یک روزنامه نگار سکولار ترکیه ای با نگارش مقاله ای در وب سایت موسسه " گیت استون" آمریکا مدعی شد سیاست های دولت ترکیه در بیش از یک دهه گذشته با شبی تندی این کشور را به سمت اسلامی شدن سوق داده و ترکیه تحت زعامت رجب طیب اردوغان قابلیت این را دارد که به یک کشور اسلامی خطرناک تر از ایران تبدیل شود.

همزمان با حذف مفاهیم سکولار بسیاری از مفاهیم اسلامی از جمله "جهاد" وارد محتوای درسی مدارس ترکیه شده و همه مدارس این کشور موظف اند نماز خانه و وضو خانه زنانه و مردانه داشته باشند.

به گزارش جماران به نقل از پایگاه خبری " ورلد نت دیلی"، خانم " اوزای بولوت" روزنامه نگار و عضو موسسه مطالعات "گیت استون" در آمریکا با نگارش مقاله ای با عنوان " آیا ترکیه یک ایران دیگر می شود؟" نوشت: سیاست اسلامی کردن ترکیه و مشی دیکتاتوری رجب طیب اردوغان معجونی خطرناک است که ترکیه را روز به روز به سمت تبدیل شدن به یک کشور اسلامی خطرناک تر از ایران سوق می دهد!

او با اشاره به اینکه در مدارس ترکیه مفاهیمی چون "جهاد" جایگزین مفاهیم سکولار شده است، از تغییرات نظام آموزشی این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

او نوشت: مدارس در ترکیه تحت پوشش "مذهب، اخلاق و فرهنگ" مفاهیمی چون جهاد را آموزش می دهند در حالی که هنر و فلسفه و دیگر موضوعات مورد توجه در فرهنگ سکولار را حذف می کنند.

وزارت آموزش و پرورش ترکیه تدریس جهاد و برخی دیگر از مفاهیم و ارزش های اسلامی را در محتوای درسی کتاب های دوره متوسطه ترکیه گنجانده است. حدود 1.5 میلیون دانش آموز مشغول به تحصیل در کلاس های سال هفتم و هشتم متوسطه در ترکیه این واژه ها و مفاهیم اسلامی را به عنوان محتوای درسی می خوانند.

وزیر آموزش و پرورش ترکیه گفته است همزمان با تدریس مفاهیم اسلامی در مدارس ترکیه، مباحثی چون نظریه تکامل " چارلز داروین " نیز از محتوای درسی مدارس از سال تحصیلی 2019 حذف خواهد شد.

همچنین بنا به اعلام وزیر آموزش ملی ترکیه کلیه مدارس و آموزشگاه های ترکیه از این پس موظف اند فضایی را تحت عنوان نماز خانه در موسسات خود اختصاص داده و دو بخش "وضو خانه " زنانه و مردانه را به تفکیک در مدارس ایجاد کنند.

او مدعی شده است: با ملاحظه روند سیاسی ترکیه در بیش از یک دهه گذشته، این کشور به شدت در حال تبدیل شدن به یک کشور اسلامگرا و خطرناک است.

"بولوت" شواهد این ادعای خود را در مسایلی چون اخراج بیش از 100 هزار کارمند دولت به بهانه دست داشتن در کودتای نافرجام، گرفتن زمین های مسیحیان، ویران کردن شهرهای کردنشین و دستگیری و حبس دهها روزنامه نگار ترکیه ای دانسته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 706517
  • منبع: عصرایران
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.