وزیر خارجه بحرین اظهار داشت: نشست امروز ما تکمیل توافقات‌مان در قاهره بود و در چارچوب هماهنگی بین کشورهای ما جهت توقف حمایت قطر از افراط‌گرایی و تروریسم است.

به گزارش جماران، به نقل از اسکای نیوز عربی، خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین بعد از نشست وزیران خارجه چهار کشور عربی یعنی مصر، عربستان، امارات و بحرین درباره آغاز گفت‌وگوها با دوحه گفت: شرطی برای این گفت‌وگو وجود دارد که آن التزام قطر به درخواست‌های مطرح شده از سوی ماست. ما از هیچ یک از موضع‌گیری‌های خود کوتاه نمی‌آییم و آماده گفت‌وگو هستیم اما گفت‌وگو باید براساس اصولی ثابت و غیرقابل عدول آغاز شود.

وی اظهار داشت: تدابیر ما علیه قطر مطابق با قوانین بین‌المللی است. ما بر 13 خواسته خود که قبلا به قطر ابلاغ کرده‌ایم مصمم هستیم.

وزیر خارجه بحرین تصریح کرد: ما آماده مذاکره با قطر هستیم اما مشروط بر اینکه دست از حمایت از تروریسم و تندروی بردارد.

وی افزود: ما به عنوان کشورهای ناظر بر مبارزه با تروریسم بر اصول خود یعنی توقف حمایت از تروریسم و تامین مالی آن و توقف مداخله در امور داخلی دیگر کشورها تاکید می‌کنیم.

وزیر خارجه بحرین اظهار داشت: نشست امروز ما تکمیل توافقات‌مان در قاهره بود و در چارچوب هماهنگی بین کشورهای ما جهت توقف حمایت قطر از افراط‌گرایی و تروریسم است.

مقام بحرینی هم‌چنین در پاسخ به سئوالی درباره شورای همکاری خلیج فارس و ادامه عضویت قطر در آن گفت: ما به دنبال حضور و ادامه عضویت هر شش کشور در شورا هستیم اما نمی‌پذیریم که کشوری علیه دیگر اعضا توطئه کند. اکنون زود است که نسبت به حل بحران با قطر خوشبین باشیم.

آل خلیفه درباره همکاری‌های نظامی میان منامه و مصر نیز گفت: این همکاری‌ها از گذشته وجود داشته و بسیاری از نیروهای بحرینی در مصر آموزش دیده‌اند.

هم‌چنین وی مدعی شد: دولت قطر عمدا در جهت تعطیلی موسم حج تلاش می‌کند و در این زمینه سنگ‌اندازی‌هایی دارد و سعی دارد مساله حج را به چالشی تبدیل کند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست اظهار داشت: قطر بندهای توافقنامه‌ ریاض را اجرا نکرد. تدابیر ما حاکمیتی است و ما به دلیل سیاست‌های قطر که در حمایت از تروریسم است این تدابیر را لحاظ کردیم.

جبیر در ادامه افزود: دوحه به تعهدات خود در توافقنامه ریاض پایبند نبوده و به اقدامات منفی خود همچنان ادامه می‌دهد. قطر باید از سیاست‌هایش در حمایت از تروریسم و دخالت در امور دیگر کشورها دست بردارد و به اصل حسن همجواری پایبند باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: توقف حمایت‌های مالی از تروریسم از توافق جهانی برخوردار است.

وزیر امور خارجه عربستان هم‌چنین مدعی شد: تمامی اقدامات در راستای تسهیل ورود حجاج به عربستان انجام شده است و ما اجازه نمی‌دهیم که هیچگونه سیاسی سازی علیه این مناسک دینی انجام شود.

جبیر ضمن رد محاصره قطر مدعی شد: محاصره‌ای وجود ندارد و تمامی گذرگاه‌های هوایی به روی حجاج قطری باز است و این حق ماست که با تروریسم مقابله کنیم. ما برای مذاکره با قطر جهت اجرای درخواست‌هایمان آماده هستیم.

وزیر خارجه عربستان هم‌چنین مدعی "نقش‌آفرینی ایران در بحران منطقه" شده و گفت: ایران جز خرابی و ویرانی برای کشورهایی که با آن تعامل دارند چیزی به همراه نداشته است (!) و مردم قطر نقش ایران را در کشورشان نخواهند پذیرفت. هر کشوری که با ایران همکاری کرد، خیر ندید!

در همین حال عبدالله بن زائد، وزیر امور خارجه امارات در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به احتمال در پیش گرفتن اقداماتی جدید در راستای پایان دادن به بحران فعلی منطقه مدعی شد: تلاش ما بر آن است که تا حد امکان اقداماتی که در پیش می‌گیریم کمترین مشکلی را برای شهروندان قطری ایجاد کند. ما با قطر گفت‌وگو کردیم اما این کشور تعهدات خودر ا نقض کرد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز روابط قاهره – منامه را در راستای خدمت به مردم هر دو کشور خواند و هدف از آنها را بالا بردن سطح آمادگی‌ها و تقویت امنیت کشورهای عربی دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.