یک تارنمای آمریکایی با طرح این موضوع که ایمیل های هک شده از روابط نزدیک بین امارات با گروه های مخالف ایران و قطر حکایت دارد، از پشتیبانی مقامات ابوظبی از اندیشکده های مطرح آمریکایی پرده برداشت.

به گزارش جماران، «الی کلیفتون» گزارشگر ویژه سیاست پولی و خارجی ایالات متحده که پیش از این برای چندین اندیشکده آمریکایی کار می کرده است، نوشت: اتحاد علیه ایران هسته ای (UANI)، گروهی که تاکنون به طور فعال با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده و پروژه 'مبارزه با افراط گرایی (CEP)'، که کارکنان خود را با (UANI) به اشتراک می گذارد و 'برای مبارزه با تهدید رو به رشد ایدئولوژی های افراطی' شکل گرفته است، تامین کنندگان مالی دارند که ماهیت آنها این روزها بر هیچ کس پوشیده نیست. 
ایمیل های هک شده یوسف العطیب سفیر امارات در آمریکا که از 'گلوبال لیک' به تارنمای 'لوبلاگ' فرستاده شده است، ارتباط نزدیک مدیران UANI و CEP را با دولت ابوظبی نشان می دهد و سئوال های زیادی را در مورد کمک های مالی امارات متحده به گروه های مستقر در ایالات متحده به ذهن می آورد که درگیر لابی و مبارزه هایی در عرصه دیپلماسی عمومی هستند.
نویسنده می افزاید: (UANI) توسط «مارک والاس» دیپلمات سابق دولت جورج دبلیو بوش (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) رهبری می شود که (CEP) را همراه با «فرانسیس تاونزند» مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، اداره می کند. 'UNAI' عمدتا توسط توماس کاپلان تاجر ثروتمند فلزات گرانبها، که بسیاری از سرمایه گذاری های او به بی ثباتی در خاورمیانه ارتباط دارد، تامین مالی می شود. 
او در ادامه می نویسد: ایمیل های ارائه شده به 'لوبلاگ' از یک حساب ایمیل در روسیه فرستاده شده است. با این حال، مشخص نیست که آیا هکرها یا اوپراتورهای این حساب ایمیل در روسیه مستقر بوده اند یا سعی داشته اند ذهن را به سمتی منحرف کنند که تصور شود فرستنده این ایمیل ها در روسیه مستقر شده است. 
نویسنده این گزارش در ادامه می نویسد: به نظر می رسد که ایمیل ها ارتباط نزدیک بین «عطیب»، لابی گران اماراتی، یک لابیگر عربستانی و کارکنان CEP و UANI را نشان می دهد، فعالیت هایی که با آوازه امارات به عنوان پشتیبان مالی سخاوتمند اندیشکده ها و لابی ها در واشنگتن، مطابقت و سنخیت دارد. 
نویسنده این گزارش یادآور می شود: ابوظبی سال گذشته از اندیشکده های زیادی از جمله اندیشکده «سنتر فور امریکن پروگرس» و اندیشکده «نیو امریکن سیکیوریتی» پشتیبانی مالی کرده است که در آنها به نفع کشورهای امارات و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، گزارش های مطلوبی با تمرکز خاص بر ایران، نگاشته و منتشر می شود. 

-ارتباط های مالی
این گزارش می افزاید: مطالب مرموزی از «والاس» در یک ایمیل فرستاده شده از «عطیب» به «والاس» در تاریخ سوم سپتامبر سال 2014 در مورد برآورد هزینه برای تشکیل اتاق فکر، از وجود رابطه مالی بین این دو خبر می دهد. 
نویسنده با اشاره به محتوای ایمیل، به نقل «والاس» می افزاید: در مورد هزینه های اتاق فکر پرسیده بودید و ما آن را برای شما فرستادیم. گویا نظر شما اینست که هزینه های این اتاق فکر توسط کمک های افراد شرکت کننده به زودی تامین خواهد شد. 
متشکرم و منتظر دیدار شما از نزدیک هستم. 
در ادامه آمده است: «والاس» دو روز بعد در ایمیل دیگری، داده های جمع آوری شده از CEP در ماه مه و ژوئن در ایالات متحده و اروپا را به روز کرده و آن را برای «عطیب» فرستاده است و در ضمن از او خواسته است این داده ها را محرمانه نگه دارد. هیچ فایل ضمیمه ای در این خصوص برای لوبلاگ فرستاده نشده است. بنابراین برای ما دشوار است تا بدانیم چه داده هایی برای «عطیب» ارسال شده است. 
به نظر میرسد که «تاونزند» در یک ایمیل که در تاریخ هشتم ژانویه 2015 فرستاده شده، از «عطیب» برای گرفتن یک وقت دیدار با «MBZ» (احتمالا حروف اول برای محمد بن زاید بن سلطان النهیان، ولیعهد ابوظبی) در پایتخت امارات کمک خواسته است. وی ایمیل خود را این گونه پایان می دهد: از حمایت شما و ریچارد مینت از CEP بسیار سپاسگزارم. با توجه به فاجعه پاریس، نیاز روز به روز به این تلاش ها ضرورت پیدا کرده است. 
بسیار ممنون،
فران

در این گزارش آمده است: «ریچارد مینت» مدیرعامل گروه بندرگاه است که طبق زندگینامه خود در هفت سال گذشته به دولت امارات متحده عربی مشاوره می داده است. لازم به ذکر است «مینتز» تنها لابیگر خلیج فارس که تمایل به حمایت از CEP داشته، نبوده است.
نویسنده اضافه می کند: ظاهرا «نورم کلمن» سناتور سابق لابیگر برای عربستان سعودی، در تاریخ هشتم اوت 2016 پیامی به «عطیب» ارسال کرده که شرایط مالی CEP را به پیشنهاد «عادل بن احمد الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، توضیح داده است.
کولمن در ایمیل خود نوشته است:
سفیر «عطیب»
«الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان توصیه کرد که من با شما در ارتباط با موضوع مورد نظر همکاری کنم. پروژه ضد تروریستی 501c4 است. اگر سوالی دارید، من را در جریان بگذارید.
با احترام،
نورم

- مواضع ضد قطر
نویسنده در ادامه این گزارش می افزاید: UANI و CEP به طور مرتب با موقعیت های ضد ایران و ضد قطر که امارات و «عطیب» در آن قرار دارند، همسو شده اند. بعد از آنکه امارات و عربستان سعودی در اوایل ماه ژوئن، دوحه را به حمایت از تروریسم، متهم کردند و هرگونه رابطه خود را با قطر قطع کردند، CEP هم از مراکز کسب و کار خواست تا از تجارت با این کشور اجتناب کنند و همچون عربستان و امارات، اتهامات مربوط به روابط دوحه با تروریسم را تکرار کرد.
این گزارش اضافه می کند: «مارک والاس» معاون مدیرکل مبارزه با افراط گرایی (آمریکا) در نامه خود به 11 شرکت که در تاریخ سوم ژوئیه توسط تارنمای پولیتیکو (Politico) منتشر شده، نوشته است: 'قطر سابقه طولانی در زمینه پشتیبانی از افراط گرایی و تروریسم دارد واین حمایت ها شامل پشتیبانی گسترده مالی از گروه های تروریستی بین المللی و تمایل به جلب رهبران این گونه گروه ها در سطح بین المللی می شود.' 
نویسنده این گزارش می افزاید: اشتیاق CEP به هدف قرار دادن شرکت های بزرگ به منظور آنچه در ظاهر تلاش برای جداسازی بیشتر قطر از تروریسم بین المللی تصور می شود، در تضاد کامل با خواست ایالات متحده قرار دارد که خواستار پایان اختلاف کشورهای عرب با قطر شده است. 
در پایان این گزارش آمده است: اتهامات والاس علیه مقامات قطر آنگاه بیشتر جلب توجه می کند که به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا، نشان می دهد که امارات در ماه مه، پایگاه های خبری و رسانه های دولتی دوحه را برای انتشار نقل قول های جنجالی ساختگی منسوب به امیر قطر هک کرد و پس از آن انتشار اطلاعاتی در روز سه شنبه در بخشی از یادداشت محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا ( که از هک ایمیل عطیب به دست آمده است)، جزئیات چگونگی کمک ابوظبی به برنامه موشک کره شمالی را فاش می کند. این در حالیست که هیچ کدام از افرادی که نامشان در این ایمیل های هک شده آمده است، تا کنون نسبت به انتشار این پیام ها، واکنشی نشان نداده اند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.