ارایه «گزارش یک‌ساله پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای ‌سال ۹۵ شهرداری تهران» توسط «علیرضا دبیر»، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا یکی دیگر از محورهای جلسه دیروز بود که بار دیگر بحث بدهی‌های شهرداری را مطرح کرد.

به گزارش جماران؛ شورای چهارم شهر تهران درحالی به آخرین روزهای عمر خود می‌رسد که همچنان بعضی خواسته‌های روزهای نخست اعضای منتقد بدون هیچ سرانجامی درحال بیان و تکرار است؛ غیرشفاف‌بودن عملکرد مالی شهرداری و میزان بدهی آن، ماجرای املاک نجومی و همچنین قراردادهای شائبه‌برانگیز تیم مدیریت شهری در هفته‌های گذشته، مهمترین بحث‌های مطرح‌شده در جلسه علنی دیروز این شورا بوده‌ که با واکنش‌های متفاوتی از سوی اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب روبه‌رو شده است. علاوه ‌بر این و از روزی که نتیجه انتخابات شورای پنجم شهر تهران نهایی شد و تمام اعضای لیست امید مجوز حضور در دوره بعدی شورا را از مردم پایتخت گرفتند، اخباری مبنی بر قراردادهای بلندمدت تیم مدیریت شهری، رسانه‌ای می‌شود. انتشار چنین اخباری باعث شد تا «محمدباقر قالیباف»، شهردار کنونی تهران در نخستین نشست خود با اعضای منتخب شورا از امضانکردن قراردادی که مسئولیت برای مدیریت آینده به همراه داشته باشد، سخن بگوید اما این اظهارات شهردار تهران پایانی بر ماجرا نبود و دیروز دونفر از اعضای شورا، باز هم از قراردادهای تازه سخن گفتند.

واگذاری مراکز بهاران به قرارگاه امام رضا(ع)

«محمدحقانی»، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا در این جلسه علنی با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران درباره تخلیه بعضی از ساختمان‌های شهرداری و فروش آنها گفت: «براساس گزارشات رسیده ساختمان سرمایه‌گذاری در خیابان آفریقا هم‌اکنون تخلیه شده، کارمندانش را به خیابان کریم‌خان آورده و این ساختمان برای فروش گذاشته شده است. در این شرایط که اواخر دوره مدیریت شهری هستیم، باید یک چیزی را برای آینده آن بگذاریم و نباید همه پل‌ها را خراب کنیم.» حقانی با انتقاد مجدد از واگذاری مراکز بهاران به قرارگاه امام رضا(ع) گفت: «با وجود وعده قالیباف که قرار بود قرارداد جدیدی منعقد نشود، شاهد هستیم که اجرایی‌کردن فاز دوم برج میلاد به نیروی انتظامی سپرده شده و با آنها قرارداد بستند. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، هریک از واحدهای مرکز بهاران ٧ الی ۱۰میلیارد تومان ارزش دارد و این درحالی است که این مراکز به تشکیلات قرارگاه امام رضا واگذار شده و با وجود این واگذاری، مسئولان شهرداری آن را انکار می‌کنند.»

او همچنین به واگذاری بازارچه‌ها در سطح شهر اشاره کرد و گفت: «درحالی که ما بالغ بر ۷۰۰ الی ۸۰۰ کسبه در شهر داریم، واگذاری این نوع از بازارچه‌ها قابل قبول نیست.»

فروش پردیس تهرانپارس به قیمت ‌هزار‌ میلیارد تومان

«محمد سالاری»، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی هم دیروز انتقادات شفافی را درباره غیرشفاف‌بودن عملکرد شهرداری بیان کرد و خواهان پایان‌دادن تیم قالیباف به «فروش غیرمجاز املاک شهرداری» شد.

او با اشاره به این‌که در این روزهای پایانی شورای چهارم مهمترین دغدغه نبود شفافیت در مسائل مالی است، گفت: «آقای امانی چرا پردیس تهرانپارس را‌ هزار‌میلیارد تومان فروختید، درحالی‌ که شهرداری تهران این اجازه را نداده بود، چرا اکنون می‌شنویم که مجتمع تجاری شهرزاد-‌ هزارویک شب ساختمان سرمایه‌گذاری مشارکت‌های مردمی را می‌خواهند بفروشند و آنها را خرج پروژه الماس کنند. چرا اعضای شورا در این مسائل ورود نمی‌کنند.» سالاری در ادامه از تهیه نامه‌ای نوشته‌شده توسط اعضای شورای شهر خطاب به قالیباف و چمران خبر داد: «در این نامه که تاکنون توسط ۹نفر از اعضای شورای شهر امضا شده است، از قالیباف خواستیم که شهرداری حق نداشته باشد دیگر هیچ‌کدام از اموال شهرداری را بفروشد. درحال حاضر، خبر می‌رسد که برخی از مناطق شمال‌شرق تهران تحت‌فشار گذاشتند تا ۲۰روزه پروانه ساخت صادر کنند اما واقعیت این است که کارکنان شهرداری مناطق نگران هستند که آیا پروانه‌های ساخت را امضا کنند یا نه، چراکه از واقعیت ماجرا خبر ندارند.» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی درباره تخلفات شهرداری در روزهای باقیمانده تا تغییر مدیریت، هم به موردی در منطقه ۲۲ اشاره کرد: «چرا شهرداری منطقه ٢٢ به شخصی اجازه ساخت حدود ١٧ طبقه را بدون داشتن پروانه می‌دهد و ظرف ٤٠روز گذشته پروانه آن را صادر می‌کند؟ این روند کاملا غیرقانونی و اجحاف به منابع شهرداری و عدول از ضوابط شهرسازی و معماری است.»

یک گزارش مالی و اعتراض اعضا

ارایه «گزارش یک‌ساله پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای ‌سال ۹۵ شهرداری تهران» توسط «علیرضا دبیر»، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا یکی دیگر از محورهای جلسه دیروز بود که بار دیگر بحث بدهی‌های شهرداری را مطرح کرد. در این گزارش نظارتی، دبیر میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران و بانک‌ها را ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان عنوان کرد و توضیح داد: «بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات مالی و بانک‌ها برای نخستین‌بار تا پایان ٣١ خرداد ‌سال ٩٥ محاسبه شد که براین اساس دیون به پیمانکاران (اشخاص حقیقی و حقوقی) ٥١٨٢‌میلیارد تومان و دیون حاصل از تملک، ١٧١٣‌میلیارد تومان بوده است. همچنین ٤٨١‌میلیون تومان سپرده حسن انجام کار و سپرده تأمین اجتماعی ١١٣٨‌میلیارد تومان بوده و میزان بدهی به موسسات و بانک‌ها ١١٩٨١‌میلیارد تومان بوده است که این مبلغ درمجموع ٢٠‌هزارو٤٩٥‌میلیارد تومان می‌شود.» این گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اطلاعاتی درباره پروژه‌های شهرداری هم داشته اما آنچه واکنش اعضا را به ‌همراه داشته، میزان بدهی‌های شهرداری بوده است.

«محمدمهدی تندگویان» نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ارقام و اعداد اعلام شده توسط دبیر را ساختگی دانست و گفت: «ما به‌دنبال سیاه‌نمایی نیستیم اما شهرداری درحال حاضر ٦٠‌هزار‌میلیارد تومان بدهی دارد و باید واقعیت را به مردم بگوییم، چرا که در هر حال شورای پنجم مسائل را شفاف کرده است.» او در توضیح این میزان بدهی گفت: «این اعداد و ارقام مربوط به پروژه‌هایی است که ممکن است تا ‌سال ٩٨ طول بکشد. این درحالی است که درحال حاضر شاهد هستیم هزینه پروژه‌های تمام شده چندین برابر بودجه‌ای است که برای آن مشخص شده است. با توجه به این نکته چگونه می‌توان ارقام و اعداد دقیقی ارایه داد. این مسأله کاملا بی‌منطق است.» ابهام درباره افزایش یا کاهش درآمد شهرداری یکی دیگر از انتقادات مطرح‌شده توسط نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی بود: «اگر در شهرداری افزایش دارایی داشته‌ایم با توجه به این‌که بخشی از بودجه شهرداری صرف هزینه‌های جاری می‌شود پس بخشی از درآمد شهری نمی‌تواند هزینه پروژه‌ها شود. از سوی دیگر ایشان ادعا می‌کنند درآمد شهرداری افزایش یافته درحالی‌که مدام گزارش‌هایی مبنی بر کاهش درآمد دریافت می‌کنیم. همه مناطق اعلام می‌کنند کاهش درآمد داشته‌اند. یا مناطق گزارش اشتباه به شورا ارایه می‌دهند یا گزارش ارایه شده صحیح نیست. چگونه می‌توان با وجود کاهش درآمد، افزایش دارایی ایجاد کرد، مطالبات خود را پاسخ داد و پروژه‌های خود را تمام کرد که این بیشتر شبیه معجزه‌ای است که ما از آن سر درنمی‌آوریم.» تندگویان با تأکید بر این‌که اعداد و ارقامی که در گزارش مذکور ارایه شده ساختگی است، به آغاز به‌کار شورای پنجم از روزهای آینده اشاره کرد و گفت: «هر چقدر هم که حقیقت را کتمان کنیم بالاخره شورای پنجم مسائل را بررسی کرده و واقعیت را می‌یابد. در همین راستا بهتر است خودمان همه چیز را شفاف کنیم و به مردم توضیح دهیم.» تندگویان در پایان و جمع‌بندی سخنان خود بدهی شهرداری را ۶۰‌هزار میلیاردتومان دانست: «من هنوز معتقدم در کل، شهرداری ٦٠‌هزار ‌میلیارد تومان بدهی دارد. ٢٠‌هزار ‌میلیارد آن مربوط به مطالبات بوده و ٤٠‌هزار‌ میلیارد نیز مربوط به پروژه‌های تمام‌نشده است.»

در واکنش به این انتقادات و سخنان دیگر اعضا که میزان بدهی ارایه‌شده در این گزارش را نادرست می‌دانستند، «مهدی چمران»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به دفاع از گزارش پرداخت و از حضور معاون مالی شهرداری تهران در جلسه هفته آینده شورا سخن گفت: «بدهی‌ شهرداری مدام درحال تغییر است و میزان بدهی بالا و پایین می‌شود. با این وجود شهرداری تهران بین ١٩ تا ٢٠‌هزار‌میلیارد تومان به بانک‌ها، پیمانکاران و مردم بدهکار است، ‌اما پروژه‌های درحال اجرا و وام‌هایی که بازپرداخت آنها در سال‌های آینده آغاز می‌شود، جزو بدهی تلقی نمی‌شود و باید در سال‌های آینده آنها را به‌عنوان بدهی برشماریم. در این حوزه نیز رقم ٦٠‌هزار‌ میلیارد تومان را تأیید نمی‌کند.»

حافظی: پول پروژه‌های ساخت مراکز فرهنگی کجا رفته است؟

«رحمت‌الله حافظی»، رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم که در ابتدای جلسه، سفر اعضای شورای شهر به مشهد و به میزبانی شهرداری تهران را «شبهه‌ناک» دانسته بود، واکنش تندی به گزارش دبیر داشت. او با بیان این‌که انتظار داریم این گزارش را شهرداری ارایه کند تا مسئولیت آن و پاسخگویی را هم بپذیرد، گفت: «در این گزارش درباره علت تخصیص‌ندادن منابع به بسیاری پروژه‌ها، دلایلی مطرح شده است. برای نمونه، علت عدم تخصیص اعتبار برای احداث پیاده‌راه دریاچه چیتگر، تشکیل شرکت جدیدی اعلام شده، سوال این‌که شرکت جدید متعلق به چه کسی است و آیا مجوز شورای شهر را دارد یا نه؟ همچنین درباره پروژه خرید و نصب خانه‌های دوچرخه، نوشته شده است هزینه‌های غیرمرتبط، این توضیح چه معنایی دارد؟»

حافظی با بیان این‌که کمک به ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی شهید تهرانی‌مقدم و شهید شوشتری مصوبه شورای شهر دارد، ادامه داد: «در این گزارش درباره علت عدم اجرای این مراکز نوشته شده «فاقد اولویت». شهرداری مجتهد نیست و مقلد است، رساله عملی شهرداری، کتابچه بودجه است. شهرداری در جایگاهی نیست که در این زمینه تصمیم بگیرد. این پروژه‌ها مصوبه شوراست و منابع برای آن پیش‌بینی شده و بودجه سنواتی هم صددرصد محقق شده، این پول‌ها کجا رفته است؟» رئیس کمیسیون سلامت، تأمین اعتبار پروژه‌های غیرمصوب از محل پروژه‌های مصوب را یکی دیگر از مشکلات شهرداری دانست و گفت: «در این گزارش آمده است، برای پروژه‌های غیرمصوب هزینه می‌شود که این امر تخلف و انحراف از مصوبات شوراست، تخصیص سلیقه‌ای اعتبار نیز باعث هرج و مرج می‌شود. انتظار داریم این گزارش‌ها در اختیار اعضا قرار گیرد.»

عباس جدیدی: واگذاری املاک در شهرداری مریخی است

«عباس جدیدی» عضو کمیسیون نظارت شورای شهر و ورزشکاری که دوران حضورش در شورا با حاشیه‌های فراوانی همراه بود یکی از اعضای فعال آخرین جلسات این شورا شده و مشابه چند جلسه گذشته، دیروز هم به انتقاد از تیم مدیریت شهری پرداخت. جدیدی در تذکر پیش از دستور خود گفت: «متاسفانه شاهد هستیم شهرداری بر سر افتتاح پروژه‌ها رقابت می‌کند و مسئولان شهری برای آن‌که جلوی دوربین بروند با یکدیگر مسابقه می‌دهند اما بهتر است پیمانکاران را جلوی دوربین بیاوریم تا بگویند چگونه و با چه مشکلاتی این پروژه‌ها را ساخته‌اند.» او با بیان این‌که ما در بودجه شهرداری همه مسائل را در نظر می‌گیریم اما در آخر شاهد بالا آمدن بدهی هستیم، گفت: «۶۰‌هزار ‌میلیارد تومان بدهی سندخورده وجود دارد که شهرداری آنها را ایجاد کرده و جای سوال است که چرا بدهی بالا آورده‌اند. شهرداری پاسخ مناسبی به انتقادات نمی‌دهد و گا‌هی پاسخ‌هایی می‌دهد که باید برویم کره مریخ با شازده کوچولو بازی کنیم، صد‌ها‌هزار‌میلیارد تومان عوارض مردم را گرفته‌اند تا این چند پل را بسازند. تا وقتی که شهرداری به شهرفروشی و فروش دارایی‌های تهران متکی باشد وضع همین است و به چه زبانی بگوییم که شهرداری نظارت‌پذیر نیست.» عضو کمیسیون نظارت شورای شهر بار دیگر درباره املاک موسوم به نجومی سخن گفت و از اصطلاح «املاک مریخی» برای این تخلف شهرداری استفاده کرد: «شهرداری پاسخ نامه من را در مورد واگذاری املاک نداده و باید اعلام کنم واگذاری املاک در شهرداری وضع نجومی را رد کرده و به مریخی رسیده است.» در جلسه دیروز «ناصر امانی»، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم حضور داشت که در پاسخ به جدیدی گفت: «در مورد تذکر جدیدی برایم جای سوال است که چرا در روزهای پایانی به یاد این موضوعات افتادید؟»

جلسه دیروز شورا، متن و حاشیه‌های دیگری را هم به‌همراه داشت. زمانی‌که اعضای کمیسیون حمل‌ونقل درحال تقدیر از مدیرعامل مترو تهران بودند، حافظی که در روزهای گذشته خط هفت مترو را ناایمن دانسته بو، صحن علنی را ترک کرد. علاوه‌بر این در جلسه «مجتبی شاکری» رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران به بحثی که هفته پیش سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده بود، واکنش نشان داد و توزیع دولتی موادمخدر را پاک کردن صورت مسأله دانست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 709658
  • منبع: روزنامه شهروند
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.