شرایط رکودی بازار مسکن نرخ‌های کاذب مصالح ساختمانی شرایط را وخیم تر کرده به گونه ای که تاثیر آن بر بازار اجاره بها و خرید و فروش مسکن مشهود است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت برخی مصالح، گرانی را به مسکن و اجاره بها تزریق می‌کند.

صدیف بدری با اشاره به افزایش نرخ مصالح ساختمانی که حتی در برخی حوزه‌ها بیش از 50 درصد بوده است، گفت: گرانی مسکن و افزایش نرخ اجاره بها در پی گرانی مصالح ساختمانی طبیعی است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حباب قیمتی در حوزه مصالح ساختمانی حاکم شده است، افزود: بیش از 98 درصد مصالح به کار رفته در ساخت مسکن تولید داخل بوده ، از این رو مرتبط دانستن قیمت مسکن با نوسانات نرخ ارز معادله مجهولی است.

وی با تاکید بر اینکه رشد بی ضابطه نرخ مصالح ساختمانی رکود موجود در بازار مسکن را افسارگسیخته می‌کند، تصریح کرد: در شرایط رکودی بازار مسکن نرخ‌های کاذب مصالح ساختمانی شرایط را وخیم تر کرده به گونه ای که تاثیر آن بر بازار اجاره بها و خرید و فروش مسکن مشهود است.

نظارتی بر صنوف فروش مصالح ساختمانی نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه نظارتی بر فعالیت صنوف مرتبط با خرید و فروش مصالح ساختمانی وجود ندارد، گفت: متاسفانه نرخ گذاری‌های سلیقه ای و دلخواه در خصوص مصالح ساختمانی منجر به سرایت گرانی از یک کالا به کالای دیگر و در نتیجه آشفته کردن بازار مسکن شده است.بدری با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بازار مسکن در آستانه افزایش قیمت‌ها در هزینه تمام شده مسکن قرار می‌گیرد، افزود: انتظار ما از دولت ساماندهی بازار مسکن و کاهش قیمت تمام شده تولید است که متاسفانه در شرایط فعلی و با حضور پررنگ دلالان این مهم ممکن نیست.این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خروج از رکود و همچنین ساماندهی بازار مسکن باید اولویت دولت دوازدهم و وزارت راه و شهرسازی باشد، تصریح کرد: در حال حاضر بی برنامگی در حوزه مسکن و مشتقات آن نرخ مصالح ساختمانی را افزایش داده به گونه ای که تاثیر آن حتی در بازار اجاره بها دیده می‌شود.

گرانی مشتقات ساخت مسکن در رکود بازار منطقی نیست

وی ادامه داد: انتظار ما از بازار مسکن در حال حاضر که در رکود به سر می‌برد، ثبات قیمت‌ها در بازار مشتقات ساخت مسکن است اما دست باز دلالان در این حوزه تصورات را خلاف واقع عملیاتی کرده است.بدری با اشاره به تاثیر پذیری قیمت‌ها در بازار از یکدیگر، گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچون دومینو به بازارهای مجاور نیز سرایت کرده و حباب قیمتی را رقم می‌زند از این رو ورود به موقع و جدی دولت برای سرکوب قیمت‌های نجومی‌لازم است.وی ادامه داد: بی توجهی به تبعات گرانی مصالح ساختمانی شرایط خانه دار شدن مردم را سخت تر کرده و ساخت و ساز را به شدت کاهش می‌دهد.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، برنامه مداری دولت در حوزه مسکن می‌تواند دست دلالان و سواستفاده کنندگان را در حوزه گرانی مصالح ساختمانی ببندد از این رو لازم است وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم در ابتدای کار برنامه‌های مدون خود در این حوزه را ارایه کند.

افزایش نرخ مصالح، فنر گرانی مسکن و اجاره را رها می‌کند

در همین رابطه قریب یک هفته پیش رییس کمیسیون عمران مجلس نیز از افزایش غیر منطقی مصالح ساختمانی انتقاد کرد و آن را سبب ساز گرانی مسکن و اجاره بها دانست. 

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اعمال برخی افزایش قیمت‌ها در مصالح ساختمانی، گفت: هر عاملی که قیمت تمام شده تولید مسکن را در شرایط فعلی بیشتر کند مسیر خانه دار شدن مردم سخت کرده و ساخت و ساز را به حاشیه می‌برد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه رشد قیمت زمین، مصالح، مالیات و مواردی از این دست به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها منجر می‌شود، افزود: نباید اجازه رها شدن فنر قیمتی مسکن تحت تاثیر رشد بی ضابطه برخی کالاها و خدمات داده شود، زیرا در این صورت مهار قیمت‌ها ممکن نیست.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن و اجاره بها به دلایل مختلف در ماه‌های گذشته رخ داده است، تصریح کرد: نباید اجازه باز شدن فنر جمع شده مسکن در ماه‌های آینده به دلایلی از جمله رشد بی ضابطه نرخ مصالح ساختمانی داده شود.

کاهش قیمت تمام شده مسکن برای تعدیل وضعیت بازار لازم است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کاهش قیمت تمام شده مسکن برای تعدیل وضعیت بازار لازم است، گفت: در حال حاضر نرخ مصالح ساختمانی با توجه به اینکه وارداتی نبوده و ربطی به نوسانات نرخ ارز ندارد منطقی نیست، از این رو دلالی در این حوزه نقش دارد.

رضایی با بیان اینکه باید نرخ مصالح ساختمانی واقعی شده و از تورم بی پایه و اساس در این زمینه جلوگیری کرد، افزود: حمایت از صنایع مرتبط با ساختمان و مسکن با ارایه یارانه به تولید در این بخش می‌تواند راهگشا در حوزه بازار باشد.

وی با تاکید بر اینکه نقش دستگاه‌های مسئول در تنظیم بازار غیر قابل انکار است، گفت: ارایه تسهیلات ارزان قیمت راهکاری است که صنایع مرتبط با ساختمان را از رکود خارج کرده و به احیای بسیاری از واحدهای تعطیل شده می‌انجامد.رضایی ادامه داد: باید علت اصلی افزایش نرخ مصالح ساختمانی استخراج شده و برای آن راهکاری پیدا کنیم، زیرا تعلل در این موضوع تبعات بدی بر بخش مسکن و اجاره بها دارد و فشار مضاعفی بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه تحمیل می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به موضوع دیگری که در رشد قیمت مسکن تاثیر گذار بوده است، افزود: افزایش بیمه کارگرزان ساختمانی نیز موضوع دیگری است که در قیمت مسکن و اجاره بها سرشکن می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی در شرایط که حقوق آن‌ها افزایش آنچنانی نداشته منطقی نیست از این رو مطالبه ما تجدیدنظر در این موضوع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.