تولیت آستان مقدس رضوی گفت: نگاه توحیدی به عالم اولین گام برای انسان سالک است تا در پرتوی این گام سبک زندگی کریمانه خود را شکل دهد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی سه شنبه در آئین افتتاحیه جشن های دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در واژگان قرآنی و روایی و فرهنگ دینی "کرامت" معنا و مفهوم فراگیری دارد، گفت: این واژه تا آنجا بزرگ می شود که در فلسفه بعثت نبی اکرم(ص)، کرامت یافتن انسان در کلام آن حضرت "انما بعثت لاتم مکارم اخلاق" به عنوان نکته محوری بیان شده است.

تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) با بیان اینکه یک نوع کرامت، کرامت ذاتی انسان بر اساس آیه «و لقد کرمنا بنی آدم» است که خداوند به انسان داده، ادامه داد: انسان کرامت دارد و آن سرمایه بزرگی از سوی خداوند است، اما نوع دیگر کرامت اکتسابی است و این کرامت در پرتوی وحی کسب می شود.

وی افزود: آنچه انسان از افکار حقه، اخلاق فاضله، علم، عمل صالح بدست می آورد نیازمند تلاش برای خودسازی در پرتوی قرآن کریم، رسول کریم، امامان کریم است؛ در پرتو بایدها و نبایدهای الهی زندگی کریمانه می شود.

رئیسی با اشاره به روایت « لو ان الناس علموا محاسن کلامنا لاتبعونا » اضافه کرد: اگر احیا امر اهل بیت(ع) در زندگی انسان معاصر صورت گیرد، بدون تردید پیروان این خاندان با کرامت فراگیرتر خواهد شد؛ اگر مردم عالم زیبایی کلام اهل بیت(ع)، زیبایی دلدادگی به خدا، زیبایی وحدت و انسجام و مقاومت در راه هدف، زیبایی زندگی پاک در پرتو اخلاق ، معنویت، عقلانیت و عدالت اجتماعی که زیربنای آرمان شهر است را بدانند به این سو کشیده می شوند.

وی با بیان اینکه سنگ بنای آرمان شهر توحید است، گفت: آنچه در انسان محوریت دارد بندگی خداست؛ امام صادق فرمودند" عالم ترین افراد عبدترین است و عبدترین آنست که عالم هستی را ملک خدا بداند؛ این نگاه اولین گام در یافتن کرامت است.

رئیسی با تصریح بر اینکه نظام سازی قرآنی در پرتو اعتقاد به خدا در دگرخواهی است و دگرخواهی در پرتوی عبودیت شکل می گیرد، این حقوق بشر که امروز پر هیمنه ابراز می شود، دگرخواهی نیست چراکه دگرخواهی در پرتو خداخواهی شکل می گیرد، شاید بخشش باشد اما کرامت نیست چراکه انسان با قرار گرفتن بر فراز قله ای که جز به خدا نیاندیشد به آنجا می رسد که در بخشش مال اهل کرامت می شود.

وی با بیان اینکه بخشش جلوه ای از کرامت است، اضافه کرد: کرامت قله ای است که انسان کریم به آن می رسد و در آن مال، آبرو و جان نمی شناسد، لذا شهیدان پیش از آنکه شهید باشند کریم اند.

رئیسی با بیان اینکه کرامت مهمترین رکن انسانی است، گفت: حفظ کرامت انسان باید در تمام روابط حاکم باشد، رابطه دولت با ملت و ملت با دولت باید کریمانه باشد، هیچ قرارداد و پیمانی نمی تواند در نظام اسلمی جز با حفظ کرامت انجام شود کهاگر قراردادی کمترین خدشه بر کرامت ملت باشد پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه همه ارتباطات در جامعه اسلامی باید بر پایه حفظ کرامت شکل بگیرد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچم دار کرامت انسان است و تمام دعوای عالم استکبار و منیت و زور و ظلم با ما همین است؛ آنچه استکبار جهانی و امتداد راهبردی جریان استکبار در منطقه یعنی آل سعود انجام می دهند ذبح کرامت انسان است.

تولیت آستان مقدس رضوی در پایان با بیان اینکه دهه کرامت به ما زندگی کریمانه در عالم را می آموزد، اظهار داشت: وظیفه علما و بزرگان حوزه و دانشمندان و دانشگاهیان اینست که کلام اهل بیت و زندگی کریمانه و نجات بخش انسان معاصر را تبیین کنند، گمشده انسان معاصر سبک زندگی کریمانه رضوی، فاطمی و علوی است؛ جمهوری اسلامی امروز برای جهان یک دعوت دارد؛ دعوت به تمدنی به نام اهل بیت(ع) و مدنیتی به نام دین و اسلام؛ این دعوت مبتنی بر ارزش های الهی و برای همه آزادگان عالم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.