تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا «از فقدان اختیارات، استقلال و کنترل بر وزارتخانه متبوعش و توان انجام وظایف سنتی‌اش، بسیار ناراضی است.»

به گزارش جماران؛ خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: ناامیدی مقامات کلیدی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل نارضایتی از برخی سیاست‌ها، ضعف‌های اداری و شکایت از فقدان استقلال در انجام وظایف‌شان افزایش یافته است.

رویترز به نقل از منابع یاد شده افزود: اختلاف بین فراملی‌گرایان خواستار نقش سنتی رهبری آمریکا در جهان، با حامیان رویکرد «آمریکا در اولویت است» افراد حرفه‌ای در سیاست خارجی و اطلاعاتی را ناامید کرده است. «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به دوستانش گفته است که اگر فقط یک‌سال در شغل خود دوام بیاورند، شانس آورده‌اند. دو مقام دیگر نیز گفته‌اند که «اچ ار مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا از بی‌نظمی سازمانی و مسائل سیاسی کلیدی در کاخ ‌سفید ناامید شده است.

یکی از منابعی که از نزدیک از این موضوع مطلع است، به خبرگزاری رویترز گفت که تیلرسون «از فقدان اختیارات، استقلال و کنترل بر وزارتخانه متبوعش و توان انجام وظایف سنتی‌اش، بسیار ناراضی است.» منبع مذکور گفت: اطلاعی درباره هر گونه تصمیم تیلرسون برای ترک وزارت خارجه آمریکا ندارد اما «به نظر می‌رسد وضع نه‌تنها بهتر نمی‌شود که در مواردی رو به بدتر شدن است.»

«ار سی‌هاموند» سخنگوی تیلرسون، هرگونه کناره‌گیری وزیر امور خارجه آمریکا یا افزایش ناامیدی وی را تکذیب کرده و گفته است که «به دلایل فراوانی که همگی برای آمریکا حایز اهمیت هستند، وی در این پست باقی خواهد ماند.» وی افزود: نقش آمریکا در جهان یک ضرورت است و محور تمرکز وزیر امور خارجه را تشکیل می‌دهد. رویترز نوشت: تیلرسون هفته گذشته با تایید، البته از سر بی‌میلی دولت آمریکا، درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به یک پیروزی سیاسی دست یافت. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که البته انتقادهای شدید داخلی از سوی ترامپ، «استیو بنون» استراتژیست ارشد وی و «سباستین گورکا» مشاور کاخ ‌سفید از این تصمیم، وی را آزرده‌خاطر کرده است. مقام مذکور گفت: وزیر امور خارجه فکر نمی‌کند که اعضای کارکنان کاخ ‌سفید باید در جایگاهی باشند که بتوانند مقامات کابینه را سوال‌پیچ کنند.

وی همچنین اظهار داشت: ‌هاموند نارضایتی شدید بین ترامپ و تیلرسون در تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تکذیب کرده و گفته است که چنین تنش‌هایی را قبول ندارد. ماه گذشته به دنبال اقدام عربستان، امارات، بحرین و مصر در تحریم قطر، تیلرسون به‌طور علنی از کشورهایی که دوحه را به حمایت مالی و پشتیبانی از تروریست‌ها متهم کرده‌اند، خواست دست از محاصره قطر بردارند و از هر دو طرف خواست به این بحران پایان دهند. کمتر از ٩٠ دقیقه بعد، ترامپ قطر را متهم کرد که در «بالاترین سطح» از حمایت از تروریسم قرار دارد و گفت که به رهبران عرب در طرح اقدام علیه قطر کمک کرده است.

نشریه آمریکایی پولیتیکو، ماه گذشته گزارش داد که تیلرسون از اقدام «جانی دی استفانو» رئیس دفتر کارکنان کاخ‌ سفید به خاطر گزینه‌های پیشنهادی‌اش در پست‌های کلیدی وزارت امور خارجه عصبانی است. مقام‌های ارشد امنیت ملی آمریکا گفته‌اند که مک مستر، مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا از این‌که توصیه‌هایش درباره اتخاذ مواضع سختگیرانه علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نادیده گرفته شده ناراضی است؛ پیشنهادهایی که مورد تأیید «فیونا هیل» مدیر ارشد مشاور امنیت ملی آمریکا در امور روسیه نیز هست.

ترامپ نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره مداخله روسیه در انتخابات به منظور کمک به وی برای شکست دادن «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها را زیر سوال برده است. مک مستر، ژنرال سه ستاره ارتش آمریکا که یک‌بار ترامپ را چهره‌ای «خلاق» توصیف کرده بود با توجه به طولانی شدن مباحث مربوط به اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به افغانستان برای کمک به بازپس‌گیری اراضی آنها از طالبان به مشکل برخورده است.

تیلرسون اوایل ماه جاری میلادی درباره چالش‌های پست جدیدش به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که این مسئولیتش با شغل قبلی‌اش به‌عنوان مدیر اجرایی شرکت اکسون موبیل بسیار متفاوت است و او در این شرکت «حرف آخر را می‌زد». وی گفت: من می‌دانستم که چه انتظاری داشته باشم و روند و تصمیم‌گیری‌های منظم بلندمدتی داشتیم اما اینها مشخصه‌های دولت آمریکا نیستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 709662
  • منبع: روزنامه شهروند
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.