این نشست چند روز بعد از آن برگزار می‌شود که وزارت خارجه دولت ترامپ در نامه‌ای به کنگره پایبندی ایران به برجام را برای دومین بار تایید کرد.

به گزارش جماران، هشتمین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 جمعه برگزار می‌شود.

آخرین نشست این کمیسیون اوایل اردیبهشت‌ماه در وین برگزار شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان قرار است پس از پایان سفر به نیویورک، به وین رفته و در این نشست شرکت کنند.

در عین حال جلسات کارشناسی و کارگروه‌های مختلف در هفته جاری در وین و در محل هتل کوبورگ آغاز شده است و قرار است معاونان ظریف برای روز جمعه به آنها بپیوندند.

این نشست چند روز بعد از آن برگزار می‌شود که وزارت خارجه دولت ترامپ در نامه‌ای به کنگره پایبندی ایران به برجام را برای دومین بار تایید کرد.

کارشناسان بر این نظرند که این تاییدیه به معنی آن است که دولت ترامپ در عمل تعلیق آن بخش از تحریم‌ها علیه ایران که باید هر شش ماه تمدید شود را انجام داده است.

در 18 می سال جاری رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره تعهد ایران به برجام را تایید کرد و به واسطه‌ این نامه تعلیق بخشی از تحریم های ایران که به واسط برنامه هسته‌ای اعمال شده بود برای ۴ ماه دیگر تمدید شد.

تعلیق تحریم ها در ۱۸ می اولین آزمون دولت ترامپ در قبال برجام و ایران بود. اما این پایان ماجرا نبود و تیلرسون در همین نامه نگرانی آمریکا نسبت به فعالیت‌های ایران در منطقه را دخالت داد که به نوعی نقض روح برحام بود. وی در این نامه نوشت که ایران هم‌چنان یکی از حامیان اصلی تروریسم در منطقه است.

دولت آمریکا در آن مقطع، هم‌زمان با تمدید تعلیق بخشی از تحریم ها برای ۱۲۰ روز دیگر، مجازات‌های جدیدی علیه تهران به بهانه فعالیت‌های موشکی وضع کرد. در این تحریم ها، 7 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی به ‌ادعای دست داشتن در فعالیت‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

هم اکنون نیز آمریکا هم‌زمان با اعلام مجدد پایبندی ایران به برجام در 18 جولای، تعلیق تحریم‌های خود علیه ایران (تحریم‌های با مدت زمان شش ماه) را تمدید می کند اما هم‌زمان تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد که 18 فرد و گروه را به دلیل حمایت آن‌ها از برنامه موشکی ایران در لیست تحریم قرار داد.

در این بیانیه آمده است که 7 گروه و 5 فرد که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشته‌اند در این لیست قرار گرفته‌اند. این تحریم‌ها همچنین 3 فرد را مرتبط با آن چه آمریکا آن را گروه اقدامات مجرمانه چند ملیتی که مقر آن در ایران است، خوانده نیز شامل می‌شود.

این تحریم‌ها هرگونه اموال مربوط به افراد و یا گروه‌های تعیین شده را در آمریکا مسدود خواهد کرد و از تجارت آمریکایی‌ها با آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

بنا بر این گزارش، آمریکایی در حالی اقدام به تحریم افراد و موسسات وابسته به نهادها و ارگان‌های نظامی ایران می‌کنند و آنها را به بسته شدن حساب‌های مالی و بانکی‌شان تهدید و محکوم می‌کنند که این افراد نه به آمریکا رفت و آمد دارند و نه قصد سفر داشته و دارند و نه حساب مالی در بانک‌های آمریکایی به نام آنهاست.

همچنین وزارت خارجه آمریکا دو موسسه ایرانی را که در برنامه موشکی ایران همکاری دارند را در لیست این تحریم ها مشخص کرده است.

رویکرد خصمانه آمریکا نه تنها در مقابله با ایران در سطح منطقه بلکه در اجرای برجام هم‌چنان ادامه دارد و این رویکرد بنا بر گزارش‌ رسانه‌های غربی قرار است در آینده تشدید شود.

آمریکا علاوه بر این‌که بر خلاف دیدگاه ایران و سایر اعضای 1+5 به دنبال بازنگری در برجام است و هم‌چنان با آن ایران و 1+5 را بازی می‌دهد،‌ در کنگره نیز قوانین تحریمی علیه ایران و این بار به بهانه‌ مقابله با تروریسیم و فعالیت‌های موشکی ایران یا حقوق بشری را دنبال می‌کند. هر چند این قانون که در سنا با اکثریت آرا تصویب شد اکنون پشت درهای مجلس نمایندگان مانده است اما این تلاش‌ها و تکرار مواضعی از جمله این‌که توافق هسته‌ای یک "توافق بد" است و ترامپ با اکراه با اعلام پایبندی ایران به برجام موافقت کرده است نشان می‌دهد مشکل آفرینی‌های ترامپ و تیم وزارت خارجه‌اش در آینده بیش از پیش خواهد بود.

ترامپ سعی دارد با سیاست "یکی به نعل، یکی به میخ" برجام را کج دار و مریض اجرا کند. از یک طرف شرکای اروپایی، چین و روسیه با او در مقابله با برجام همراهی نمی‌کنند و آن را تلاش بین‌المللی قابل دفاع در حوزه دیپلماسی و حل بحرانی می‌دانند که می‌توانست نتایج خشونت‌آمیز دیگری در بر داشته باشد. از یک طرف دیگر شعارها و اظهارات تند ترامپ و مقامات دولتش قبل و بعد از انتخاب وی به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا علیه برجام و ایران راهی برای وی باقی نگذاشته است جز این‌که اقدامات تنبیهی علیه ایران را به شکلی که برجام را به طور صریح نقض نکند استمرار بخشد. هر چند ایران و دیگر کشورهای ۱+۵ نسبت به این اقدامات و تلاش شخصی و سیستماتیک ترامپ و دولتش در اجرا نکردن برجام با حسن نیت هشدار داده‌اند و انتظار است با فشار بین‌المللی ترامپ هرچه سریع دست از تلاش‌های علنی و پنهانیش در این رابطه بردارد.

بنا بر اعلام عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان از جمله موضوعات مطرح در هشتمین کمیسیون مشترک برجام که از سوی ایران دنبال خواهد شد موضوع بدعهدی‌ آمریکا در روند اجرای برجام است. نحوه مقابله دولت جدید آمریکا با برجام و دیدگاه‌هایی که آنها مطرح کرده‌اند یکی از بحث‌های جدی ما در کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.

عراقچی و تخت‌روانچی در سفر هفته جاری ظریف به نیویورک وی را همراهی کرده‌اند و در نشست‌ها و مذاکرات وزیر امور خارجه‌ کشورمان حضور داشتند.

عراقچی هم‌چنین گفته است: هیات ایرانی در جریان سفر به نیویورک با تعدادی از مقامات کشورهای 1+5 که در نیویورک به سر می‌برند رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی خواهد داشت و با طرف آمریکایی نیز اگر دیداری انجام شود در چارچوب ضرورت و مسائل مرتبط با برجام انجام می‌شود و ارتباطی بیش از این نداریم و اگر لازم باشد در سطح کارشناسی و یا در همین حدود بر اساس ضرورت‌، ممکن است دیدارهای دو جانبه‌ای آن هم فقط مربوط به اجرای برجام داشته باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.