب درصدد تبدیل کردن حج به ظرفیتی مستعد برای بهتر شدن وضعیت جهان اسلام است که متاسفانه موانع جدی در این زمینه وجود دارد.

باید بپذیریم که دو مقوله فلسطین و دخالت‌های آمریکا در کشورهای اسلامی و منطقه از موضوعات اصلی جهان اسلام است. متاسفانه اسرائیلی‌ها اجازه نمی‌دهند حکومت اسلامی در فلسطین جایگاه بحق خود را به دست آورد، زیرا منطقه واگراست و کشورهای بزرگ در آن حضور داشته و سیاست‌های خود را راهبری می‌کنند.

در هر صورت و با در نظر گرفتن این موانع، سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند با محوریت کشورهای مهم از جمله ایران، ترکیه و عربستان مساله قدس را در دستور کار قرار دهد. این سازمان هم به واسطه مسجدالاقصی شکل گرفت که هم‌اکنون مساله روز جهان اسلام است.

اصولا حج فرصت نقادی است، اما زمانی که هیچ ابتکاری از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی دنبال نمی‌شود و کشورهای اسلامی از این ظرفیت دور می‌شوند موفقیتی به دست نخواهد آمد.

بنابراین باید وزارت امورخارجه و سازمان‌هایی که نقش دینی دارند وارد عمل شده و از فرصت حج برای حل مشکلات استفاده کنند و در این زمینه از سازمان همکاری‌های اسلامی، درخواست برگزاری نشست ویژه‌ای را در سطح علما یا نمایندگی‌های حج و زیارت کشورهای اسلامی در مکه داشته باشند تا به این ترتیب اقدام تبلیغاتی صورت گرفته و منجر به دلگرمی مردم شود، به این دلیل ‌که کشورهای اسلامی درصدد احقاق حقوق اولیه خود در مساله مسجدالاقصی هستند؛ این مسجد متعلق به مسلمانان است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.